AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Jeg har en mor som ikke evner å se at hennes bruk av Mastercard ruinerer henne. Hun har de siste årene benyttet seg av Coop sitt Mastercard, og har pr. nå over 50 000 kroner i gjeld til dem. Hun bruker kortet for å handle dagligvarer de dagene som lønna ikke strekker til. Hun har også andre (nødvendige) lån. Nå har jeg lyst til å hjelpe henne å slutta med bruken av Mastercard. Men hvordan skal jeg få det til? Vi har flere ganger pratet om dette, men det ender med at hun slutter med det en kort periode, betaler ned kanskje 20 000, og så bruker hun det igjen og gjelda vokser. Er det noen som har noen gode tips? Jeg har vurdert å hjelpe henne med nedbetalingen, men jeg har ikke så lyst til det, da det føles som å kaste penger ut av vinduet. Jeg merker meg et annet problem som hun gjør, og det er at når hun handler i butikken, så tar hun alltid ut penger. handler hun for 600 kr, så tar hun ut penger slik at beløpet blir 1000, slik at hun får et rundt beløp. Hun mener selv at dette skal gjøre det lettere for henne å vite hvor mye penger hun har igjen på kontoen. Jeg synes dette er helt idiotisk, og har flere ganger forsøkt å si at hun trenger ikke å ta ut penger hver gang hun handler. Pengene blir liggende i lommeboken, og brukt til andre ting. Hva gjør jeg for å hjelpe?
Moscato Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 Klipp kortet, sett opp et budsjett sammen og ha matpenger inn på en egen matvarekonto, autotrekk på nedbetaling av mastercardgjelda og andre faste utgifter. Du kan også si til henne at hvis det kniper med matpenger mot slutten av mnd, så må hun heller spørre deg om du kan hjelpe (ikke akkurat ideelt det heller, men bedre enn mastercardet). Forhåpentligvis er terskelen ganske høy for å be deg om penger, så kanskje det kan få henne til å beregne litt bedre gjennom hele mnd. Og ja, det å ta ut penger på den måten hver gang man handler er fullstendig idiotisk.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 Takker for tipsene. Nevnte til henne i går at kortet bør klippes, men hun fnyste det bort. Skal snakke med henne senere i uken. I mellomtiden skal jeg lage et budsjett til henne for dagligvarehandelen, og se om det er noe hun kan spare på. Takker for hjelpen:)
kaprifolen Skrevet 22. mai 2011 #5 Skrevet 22. mai 2011 Hun burde klippe kortet og "svarteliste" seg selv hos kreditorene. Hvis hun bare fnyser av å klippe kortet, fatter hun ikke problemet selv, og da synes jeg faktisk ikke hun fortjener eller kan kreve din hjelp. 1
Mynona Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Ikke hjelp henne å betale mastercardet. Penger hjelper ikke mot pengeproblemer - det må en holdningsendring til. Har du vist henne luksusfellen? 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 Hun har sett Luksusfellen og jeg tror at hun selv vet at hun ikke har kontroll på sin egen økonomi. Problemet er nok det at hun har et nokså stort forbruk fordi hun selv ikke vet hva pengene går til. Et stort problem for henne er helt klart det at hun tar ut penger når hun handler - da minker naturligvis pengene på kontoen raskere enn de ville gjort dersom hun ikke gjorde det. Jeg håper at et budsjett vil vise henne at hun har bedre råd enn det ser ut til. Og dersom hun blir mer bevisst på hvor ofte hun handler (hun handler så og si daglig), så kan hun spare mer. Et spørsmål som jeg har; vil det være lurt å betale mest mulig ned på et slikt Mastercard-lån hver måned? Jeg tenker at jeg kanskje kan betale ned en del, og at hun heller skylder meg penger til slutt og ikke kreditorer.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #8 Skrevet 22. mai 2011 Jeg har akkurat samme problem med min mor, problemet her at hun blir lyn forbanna om jeg nevner noe om det. aner ikke hva jeg kan gjøre da? Hun har en total gjeld på over 800.000,- og eier ikke mer enn en bil til 100.000,- bor hos en som er bortreist halve året og lar henne styre økonomien. kan ikke si noe til han eller, for virker ikke som han tar det alvolig. vet bare at hun går på en kraftig smell snart. Har selv store økonomiske problemer etter et dårlig valg av samboer, som jeg nå enda sliter med 5 år etter, så føler nesten jeg ikke har energi til å bekymre meg over moren min i tillegg eller når hun ikke er villig til å engang snakke om det.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #9 Skrevet 23. mai 2011 Følger dere ikke med i timen? Mange er Totalkunder i en bank. Det innebærer at de ikke "bare" kan få VISA, men de må ha Master også. Det betyr, at selv om man klipper i stykker Master-kortet, så forsvinner ikke problemet: for i nettbanken vil alltid Master-kortet stå med sin saldo og gjeld - og kunden står fri til å overføre til sin egen brukskonto når som helst, via nettbank! Det betyr at for mange stopper aldri gjelden. Fordi man kan ikke velge dette kortet bort, som Totalkunde. 2
SilkeSatan Skrevet 23. mai 2011 #10 Skrevet 23. mai 2011 Jeg hater det totalkunde opplegget... Man blir tvungen til å ha mastercard.. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #11 Skrevet 23. mai 2011 Jeg hater det totalkunde opplegget... Man blir tvungen til å ha mastercard.. Her burde Forbrukerrådet ha grepet inn. Norske totalkunder får ikke lov til å kutte ut det ene kortet (master). I nettbanken vil det aldri forsvinne. Misbrukere har derfor konstant gjeld. Akkurat som spilleavhengighet: og staten tillater det.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #12 Skrevet 30. mai 2011 Her burde Forbrukerrådet ha grepet inn. Norske totalkunder får ikke lov til å kutte ut det ene kortet (master). I nettbanken vil det aldri forsvinne. Misbrukere har derfor konstant gjeld. Akkurat som spilleavhengighet: og staten tillater det. Herlighet, det er da bare ment som en sikkerhet. Man kan bruke mastercardet til å betale huslånet en gang om det kniper. Folk som ikke kan styre sitt mastercard-bruk bør da ikke ha noe gjeld i det hele tatt! Ikke banken sin feil det vel..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå