Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte på om noen vet om jeg kan boutgifter støttet av NAV??

Jeg mottar AAP og ung ufør, tror jeg får utbetalt ca 11000 kr i måndten..

akkuratt nå bor jeg gratis hos mor og får gratis mat,allikevel går ting bare akkuratt rundt for meg pga store utgifter ellers (regninger).

Jeg er klar over at AAP penger skal dekke alle utgifter man har, men hva med når de ikke gjør det?

Jeg bor i bærum, her vil jeg ikke få leid sted og bo noe billigere en 5000 -5500 kr ( og finner jeg så billig er jeg isåfall heldig). Jeg kan ikke flytte til en billigere kommune pga jeg går til behandling flere ganger i uka i bærum.

Det er flere grunner til at jeg ønsker og flytte ut hjemme ifra. den ene grunnen er at ejg snart fyller 25 år. Den andre er at grunnen til at jeg får ung ufør og aap er at jeg er såpass psykisk syk at jeg ikke fungerer i noen jobb.. Det jeg blant annet sliter med psykisk er at jeg har får veldig angst når jeg må ta ansvar for ting selv, får også angst vis noen forventer noe som helst av meg, jeg er desverre veldig lite selvstendig av meg.. Skal jeg fylle ut et skjema eller gjøre noen sånne ting blir jeg veldig engstelig og MÅ ha hjelp av mor til og fullføre det:(

Moren min har hjulpet meg veldig igjennom oppveksten fordi jeg har ADHD og har hatt problemer til og komsentrer meg nok til og fullføre ting selv og har også hatt problemer med og skjønne hvordan ting skal gjøres..

Mener med dette ikke og si noe vondt om moren min, hun er bare god og vil mitt beste. Men med hjelp til alt mulig gjennom hele livet har jeg fått veldig lite selvtillitt og mistet troa på at jeg skal klare ting selv:(

JEg vil bare understreke at jeg IKKE er en bortskjemt unge som ikke gidder/vil gjøre ting sjøl.. Her ligger det andre ting bak.. sliter veldig med psyken og fungrer veldig dårlig ute i samfunnet pga sterk angst og depresjon.

Men nå har det seg sånn at jeg har bodd noen år alene pga skole ( som jeg rikig nok ikke klarte og fullføre), men i den perioden jeg bodde alene ble jeg tvunget til og klare ting alene og jeg følte at jeg psykisk hadde en fremgang..

Nå bor jeg hjemme hos mor igjenn og blir bare mer og mer psykisk syk:( Med aap og ung ufør vil jeg ikke ha mulighet til og flytte ut hjemme ifra på iallfall noen år:(

Målet med aap er jo at jeg til slutt skal fungere ute i jobb, for å få en framgang ¨på dette tror jeg faktisk det ville vært( nødvendig)og posetivt om jeg bodde for meg selv og fikk styrket følsen av og klare ting selv og tørre og ta ansvar..

Så hva tror dere? Vil jeg kunne få støtte av nav til dette, med denne begrunnelsen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, her må jeg bare stille litt spørsmålstegn på hvorfor du trenger så mye penger? Hvis du bor gratis til mor og greier? Hva bruker du penger på egentlig? Jeg er akkurat ferdig med utdannelsen min og har levd på 6500 i flere år uten støtte.

Surt å si det, men det er fellesskapet, oss som jobber og betaler skatt liksom. Hvorfor føler DU at du fortjener mer? Med 5000 i husleie vil du jo ha 6000 igjen til andre ting, det burde holde. Bestemoren min som har jobbet og betalt skatt hele livet får like mye som deg, og klarer seg fint.

Beklager, jeg har full forståelse for at det sikkert er en god grunn til at du ikke jobber, men da må du jo bare akseptere et litt stramt budsjett også.

• Liker 4
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Vi får utbetalt omtrent det samme og mine er inkludert husleie på ca 5000. Så har omtrent 1000 i uken som skal dekke alt av mat, medisiner, regninger og sånne ting. Er bare sånn det er.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, her må jeg bare stille litt spørsmålstegn på hvorfor du trenger så mye penger? Hvis du bor gratis til mor og greier? Hva bruker du penger på egentlig? Jeg er akkurat ferdig med utdannelsen min og har levd på 6500 i flere år uten støtte.

