Gå til innhold

Å jobbe som postbud/"postmann"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp fått jobb som postbud og begynner på jobben om et par uker, men er litt nervøs nå... :tristbla: Har nemlig sosial angst og takler fremmede mennesker ganske dårlig, spesielt de som er uhøflige/frekke. Mye menneskekontakt betyr som regel at hver dag på jobben tapper meg fullstendig for krefter og gjør at jeg går og gruer meg helt til neste arbeidsdag. Og til min store overaskelse har jeg nå hørt at man faktisk kan møte en del mennesker i dette yrket? Da jeg søkte trodde jeg at man stort sett fikk være i fred når man kjørte rundt og leverte post. Er det slik at folk står ved postkassene sine og venter på at man skal komme?? Det høres liksom litt.. merkelig ut.

Vil gjerne høre fra dere som jobber/har jobbet som postbud, både om det "sosiale" aspektet men også generelt om alt mulig annet som angår yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har også sosialangst, men er i et yrke som krever litt kundekontakt. Jeg synes det går veldig greit, fordi det blir helt annerledes for meg når jeg må forholde meg til dem i yrkessammenheng. Kanskje det viser seg at det er sånn for deg også? :)

Det blir uansett bare verre om du går rundt og bekymrer deg for det. Foreslår at du hopper i det og prøver. Da kan du gå ut av det med hodet hevet om du ikke taklet det, for du har iallefall prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Du må jo hjem til folk som postbud hvis du har noe de har bestilt hjem på døren som trenger underskrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Synes ikke det hjelper så veldig at det er i profesjonell sammenheng. Litt kanskje, men det er fremdeles veldig slitsomt og stressende. Har tidligere jobbet i butikk, og der holdt jeg ut kun noen få måneder.

Tror (håper!) det ikke er snakk om å dra hjem til folk med pakker. Har aldri opplevd at vanlig postbud har gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naenia

Det er da helst Bring som tar med pakker på dørene til folk?

Postbudet her i området (de få gangene jeg ser ham) går alltid veldig bestemt, ser ned i bakken og har propper i ørene. Har aldri sett ham bli stoppet av noen for å prate, for å si det sånn! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Her jeg bor er det postdamen som kommer med pakkene på døra, men det kan jo hende er forskjellig fra sted til sted, Jeg bor på et veldig lite sted så det er kanskje det enkleste her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heloise

Her kommer aldri postmannen med pakker. Ser for meg at Bring i så fall gjør det (som forsåvidt er under posten men ikke det samme som vanlig postbud) og at den vanlige (røde) kommer med brev til postkassene her og der. Når jeg får pakker blir disse levert enden på butikken, postkontoret eller men UPS, aldri postbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *smak*

Jeg har nettopp fått jobb som postbud og begynner på jobben om et par uker, men er litt nervøs nå... :tristbla: Har nemlig sosial angst og takler fremmede mennesker ganske dårlig, spesielt de som er uhøflige/frekke. Mye menneskekontakt betyr som regel at hver dag på jobben tapper meg fullstendig for krefter og gjør at jeg går og gruer meg helt til neste arbeidsdag. Og til min store overaskelse har jeg nå hørt at man faktisk kan møte en del mennesker i dette yrket? Da jeg søkte trodde jeg at man stort sett fikk være i fred når man kjørte rundt og leverte post. Er det slik at folk står ved postkassene sine og venter på at man skal komme?? Det høres liksom litt.. merkelig ut.

Vil gjerne høre fra dere som jobber/har jobbet som postbud, både om det "sosiale" aspektet men også generelt om alt mulig annet som angår yrket.

Var ganske kjekt å være postbud, bare det å vite at jeg hadde levert post til 2000 hustander var en tilfredstillelse. Når det gjelder det sosiale som er en utfordring for deg, så er det enkelte som står klar ved postkassene. Men de aller aller fleste har jobb el. og står ikke klare med postkassen. Og så blir det jo sånn at man begynner å hilse på folk som man har sett ofte. Ellers er det et koselig yrke, man er selvstendig og styrer dagen selv. Selv gikk jeg og nynnet mens jeg leverte post og koste meg stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Bring er de med grå og grønne "uniformer" sant?

edit: rettet blingsefeil

Endret av uAnonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mye kontakt med kunder som vanlig postbud. Noen få kanskje som liker å prate med postbudet som kommer, blir og litt forskjell om du har en gående rute eller kjører bil. Normalt er det ikke postbudet som leverer pakker, hvis det ikke er på "landet" der det er landpostbud. (ikke mange av de igjen tror jeg) Det er helt andre bud som evt leverer pakker på døren (kan være både posten eller Bring (for større ting)) De aller fleste får pakkelapp i posten og henter selv pakken.

