pleiepike Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Hei Jeg har skaffet meg et lite ha,ster, dverghamster. Den har et fintbur med leker og det som hører med. Hamster har jo noen negler som vokser som bare det. Jeg har kjøpt en type kalkstein, men den nekter å bruke den. Så neglene vokser. Er det noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre for å la neglene bli kortere? For de er plagsomt lange.. en 2 mm kanskje? Han har også en sånn matpinne som han klatrer på da.... anyone?
KikiEco Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Ta med den til en dyrebutikk og spør om hjelp. Det er hvertfall det jeg har gjort. Skaff hamsteren en del leker av tre så slites klørne mer.
pleiepike Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2011 Ta med den til en dyrebutikk og spør om hjelp. Det er hvertfall det jeg har gjort. Skaff hamsteren en del leker av tre så slites klørne mer. takk for svar jeg har brukt en del kvister utenifra, det er vel også bra? men ja, ska ta han me te dyrebutikken og høre
Gjest uAnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 Man klipper klørne til hamster i fangenskap.
KikiEco Skrevet 22. mai 2011 #5 Skrevet 22. mai 2011 Kvister er kjempebra, masse spennende lukter for nurket. Og nei, man trenger ikke alltid å tenke på klørne til hamsteren. Etter å ha hatt 10 stykker var det kun dverghamsteren min som måtte få klørene klippet, men slapp å gjøre det igjen etter å ha byttet ut plastlekene til klatrestativer og andre ting i tre.
pleiepike Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2011 Kvister er kjempebra, masse spennende lukter for nurket. Og nei, man trenger ikke alltid å tenke på klørne til hamsteren. Etter å ha hatt 10 stykker var det kun dverghamsteren min som måtte få klørene klippet, men slapp å gjøre det igjen etter å ha byttet ut plastlekene til klatrestativer og andre ting i tre. Okei, har hatt mange hamster oppgjennom årene, men dverghamster har jeg ikke hatt..... hvis jeg kan slippe å klippe de hadde jeg vært veldig glad, ser så vondt ut å gjøre det... men jeg ska bytte ut at med treværk!
Sugerøret Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 du kan også kjøpe sandpapir eller disse sandpapir rullene som en bruker til fugler.Bare pass opp om du har en hamster som spiser papir.Da MÅ du fjerne dette.Ta med hamsteren til vetrinær ,de kan vise deg hvordan du klipper negler
Raven Emerald Skrevet 23. mai 2011 #8 Skrevet 23. mai 2011 Du kan også blande blomsterjord i strøet til knøttet, så kan den grave ganger. Min hadde det, og storkoste seg med det. Og jeg trengte heller aldri å klippe klør på henne. =)
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #9 Skrevet 23. mai 2011 Ha masse kvister i buret. Ikke bare en eller to, for hamsteren går ikke bort til kvisten for å file ned klørne sine. Du må ha masse kvister på kryss og tvers som hamsteren vil like å klatre masse i. Da files klørne av seg selv. Du kan også ha en flat men ruglete stein nederst i buret (bare pass på at steinen ikke står sånn at hamsteren kan falle fre et høyt sted og lande på steinen...) Ta vekk alt av plast i buret. Plast er noe møkk. Du kan lage etasjer av tre (hobbyplater f.eks) som du skrur vinkelskruer i sidene på. Gi hamsteren sovehus av tre. Vi har ikke hamster, men deguser. De har et stort bur med masse etasjer av tre, kvister i et eneste stort kaos (de sitter godt fast) og ellers andre ting av tre. Trenger ikke klippe klør her.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #10 Skrevet 23. mai 2011 Du kan også blande blomsterjord i strøet til knøttet, så kan den grave ganger. Min hadde det, og storkoste seg med det. Og jeg trengte heller aldri å klippe klør på henne. =) Skal du bruke jord må du desinfisere den først ved å varme den i ovnen Det står om det i andre avsnitt under overskriften Leker i denne linken Min lenke