Surt å si det, men det er fellesskapet, oss som jobber og betaler skatt liksom. Hvorfor føler DU at du fortjener mer? Med 5000 i husleie vil du jo ha 6000 igjen til andre ting, det burde holde. Bestemoren min som har jobbet og betalt skatt hele livet får like mye som deg, og klarer seg fint.

Beklager, jeg har full forståelse for at det sikkert er en god grunn til at du ikke jobber, men da må du jo bare akseptere et litt stramt budsjett også.

Jeg skjønner hvorfor du lurer på hvorfor jeg trenger såå mye penger..

Nå har jeg akkuratt begynnt og motta aap og ung ufør. Grunnen til at det går akkuratt rundt med penger nå er at jeg må reparere bilen min nå til 20 000 kr ( vet det høres mye ut og bruke på en veldig gammel bil, men hadde jeg heller og kjøpe en "ny" gammel bil hadde blitt på omtrent det samme) Itillegg har jeg et bil lån på 20 000 kr jeg betaler ned på, og mastercard regning på 5000 kr ( nei, mastercarde har ikke blitt brukt på luksus ting vis folk tror det, men på utdanning) Itillegg har det kommet en del andre regninger.. Bruker nok litt penger på mat også selvom jeg får litt gratis hjemme også..

Sånn jeg har regnet på dette da.

Husleie vil bli på rundt 6000 kr ( har akkuratt sjekket hva som ligegr ute) (kan ikke bo i bofelleskap pga sterk angst)

Matbudsjette vil ligge på rundt 3000 kr fordi jeg tåler verken melk eller gluten og mat uten melk eller gluten er svin dyrt ( har ikke blitt påvist at jeg har cøliaki, men regerer sterkt fysisk og psyksisk på gluten og melk.

Da er vi oppe i 9000 kr itllegg kommer da regninger: billån, mastercard, studielån, mobilregning, forsikrinng, årsavgift, tennlege regninger, lege regninger, eu-kontroll osv... 2000 kr på dette blir i det minste laget:(

Jeg trenger selvfølgelig ikke så mye penger til meg selv.. men en svært sjelden gang iblant har man nødt til og kjøpe noen nye (ja billige) klær.

Sosialt går det ikke mye penger i det hele tatt, da psyken min er altfor dårlig til det.. men får å bli friskere sosialt så kan jeg ikke isolerer meg helt innedørs (gjort det mye de siste årene).. Så får at det skal bli billigere får nav hadde det nok vært lurt at jeg kom meg ut blant folk engang iblant for å trene på det sosiale. slik at jeg raskere vil kunne komme ut i arbeid og kunne betale fult og helt for meg selv, for det er jo selvsagt målet og ønsket =D

AnonymBruker
Skrevet

Og bare så det er sagt, er avhengig av bil ja pga må komme meg til behandling..

NAV er klar over at jeg har en gammel skrap av en bil så det er fult lovlig og ha bil og bilutgifter selv om man får støtte fra nav:)

AnonymBruker
Skrevet

Og bare så det er sagt, er avhengig av bil ja pga må komme meg til behandling..

NAV er klar over at jeg har en gammel skrap av en bil så det er fult lovlig og ha bil og bilutgifter selv om man får støtte fra nav:)

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Du får selvfølgelig ikke dekket boutgifter. Du har jo ingen. En annen ting er at alle utgiftene dine er uvedkommende for beregning av bostøtte om du skulle flytte et annet sted. Da gjelder det bare inntekt og husleie. Jeg skal ikke si for sikkert om strømutgifter blir tatt hensyn til, men det tror jeg ikke.

Nå skriver du ingenting om hvor store avstander du må reise for å komme til behandling, men hvis du bor i eller i nærheten av en by, ville du sikkert kunne bruke drosje. Det går jo enorme summer til å holde ved like en gammel bil. Drosjeutgiftene blir ført på egenandelskortet på samme måte som legebehandling, så når taket er nådd, får man frikort for resten av året.

Tilføyelse: Jeg ser at du bor i Bærum. Da er ikke avstandene så store til lege osv.

Endret av Belladonna
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro at Nav i såfall vil sette som vilkår at du må selge bilen og kvitte deg med lån, og flytte mer sentralt slik at du blir nærmere behandlingsted og en eventuell jobb. Bil er ikke noen selvfølge, og folk flest som har dårlig råd, klarer seg uten bil. Til og med mange med barn klarer seg uten bil. Angpende at du bruker penger på allergimat, dette tror jeg man kan søke om å få dekt, husker ikke om det er gjennom NAV eller noe annet. Men da må du først då dette påvist hos lege. Du har såpass stor inntekt at om du ikke klarer deg på det, synes jeg det høres veldig rart ut, årsavgifter, legeregninger osv er ikke utgifter du har hver måned,, ergo må du legge av penger hver måned slik at du har penger når noe uventet skulle finne sted. feks tannlegeutgifter osv.

AnonymBruker
Skrevet

Du får selvfølgelig ikke dekket boutgifter. Du har jo ingen.

Selvfølgelig har jeg ikke noen boutgifter nå:P

Vis du leser start innlegget mitt så ser du at jeg har et ønske om å flytte hjemme ifra slik at jeg vil ha mulighet til og bli psykisk friskere raskere slik at jeg etter verdt vil kunne komme meg ut i jobb og tjene egne penger til og betale bo utgifter og andre utfigter selv:) Men blir jo ikke automatisk frisk med engang jeg flytter hjemme ifra men håper og bli det på sikt da:)

Gjest Illiya
Skrevet

Du kan søke om bostøtte fra Husbanken, det vil du nok få. Mastercardet bør du satse på å få betalt ut før du flytter hjemmefra, og enda ikke har boutgifter. Bilreparasjon er en utgift du har akkurat nå, den hører ikke til faste utgifter.

Har du cøliaki, har du også krav på noe støtte til matvarer, tror jeg.

Synes det er fornuftig av deg å tenke på at du vil bli mer selvstendig, og det er nok heller ikke bra for deg å bo hjemme lenger enn nødvendig. Snakk med NAV om dette, de kan om ikke annet gi deg økonomisk rådgivning.

Med bostøtte og stønad til spesialmat, tror jeg dette skal gå helt fint!

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Ja du kan søke om støtte til bolig og flytting.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

Edit: Jeg skrev visst samtidig som de over :) Søk om bostøtte! Det får du nok.

Endret av Lamia Lenis
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om bostøtte fra Husbanken, det vil du nok få. Mastercardet bør du satse på å få betalt ut før du flytter hjemmefra, og enda ikke har boutgifter. Bilreparasjon er en utgift du har akkurat nå, den hører ikke til faste utgifter.

Har du cøliaki, har du også krav på noe støtte til matvarer, tror jeg.

Synes det er fornuftig av deg å tenke på at du vil bli mer selvstendig, og det er nok heller ikke bra for deg å bo hjemme lenger enn nødvendig. Snakk med NAV om dette, de kan om ikke annet gi deg økonomisk rådgivning.

Med bostøtte og stønad til spesialmat, tror jeg dette skal gå helt fint!

Tusen takk for svar:)

Jeg har ikke fått cøliaki påvist, men reagerer allikevel på den type mat.. mange som reagerer på gluten og melk uten og cøliaki påvist desverre:( så den utgiften får jeg nok ikke dekt:(

jeg tror nok du har rett i at det vil være fornuftig av meg og flytte ut:)

Jeg får ta en prat med lege. kanskej det hjelper med en lege erklæring på at pga psyken min burde jeg bo alene? og så får jeg kontakte kontaktpersonen min på nav og se hva han mener:)

Gjest Eurodice
Skrevet

Selvfølgelig har jeg ikke noen boutgifter nå:P

Vis du leser start innlegget mitt så ser du at jeg har et ønske om å flytte hjemme ifra slik at jeg vil ha mulighet til og bli psykisk friskere raskere slik at jeg etter verdt vil kunne komme meg ut i jobb og tjene egne penger til og betale bo utgifter og andre utfigter selv:) Men blir jo ikke automatisk frisk med engang jeg flytter hjemme ifra men håper og bli det på sikt da:)

Jeg tror du skrev dette før jeg var ferdig med tilføyelser i mitt innlegg. Les hva jeg skriver der.

Jeg ønsker deg lykke til og håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Men i og med at du har bil, så skjønner jeg ikke hvorfor du MÅ bo i Bærum kun fordi det er der du går til behandling? Om det finnes billigere bo-muligheter litt lenger unna, så ser jeg ikke hvorfor det skal være problematisk å flytte dit...

At du sliter med å få det til å gå rundt med ca. 11 000 utbetalt hver mnd nå når du bor gratis og ikke betaler mat stiller jeg meg også ganske uforstående til...Dette er jo mye mer enn jeg hadde å rutte med etter at (husleie og mat var betalt) hver måned når jeg hadde full jobb!

Mulig du kan få noe mer penger av NAV, regler rundt alt dette kjenner jeg ikke så godt til, men du må nok belage deg på å stramme inn forbruket en god del om du i det hele tatt skal ha mulighet til å flytte for deg selv...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men i og med at du har bil, så skjønner jeg ikke hvorfor du MÅ bo i Bærum kun fordi det er der du går til behandling? Om det finnes billigere bo-muligheter litt lenger unna, så ser jeg ikke hvorfor det skal være problematisk å flytte dit...

At du sliter med å få det til å gå rundt med ca. 11 000 utbetalt hver mnd nå når du bor gratis og ikke betaler mat stiller jeg meg også ganske uforstående til...Dette er jo mye mer enn jeg hadde å rutte med etter at (husleie og mat var betalt) hver måned når jeg hadde full jobb!

Mulig du kan få noe mer penger av NAV, regler rundt alt dette kjenner jeg ikke så godt til, men du må nok belage deg på å stramme inn forbruket en god del om du i det hele tatt skal ha mulighet til å flytte for deg selv...

Jeg tror at jeg vil miste aap og ung ufør om jeg flytter ut av kommunen. Da må jeg isåfall søke på nytt om aap og ung ufør og en sånn søknings prosess tar laaaaang tid.. For meg tok det nesten et halvt år.

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg må nok stramme inn på budsjette mitt som du sier:)

Akkuratt nå er jeg veldig usikker på hva jeg kan stramme inn på siden jeg kun bruker penger på regninger for tiden. men som en annen skriver lengre opp her så vil sikkert nav kunne tily meg økonomisk rådgivning =)

Skrevet

Det vil nok ordne seg dersom du tar litt grep. Vet ikke hvordan NAV systemet fungerer egentlig, men er det ikke mulig å ta en telefon og prate med en saksbehandler ang. mulighetene du har (forutsatt at du treffer på en av de - utifra tidligere tråder- få dyktige og forståelsesfulle NAV ansatte)?

Skjønner at det ikke akkurat er kult å fortsatt bo hjemme når du er 25, spesielt ikke når du føler dette går utover muligheten til å bli bedre...

AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok ordne seg dersom du tar litt grep. Vet ikke hvordan NAV systemet fungerer egentlig, men er det ikke mulig å ta en telefon og prate med en saksbehandler ang. mulighetene du har (forutsatt at du treffer på en av de - utifra tidligere tråder- få dyktige og forståelsesfulle NAV ansatte)?

Skjønner at det ikke akkurat er kult å fortsatt bo hjemme når du er 25, spesielt ikke når du føler dette går utover muligheten til å bli bedre...

Takk:)

Du har nok rett jeg må kontakte saksbehandleren min:)

Det er veldig vanskelig og få tak i saksbehandlere på nav, spesielt min føles det ut som, men vis jeg jobber i herdig med og ringe daglig og sende mail iblant burde jeg ha fått tatt en tlf samtale i det minste med han i løpet av en måndtes tid..:P Jeg får starte på mandag:)

Skrevet

Kjip situasjon, da. Men, du får ha lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...