Hilsen en som etter snart 30 år i posten har vært innom de fleste avdelingene.

Lykke til i ny jobb, og velkommen i "postfamilien"

Endret av ToveM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Ble litt roligere nå.

Stillingen min er postbud i tettbebygd strøk, altså ikke landpostbud (phew!). Tror mesteparten av ruten er med bil.

Har tidligere jobbet som sykkelbud der jeg leverte reklame, og der var det absolutt null kontakt med folk. Håper det samme kan sies om den type postbudstilling jeg har havnet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I et tettbebygd strøk vil du nok neppe møte særlig mange kunder. Kanskje noen vil spørre deg spørsmål, og en og annen småprate, men det vil nok være såpass sjelden og kortfattet at det ikke blir noe stort problem.

Moren min er postbud og jeg pleide å være med henne på ruta hennes. Jeg har også sosial angst. Hadde det ikke vært for at jeg utdanner meg til noe annet, hadde jeg gjerne kjørt post selv. Jeg har inntrykk av at det er en veldig fin jobb, til tross for at det jo er tungt og gå inn og ut av en bil hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *smak*

Du har ikke mye kontakt med kunder som vanlig postbud. Noen få kanskje som liker å prate med postbudet som kommer, blir og litt forskjell om du har en gående rute eller kjører bil. Normalt er det ikke postbudet som leverer pakker, hvis det ikke er på "landet" der det er landpostbud. (ikke mange av de igjen tror jeg) Det er helt andre bud som evt leverer pakker på døren (kan være både posten eller Bring (for større ting)) De aller fleste får pakkelapp i posten og henter selv pakken.

Hilsen en som etter snart 30 år i posten har vært innom de fleste avdelingene.

Lykke til i ny jobb, og velkommen i "postfamilien"

Av og til tok jeg med pakker og leverte de på døren... bare for å yte litt ekstraservice... og GLADE ble de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Jeg jobbet som lørdagsbud et år, og foruten et par selskapssyke eldre ved postkassen, var det lite kundekontakt. Uansett var de fleste kunder jeg møtte meget hyggelige. I tillegg fikk jeg kjøre bil (kjøretrening, ble en flink sjåfør), gikk mye rundt (fysisk trening, gikk ned 5-6 kilo), ble brun om sommeren og følte at jeg gjorde en nyttig og verdifull jobb. Så jeg trivdes veldig godt som postbud. Siden du er postbud i et tettbygd strøk (noe jeg også var) blir det nok ikke mye kundekontakt. Det var svært sjelden jeg måtte levere pakke på døra. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står du selv ved postkassen og venter på budet? Er folk som meg? titter ut igjennom vinduet,og ser etter bilen?Går ikke ut før b ilen har kjørt. Er det sommer og sitter ute,så går jeg ikke til kassen før budet har gjort seg ferdig. Ikke for at jeg har angst,men liker ikke å presse på, forstyrre.

Selvfølgelig kan du treffe folk. I blokker går jo folk ut og inn osv....Du kan ikke unngå å møte folk så lenge det finns mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Står du selv ved postkassen og venter på budet? Er folk som meg? titter ut igjennom vinduet,og ser etter bilen?Går ikke ut før b ilen har kjørt. Er det sommer og sitter ute,så går jeg ikke til kassen før budet har gjort seg ferdig. Ikke for at jeg har angst,men liker ikke å presse på, forstyrre.

Selvfølgelig kan du treffe folk. I blokker går jo folk ut og inn osv....Du kan ikke unngå å møte folk så lenge det finns mennesker

For et nyttig svar... :gjeiper:

Problemet er ikke at jeg ikke er i stand til å bruke sunn fornuft, men at jeg ikke er (var) sikker på nøyaktig hvordan det er å være postbud og at jeg har sosial angst - noe som, svaret ditt tatt i betraktning, ikke ser ut til å være et fenomen du evner å skvise ut noen forståelse for.

Selv om ikke jeg står ved postkassen og venter, er det ikke dermed sagt at andre ikke gjør det. Man kan ikke tro alle andre her i verden er nøyaktig som en selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...