Gå til innhold

Kattungen er så sinnsykt slitsom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst - jeg vet at kattunger er aktive og må oppdras. Har drevet oppdrett og hatt flere kattungekull, men denne tar kaka. Jeg vet ikke om jeg orker mer.

Det er en huskattunge som ble tatt to uker for tidlig fra moren sin ettersom moren ble påkjørt. Hun sutter noe vanvittig på alt, og jeg takler ikke lyden av suttingen hennes (veldig høy suttelyd). Det er så ille at jeg må gå i et annet rom når hun holder på, for det nytter ikke å distrahere, da blir hun aggressiv. Jeg hater lyden, virkelig. Alle andre som hører den synes også det er ubehagelig og spør om jeg kan få hun til å slutte, så det er en spesiell ubehagelig lyd. Dette er vel det verste, siden det foregår flere timer om dagen. Det andre er at hun også biter på alt, og i den forbindelse har ødelagt flere ledninger. Det nytter ikke å få hun til å slutte, for så fort jeg snur meg begynner hun igjen. Feliway er prøvd, vannsprut er prøvd, "nei" og knips på nesa er prøvd, katt gå vekk er prøvd på alt hun har suttet på, sitronsaft er prøvd, men hun sutter LIKEVEL. Og hun er garantert ikke understimulert.

Jeg er klar over at mange kattunger sutter i perioder, det har jeg opplevd med tidligere kattungeull (selv om de har vært mer enn lenge nok hos mor), men det er helt ekstremt i dette tilfellet. Som om hun har tvangstanker. Hva skal jeg gjøre? :(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver jo selv hva årsaken til denne suttingen er; ble tatt for tidlig fra moren sin.

Det e r arbeid med kattunger, som med alle andre barn. Men etter hvert som den vokser, vil den også roe seg.

Jeg vet ikke om det er noe annet å gjøre enn å ta tiden til hjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars pus... Min eldstemann var også for ung borte fra moren, var også en stor-sutter og jeg holdt på å bli sprø. Han sugde seg fast i øret mitt og halsen min konstant, jeg kunne ikke sitte å jobbe uten at han ble hengende fast.

Det ordner seg til slutt... Stakkars pus :(

AnonymBruker
Skrevet

knips på nesa er prøvd

Fysj! Sett inn en annonse på en side for kjæledyr som gis bort tror jeg du bør gjøre, sånn som du irriterer deg nå. Stakkars kattunge.

Ellers kan du jo snakke med dyrepleier om hva som kan gjøres for å få henne til å slutte. På en human måte, ikke noe knipsing eller vannsprut.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fysj! Sett inn en annonse på en side for kjæledyr som gis bort tror jeg du bør gjøre, sånn som du irriterer deg nå. Stakkars kattunge.

Har du noen gang sett hvordan katte og hundeforeldre oppdrar ungene sine?

Et kjapt bitt (hos hunder) brukes typisk for å irettesette valpene, tilsvarende gjør også katter, hun sa ikke at hun knipser hodet av katten heller akkurat.

Aner ikke hvor liten denne ungen er, men om den sutter, er det vel bare å lage en liten melkeflaske som hun kan sutte på vel, så sutter hun på den istedenfor på alt annet, så får man gradvis ta den bort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gang sett hvordan katte og hundeforeldre oppdrar ungene sine?

Et kjapt bitt (hos hunder) brukes typisk for å irettesette valpene, tilsvarende gjør også katter, hun sa ikke at hun knipser hodet av katten heller akkurat.

Som menneske vil du ikke klare å gjøre det riktig, du er sjanseløs. Men helt normalt å tro dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst - jeg vet at kattunger er aktive og må oppdras. Har drevet oppdrett og hatt flere kattungekull, men denne tar kaka. Jeg vet ikke om jeg orker mer.

Det er en huskattunge som ble tatt to uker for tidlig fra moren sin ettersom moren ble påkjørt. Hun sutter noe vanvittig på alt, og jeg takler ikke lyden av suttingen hennes (veldig høy suttelyd). Det er så ille at jeg må gå i et annet rom når hun holder på, for det nytter ikke å distrahere, da blir hun aggressiv. Jeg hater lyden, virkelig. Alle andre som hører den synes også det er ubehagelig og spør om jeg kan få hun til å slutte, så det er en spesiell ubehagelig lyd. Dette er vel det verste, siden det foregår flere timer om dagen. Det andre er at hun også biter på alt, og i den forbindelse har ødelagt flere ledninger. Det nytter ikke å få hun til å slutte, for så fort jeg snur meg begynner hun igjen. Feliway er prøvd, vannsprut er prøvd, "nei" og knips på nesa er prøvd, katt gå vekk er prøvd på alt hun har suttet på, sitronsaft er prøvd, men hun sutter LIKEVEL. Og hun er garantert ikke understimulert.

Jeg er klar over at mange kattunger sutter i perioder, det har jeg opplevd med tidligere kattungeull (selv om de har vært mer enn lenge nok hos mor), men det er helt ekstremt i dette tilfellet. Som om hun har tvangstanker. Hva skal jeg gjøre? :(

Slutt å skaff deg mere katter og ALDRI produser dem mere. Du høres ut som er person som ikke vet en dritt om katter. På toppen av det hele driver du med dyreplageri.

• Liker 8
Skrevet

Meld deg inn i forumet på dyresiden.no. Der er det mange flinke som sikkert kan svare deg :) La uansett ikke frustrasjonen gå utover den stakkars katten. Ikke dens skyld at den ikke fikk være hos moren sin lenge nok. Ta tiden til hjelp så går det nok over etter hvert.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Er det suttingen som er problemet ? det var litt vanskelig å forstå om det "bare" var suttingen siden den naturlige smakingen på alt også ble nevnt.....

Ledningene gjemmer du bort. Trekk gjerne slike tomme ruller som tørkepapiret er på utenpå ledninger.

Ellers så gjemmer du som sagt ledningene. Kjøp deksler med lokk som du kan legge ledningene inni.

Knipsingen skal du gi den med. Det hjelper heller ikke til annet enn å få en utrygg kattunge.

Kattungen vil sutte siden hun er så liten (får jeg tippe hun er rundt 4 uker gammel ?).

La henne heller få en myk vaskeklut som hun får lov til å sutte på, og gi gjerne morsmelkerstatningen fra en sutteflaske for små dyr. Den får du kjøpt hos vetrinæren.

Du har fått en liten baby i huset, og de kan være ganske anstrengende, men så utrolig koselige også :)

Du sier hun ikke er understimulert. Sørg da bare for at hun har egnede leker til en liten kattunge å leke med.

Har du noen voksne katter også nå ? Noen som kan og vil bidra i opdragelsen av den lille ?

Edit: og til slutt så får du ha meg unnskyld dersom du er virkelig og kattungen også... Du ser... voksne folk holder orden på nårtid det heter "hun" og "henne".... :fnise:

Endret av Lille-pus
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Er det suttingen som er problemet ? det var litt vanskelig å forstå om det "bare" var suttingen siden den naturlige smakingen på alt også ble nevnt.....

Ledningene gjemmer du bort. Trekk gjerne slike tomme ruller som tørkepapiret er på utenpå ledninger.

Ellers så gjemmer du som sagt ledningene. Kjøp deksler med lokk som du kan legge ledningene inni.

Knipsingen skal du gi den med. Det hjelper heller ikke til annet enn å få en utrygg kattunge.

Kattungen vil sutte siden hun er så liten (får jeg tippe hun er rundt 4 uker gammel ?).

La henne heller få en myk vaskeklut som hun får lov til å sutte på, og gi gjerne morsmelkerstatningen fra en sutteflaske for små dyr. Den får du kjøpt hos vetrinæren.

Du har fått en liten baby i huset, og de kan være ganske anstrengende, men så utrolig koselige også :)

Du sier hun ikke er understimulert. Sørg da bare for at hun har egnede leker til en liten kattunge å leke med.

Har du noen voksne katter også nå ? Noen som kan og vil bidra i opdragelsen av den lille ?

Jeg sa i hovedinnlegget at hun ble tatt fra moren to uker for tidlig, altså var hun litt over ti uker. Nå er hun 16 uker, og har intet behov for morsmelk. Har ei voksen jente fra før, men hun er ikke så interessert, men hender hun slår til med labben hvis lillepus gjør noe galt. Jeg har gjemt de fleste ledninger, men noen er vanskelige å få helt bort (bak tv'en og dataen, helt inntil liksom).

Og til alle dere andre; ro dere ned og slutt å rope dyreplageri for alt. Som nevnt knipser jeg ikke hodet av kattungen. I utgangspunktet er det selvsagt galt å knipse uhemmet, men i visse situasjoner og når man knapt er nær nesa; da går det faktisk greit. Jeg vet nok mer om katter enn dere som roper dyreplageri og samtidig lar huskatten gå på friskies og ukastrert. Selvsagt blir kattungen utrygg hvis den får vondt av knipsingen. Små dytt mot nesepartiet med neglen som en hindring mot et mål er akkurat den teknikken en kattemor bruker, og som et middel til nød fungerer det utmerket. Det er ikke som om jeg går rundt og gjør det på alt.

Det er ikke suttingen som er problemet, det er den overdrevne suttingen. Hun klarer ikke la vær, og glemmer både å spise og drikke og leke, og lyden av suttingen er helt grusom.

Jeg håper virkelig jeg misforstod deg, mener du at jeg er et troll eller et barn bare fordi jeg ikke vet hvor det skal være henne eller hun? :skratte:

Endret av Marimma
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med katter, bare med andre dyr, men for meg høres det ut som at du ikke er klar for å elske kattungen sånn som den er. Du har jo allerede funnet årsaken til smattingen, og du vet sikkert at det ikke nytter å gjøre noe annet enn å være tålmodig og se om det blir borte med tiden. Kanskje det beste er at du finner katten et nytt hjem som kan takle smattingen uten å knipse kattungen på nesa og irritere seg over det? ;)

Skrevet (endret)

Jeg har ingen erfaring med katter, bare med andre dyr, men for meg høres det ut som at du ikke er klar for å elske kattungen sånn som den er. Du har jo allerede funnet årsaken til smattingen, og du vet sikkert at det ikke nytter å gjøre noe annet enn å være tålmodig og se om det blir borte med tiden. Kanskje det beste er at du finner katten et nytt hjem som kan takle smattingen uten å knipse kattungen på nesa og irritere seg over det? ;)

Fælt så folk skal dømme da. Jeg tok til meg en kattunge etter moren døde, full av øremidd og orm fordi hun var født i en låve. Jeg har brukt tusenvis på behandlinger, kastreringen, chippen og de to vaksinene. Jeg har brukt timesvis på å "omvende" den til råforingen jeg har, vennes til børsting og kloklipp, jeg går tur med den i bånd hver kveld og leker med den flere timer om dagen (er sykmeldt for tiden så er hjemme); så kom ikke her og si at jeg ikke er klar til å elske den, for det gjør jeg. Jeg vil tro alle her inne hadde blitt irritert om de hadde en katt som suttet 8 timer i døgnet, veldig, veldig høyt (slags mjauing i tillegg).

Edit: jeg vet jo at jeg må være tålmodig, men jeg spurte etter råd til hvordan jeg skal kunne klare å få suttingen ned til et minimum. Jeg har vært borti suttekatter flere ganger, men dette har bare vært på en spesiell ting (altså at de slutter om man fjerner den), eller bare litt innimellom for trygghet. Ikke all the time.

Endret av Marimma
  • Liker 2
Skrevet

Fælt så folk skal dømme da. Jeg tok til meg en kattunge etter moren døde, full av øremidd og orm fordi hun var født i en låve. Jeg har brukt tusenvis på behandlinger, kastreringen, chippen og de to vaksinene. Jeg har brukt timesvis på å "omvende" den til råforingen jeg har, vennes til børsting og kloklipp, jeg går tur med den i bånd hver kveld og leker med den flere timer om dagen (er sykmeldt for tiden så er hjemme); så kom ikke her og si at jeg ikke er klar til å elske den, for det gjør jeg. Jeg vil tro alle her inne hadde blitt irritert om de hadde en katt som suttet 8 timer i døgnet, veldig, veldig høyt (slags mjauing i tillegg).

Jeg dømmer absolutt ikke deg på noen måte. Om du har brukt tusenvis av kroner på kattunegn har du selv valgt, og godt er det. Men det er likegyldig hvis du ikke føler kjærlighet for den stakkars kattungen. Det høres ut som om at du har tatt godt vare på kattungen til nå, men det er jo tydelig at du nå er opprørt og irritert på kattungen. Da må du finne en løsning sånn at du ikke klikker på den.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke så uvanlig at kattunger sutter, uansett om de blir tatt fra moren for tidlig eller ikke. dette er noe som kommer til å gi seg etter hvert, etter min erfaring. Jeg har selv tre katter, og alle var slik da jeg først fikk dem. Når min kattunger suttet på noe, brukte jeg å ta de unna, slik at de skulle forstå at det ikke var lov. Man må rett og slett ta tiden til bruk, så skal du se at den gir seg til slutt :)

- men knipsing på nesa er fy-fy, da får du bare en usikker og redd pus...

Endret av -Mala-
Skrevet

Jeg dømmer absolutt ikke deg på noen måte. Om du har brukt tusenvis av kroner på kattunegn har du selv valgt, og godt er det. Men det er likegyldig hvis du ikke føler kjærlighet for den stakkars kattungen. Det høres ut som om at du har tatt godt vare på kattungen til nå, men det er jo tydelig at du nå er opprørt og irritert på kattungen. Da må du finne en løsning sånn at du ikke klikker på den.

Det var ikke ment spesielt mot deg :) Jeg synes bare det var dømmende av deg å mene den ville fått det best et annet sted.

Det er da ingen fare for at jeg skal klikke på kattungen, det har jeg ikke sagt. Og jeg vet at kattunger sutter, men denne sutter patologisk. Den blir aggressiv hvis den ikke får sutte. DET synes jeg er rart, og det må være noen tiltak jeg kan gjøre for det.

Har du aldri blitt irritert på dyret ditt engang? Gjør det deg uegnet og betyr at du ikke elsker dyret? Selvsagt ikke! Men av og til blir man fryktelig irritert når man sjelden får stillhet, og det må være lov å spørre om råd uten at folk mener dyret vil få det best et annet sted.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Du høres veldig aggresiv ut :(

Det er ingen god egenskap når man skal oppdra en 4 mnd ung katt, eller andre barn av noe slag.

At behandlingen har kostet på 1000-vis av kroner kan vi sikkert diskutere.

Altså; noen katter sutter, men at hun skulle sutte så fryktelig fordi hun ble skilt fra sin mor ved 10 ukers alder er ærlig talt mindre sannsynlig.

I gamle dager ble kattene gjerne tatt fra mødrene ved 2 mnd alder, og noen ble suttere, andre ikke, og så definitivt ikke alle.

Suttingen roer seg etterhvert. Puktum.

Det er mye mulig at hun aldri vil slutte å være en "kose-sutter", men da må du avfinne seg med det.

- jeg har selv hatt en katt som elsket å sutte på øreflippen min, og på siden av albuen.

Han var halv-voksen mons da han kom til meg, og den suttingen hans var bare koselig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bodde sammen med en som hadde overtatt en fire uker gammel kattunge fordi den ellers ville blitt avlivet. Den suttet og spesielt på ullgensere. Da lå den mot meg og klorte og suttet og koset seg. Kanskje gi kattungen en ullegenser som den får kose seg med? Jeg kjælet veldig med lillepus og brydde meg ikke om at den brukte meg som koseklut. Den var likevel så aktiv at den ikke hadde tid til å sutte så mye, bare når den var trett etter lek.

Den rev ned blomsterpotter, nips og rotet til det meste på kattungers vis. Klatret i gardiner og rotet i skap den kunne komme seg inn i.

Heldigvis var han som hadde katta ikke en pedant og det var faktisk ikke så farlig om den rotet litt. Tror jeg sa at det er en ting den ikke får lov til og det er å gå på kjøkkenbenken og matbordet. Det holdt å si nei og løfte den ned. Hver gang.

Husker første gangen den fikk lov å komme ut i hagen, da var den høyt og lavt i trærne men holdt seg hele tiden innenfor gjerdet. Før den ble litt større og følte seg mer trygg. Eieren bodde i enebolig der kattungen kunne vandre som den ville i alle rom på stadig utforskning.

Det er en av de peneste og mest sprøe katt jeg har møtt og jeg ble veldig glad i katta. Nå er hun voksen og er ikke avhengig av sutting eller å klatre i gardiner.

Men er det forsvarlig å klippe klørne på en katt? Det reagerer jeg på, og at katten tydeligvis irriterer deg. Du skriver at du har hatt katter før, men har noe forandret seg? En katt i en liten leilighet fører ofte med seg mye mer forstyrrelser for alle enn om man har et hus f.eks.

Skrevet

Men er det forsvarlig å klippe klørne på en katt?

Må bare svare på det. Jeg klipper også klørne på katten min. Vi bor i leilighet og han får derfor ikke slipt de på trær ol. Ikke er han spesielt flink til å bruke klorestativet heller(bare når vi ser på). Gjør han ingen verdens ting å bli klippet klørne på. Tar jo bare tuppen for at de ikke skal være så innmari lange og spisse :) Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle være forsvarlig.

Skrevet

Ok, da vet jeg at innekatter ofte får klippet klørne. :)

Jeg lurte bare siden jeg ikke er vant med innekatthold.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes egentlig Tears.of.the.Sun sier det ganske fint jeg, nemlig at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng med hvor mange tusen kroner man bruker på en katt og hvor glad man er i den. Det at du har drevet med oppdrett og gjør det "riktige" i forhold til foring, chipping o.s.v gjør deg ikke automatisk til noen god kattekjenner. Knipsingen er et godt eksempel på det.

Jeg har hatt utallige kattunger her som har blitt tatt fra moren langt tidligere enn 10 uker, og kun unntaksvis har jeg opplevd sutting på andre ting enn tåteflaske når de blir matet. De som har suttet på andre ting utover "ammeperioden" har gjort det som kos innimellom. De har fått en sutteklut å kose seg med og har da ligget på fanget mitt og fått den kos og trygghet de trenger.

Min erfaring er at all slik tvangssutting (og annen tvangsadferd) bunner i at katten er utrygg og ikke har det bra. Det er stor forskjell på katter på hvor psykisk sterke de er, og hva som skal til for at de føler seg trygge og har det bra. Så det første en må ta til seg er at behovene deres er høyst individuelle.

Jeg skjønner godt at lyden kan være ubehagelig, men når du vet at det er kattens utrygghet som gir seg til uttrykk, så synes jeg ikke det er noe godt tegn at den sterkeste følelsen den skaper i deg er irritasjon...

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...