Raven Emerald Skrevet 23. mai 2011 #11 Skrevet 23. mai 2011 (endret) Skal du bruke jord må du desinfisere den først ved å varme den i ovnen Det står om det i andre avsnitt under overskriften Leker i denne linken Min lenke Selvsagt, glemte å nevne det. =) Men det er i allefall noe min hamster hadde stor moro med, og hun foretrakk det over klatring. Jeg måtte henge opp hirsekolber for å oppmuntre henne til å klatre. =P Og all maten hennes endte under "bakken"; når jeg fylte på med mat, fløy hun i skytteltrafikk mellom matskåla og jordgangene, med kinnposene fulle. =) Savner henne, jeg. =( Endret 23. mai 2011 av Raven Emerald
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #12 Skrevet 23. mai 2011 Selvsagt, glemte å nevne det. =) Men det er i allefall noe min hamster hadde stor moro med, og hun foretrakk det over klatring. Jeg måtte henge opp hirsekolber for å oppmuntre henne til å klatre. =P Og all maten hennes endte under "bakken"; når jeg fylte på med mat, fløy hun i skytteltrafikk mellom matskåla og jordgangene, med kinnposene fulle. =) Savner henne, jeg. =( Naaw så søt!! Hva med å få seg en ny? Vår hamster er utrolig glad i å både klatre og grave Vi har vanlig strø i bunnen av buret, og så en egen gravekasse med en annen litt grovere type spon. Denne er laget av tre med plexiglass på sidene slik at vi kan se henne når hun graver Og så har vi flere brett som vi har laget etasjer av, og rør som er koblet til. Men jenta vår klatrer like godt på stengene i buret Vi har verdens sjønneste hamster, og hun er utrolig kontaktsøkende, kommer løpende mot oss hver gang vi går forbi buret (noe som er ofte da vi har plassert buret nærmt sofaen og der vi oppholder oss slik at vi skal ha god kontakt med hamsteren, og hun ikke skal føle seg alene), men desverre er hun ikke kose glad og vil ikke sitte noe særlig i ro Men vi tar nå henne ut mange ganger for dagen likevel, og så får hun løpe litt fritt på bad og gang og så har vi løpeball til henne
Raven Emerald Skrevet 23. mai 2011 #13 Skrevet 23. mai 2011 Naaw så søt!! Hva med å få seg en ny? Vår hamster er utrolig glad i å både klatre og grave Vi har vanlig strø i bunnen av buret, og så en egen gravekasse med en annen litt grovere type spon. Denne er laget av tre med plexiglass på sidene slik at vi kan se henne når hun graver Og så har vi flere brett som vi har laget etasjer av, og rør som er koblet til. Men jenta vår klatrer like godt på stengene i buret Vi har verdens sjønneste hamster, og hun er utrolig kontaktsøkende, kommer løpende mot oss hver gang vi går forbi buret (noe som er ofte da vi har plassert buret nærmt sofaen og der vi oppholder oss slik at vi skal ha god kontakt med hamsteren, og hun ikke skal føle seg alene), men desverre er hun ikke kose glad og vil ikke sitte noe særlig i ro Men vi tar nå henne ut mange ganger for dagen likevel, og så får hun løpe litt fritt på bad og gang og så har vi løpeball til henne Har vurdert det, men det er bare et par uker siden hun døde, og jeg vil iallefall vente til jeg har fått det litt på avstand. Skal jeg ha en ny, må det være fordi jeg har lyst på en ny, ikke fordi jeg savner henne, og prøver å erstatte henne. Og akkurat nå, vet jeg ikke om jeg vil ha hamster fordi jeg vil ha hamster, eller om jeg egentlig bare vil ha henne tilbake. Mistenker det siste, og jeg føler det blir så feil å anskaffe seg et dyr på det grunnlaget. Hun var kjempesøt. Hun var ikke sånn som kom løpende, hun satt bare stille, og ventet på å bli plukket opp. Og så elsket hun å erte katta. Hun bodde i terrarium (med lufting nede i tillegg til i taket, så god utlufting; det er veldig viktig!), og dermed kunne han se henne veldig godt. Og hun gjorde seg stadig ærender rett foran ham. =P Og katten gikk selvsagt bananas. I to og et halvt år, satt han og lurte på den merkelige musa, og så fikk han aldri tak i henne...lol. Jeg pleide av og til å la henne sitte i pelsen hans. Han lettere oppgitt, og hun heeelt uanfektet. Men lekemusa hans tålte hun ikke. Prøvde å sette den inn til henne en gang, og hun fløy rett på den, lynforbanna, og kjeftet høylydt. Gjorde det bare den ene gangen, ble jo redd hun skulle "sprekke" av raseri. Hamstere er helt herlige. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå