Amore Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Hei! Har hørt at man kan komme inn på universitet hvis man mangler et fag (fra vgs), og ta det siste faget når året har begynt. Er det noen som vet eller har hørt noe om dette??
Bellamy Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Vet ikke noe sikkert om dette, men syns det hørtes veldig usannsynlig ut.. Forr all del, det kan jo være sant. Men jeg tviler!
Samulita Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 Har jeg aldri hørt om. Det må i så fall være et studie med ekstremt få søkere.
Gina_ Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 Syns også det høres rart ut, flere venner har måtte ta opp fag før de kan søke fordi de ikke har studiekompetanse uten å ha bestått alle fag.
WhiteDiamond Skrevet 22. mai 2011 #5 Skrevet 22. mai 2011 Ikke på vanlige universitet, men tror det går på BI. Ei veninne har iallefall gjort det.
juliane Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Jeg kjenner også ei som fikk gjøre det på BI, men da hun strøk på nytt til jul var det rett ut. Tviler sterkt på at det går på læresteder som ikke tjener penger på deg. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 Jeg kjenner ei som kom inn på studiet jeg går på selv om hun manglet en eksamen fra vgs (syk). Det er ikke et studie alle kommer inn på. Men universitetet krevde at hun tok eksamenen innen 1. semester, og da hun før eksamen måtte spørre hva hun skulle gjøre fordi vgs-eksamenen var samme dag som en annen eksamen ble de sjokkerte over at hun i det hele tatt hadde fått studieplass, for det var visst ikke vanlig... Så det kan jo gå, men... Virker som det går på tilfeldigheter i så fall.
Amore Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 22. mai 2011 Åja oki, så bra da, da er det håp for meg! :D Takk for svar folkens skal sjekke det ut litt mer etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #9 Skrevet 22. mai 2011 Åja oki, så bra da, da er det håp for meg! :D Takk for svar folkens skal sjekke det ut litt mer etterhvert. Da er det håp for deg? Det er uhyre sjeldent at noe slikt skjer...? 1
Bellamy Skrevet 22. mai 2011 #10 Skrevet 22. mai 2011 Vil nå uansett heller anbefale å gjøre seg helt ferdig med VGS før man starter på universitet, tror balansegangen mellom de to kan være uhyre vanskelig om man skal gjøre det samtidig. Jeg ville heller tatt et friår og gjort unna vgs-fagene før jeg startet på universitet. 2
Amore Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 22. mai 2011 jeg er 26 år, og har brukt to år på vgs, føler at jeg ikke har råd til friår. Da vil jeg heller gå året på universitetet om igjen.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #12 Skrevet 22. mai 2011 Da er jeg ganske sikker på at det må være et studie hvor plassene ikke fylles opp. Vanlig praksis er i allefall at man må ha studiekompetanse for å studere, og det har man jo ikke uten at alle fag er fullførte. Ring med en veileder ved universitetet du skal søke til og hør med de Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #13 Skrevet 22. mai 2011 Ikke frekt ment, men har man ikke komt seg gjennom vgs-fagene (som er enkle ift hva man møter på et uni.), har man muligens lite å gjøre på høyere utdanninger. Er det spesielle grunner til at man mangler et fag (feks sykdom eksamensdatoen) er det så klart ok, men dersom man har strøket i et eller flere vgs-fag, bør man revurdere å starte på uni. i det hele tatt. Mener dette generellt, jeg har ikke peiling på hvorfor ikke TS har vgs. Har heller aldri hørt om noen som har begynt på høyere utdanning uten at studiekompetansen var i boks. 2
Tears.of.the.Sun Skrevet 22. mai 2011 #14 Skrevet 22. mai 2011 Jeg har ikke gjort dette selv, men har hørt om folk som har gjort det. Aner ikke om det er snakk om offentlige universitet eller privatskoler, bare har hørt snakk om det at de har tatt opp eksamen på nytt etter å ha strøket på eksamen.
Amore Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #15 Skrevet 22. mai 2011 Vel universitet blir det nok på meg uansett Men sånn ellers så er det matte jeg sliter med, og det trenger jeg ikke i den linjen jeg skal i.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #16 Skrevet 22. mai 2011 Vel universitet blir det nok på meg uansett Men sånn ellers så er det matte jeg sliter med, og det trenger jeg ikke i den linjen jeg skal i. Dessverre bryr ikke universitetet seg om hva du trenger eller ikke fra vgs. du må ha generell studiekompetanse for å komme inn på offentlige universiteter i Norge, og det har du ikke. 4
Amore Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #17 Skrevet 22. mai 2011 Dessverre bryr ikke universitetet seg om hva du trenger eller ikke fra vgs. du må ha generell studiekompetanse for å komme inn på offentlige universiteter i Norge, og det har du ikke. Nei men det skaffer jeg uansett, og dessuten var poenget mitt at matte er noe jeg ikke får bruk for i den linjen jeg skal i.
Amore Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #18 Skrevet 22. mai 2011 Da er det håp for deg? Det er uhyre sjeldent at noe slikt skjer...? problemer eller...?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #19 Skrevet 22. mai 2011 Nei men det skaffer jeg uansett, og dessuten var poenget mitt at matte er noe jeg ikke får bruk for i den linjen jeg skal i. men du må fremdeles ha det for å komme inn! Det som var poenget mitt. http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/ 1
Amore Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #20 Skrevet 22. mai 2011 Sant nok, og dette er noe jeg vet. Men denne tråden har et annet tema. Det høres ut som det er Mulighet for at jeg får kommet inn og ta siste fag i samme semester, hvorfor dette skulle være så vanskelig for noen skjønner jeg ikke....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå