Gå til innhold

Hvis dere skulle dratt til utlandet for å være utvekslingsstudent

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis dere skulle ha dratt som utvekslingsstudenter til utlandet, og fått valget mellom USA og Australia - hvor hadde dere valgt å dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært utvekslingstudent i USA og ville nok ha valgt det samme om igjen, selv om Australia også høres fristende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst Australia. Jeg liker meg sinnsykt godt der, og det er virkelig en opplevelse for livet. Samtidig hadde jeg ikke hatt noe imot å hatt ett år i Texas. Men man får vel ikke velge stat og by og sånt hvis man drar til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremst Australia. Jeg liker meg sinnsykt godt der, og det er virkelig en opplevelse for livet. Samtidig hadde jeg ikke hatt noe imot å hatt ett år i Texas. Men man får vel ikke velge stat og by og sånt hvis man drar til USA?

Man får velge stat i de fleste utvekslingsprogrammene. Man kan såvidt jeg vet legge inn ønske om by, men det blir sjelden innvilget, særlgig siden folk flest gjerne vil til steder som Hollywood hvor få/ingen utvekslingsbyråer sender deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hm, tja, hva er det beste av to onder? :P Hadde ikke ville dratt noen av de to stedene. New Zealand, Canada, Sør-Afrika..kanskje.

Men måtte jeg velge, så hadde jeg nok tatt Australia, fordi

1. jeg har vært i USA først.

2. jeg hadde revet av meg all håret i frustrasjon over noen av amerikanerens tankemåte på ting og tang

3. jeg hadde sannsynligvis bli skutt i hodet innen 48 timer for å ha "anti-amerikanske holdninger".

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bare noen få uker igjen her i USA som utvekslingsstudent. Selv om jeg er blitt utrolig glad i menneskene her, hadde jeg nok valgt Australia hvis jeg kunne valgt på nytt. For det første reiser som regel alle (les: flest) til USA, så det blir kjekkere å kunne si at du var i Australia. 2: Flesteparten av de som reiser til USA havner langt ute på landet uten naboer eller på et veldig lite sted. 3: High school spirit som alle snakker om? vel, du legger ikke mye merke til det blandt all drug, sex og teen pregnancy (vet dette foregår i alle land, men USA er ekstrem på dette). 4: Tankegangen til mange amerikanere er helt forferdelig, og da spesielt hvis du havner på et sted som nevnt i nummer 2.

Jeg har hatt et veldig fint år i USA, men det er fordi JEG har gjort det til et bra år. Nå ser jeg frem til å dra tilbake til Norge! Det skal bli så utrolig bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen av delene, for å være ærlig. Hadde jeg ikke hatt mulighet til å velge et annet land enn disse to, hadde jeg heller blitt hjemme i Norge. :gjeiper: USA er bare en eneste stor markedsliberalistisk, kynisk klisjé, og Australia er for varmt og for langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja du sier det du. Takk for tipset, viste dette kom til å bli et tema. Si det til alle de pikene som stadig flørter med meg og er all over meg.

Yes, takk for kjappe svar. Skal se om jeg tar det ansikt til ansikt eller bare stikker. Har fortsatt noen dager med alenetid før hun kommer hjem.

Er det snakk om high school? Da ville jeg nok valgt Australia. USA er veldig lite kult for folk under 21, i staten/byen der broren min bodde fikk folk under 21 ikke engang være ute etter et visst klokkeslett (tror det var 23). Drikking er veldig strengt, så alle røyker hasj istedenfor, og deltar du på en fest der det drikkes (selv om du ikke drikker selv) er det rett hjem til Norge. Og politiet kommer hver eneste gang en gjeng ungdommer samles et sted uten å ha søkt om tillatelse på forhånd, broren min ble sendt hjem fra en spontan "løkkefotball-turnering" fordi de ikke hadde søkt om tillatelse. Staten han var i var sikkert av de verste, men jeg ville nok heller valgt Australia ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Hvis jeg skulle reist som utvekslingsstudent, dvs ikke som elev på videregående, ville jeg glatt valgt USA fordi det ser bedre ut på vitnemål og CV. Australia er dessverre ikke så veldig anerkjent blant arbeidsgivere fordi de vet at de fleste drar dit for å ha det gøy, ikke for å fokusere så tungt på studiene. ;)

Men til syvende og sist syns jeg man skal velge det landet og den skolen som frister mest, uansett hvordan det ser ut på CV-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke valgt et engelskspråklig land. Det gjør "alle". Ville ha valgt et land hvor jeg fikk lære et nytt språk eller blitt bedre i mitt andre eller tredje fremmedspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville valt USA, sidan der er mange svært gode universitet (i alle fall innnan realfag, som er mi "greie"). For meg ville det vore viktig å reise til ein stad der eg kunne utvikle meg fagleg og lære mykje.

Utveklsing til Australia forbinder eg mest med festing, men det kan jo vere rykter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VIlle valgt Australia. Det er større sjans for at man kommer til å reise til USA på ferie senere enn til Australia pga reiselengden. Dessuten oppfatter jeg australierer som noen veldig joviale, hyggelige, morsomme mennesker (uten særlig stort grunnlag egentlig)

Jeg har vært i USA 3 ganger, og nå drømmer jeg om å reise til Australia - men det er så forbanna langt... vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er High School, så er det på en måte ett fett hvor du drar om du tenker på hva man "tjener" mest på senere. Jeg ville nok valgt Australia om jeg skulle valgt igjen. Opplevde USA vanskelig på mange måter. Hadde en familie som tjente godt, og derfor jobbet fra 8 om morgenen til 8 om kvelden. Jeg var vant til frokost og middag felles, mens her var det bare å mekke mat selv litt som man følte for. Jeg var vant til et sunt kosthold og hadde sagt at dette var viktig for meg. Fikk beskjed om at denne familien spiste sunt, men det gjorde de ikke i det heletatt. Det var take- away minst en gang i uka, ofte mer.

Det er selvsagt individuelt, og mange jeg kjenner var kjempeheldige med familiene sine. I tillegg var skolen veldig stor (over 3000 elever) og det var veldig vanskelig å komme inn i klikkene. Det var også veldig strengt, "innetid" kl 24 i helger, og 22 i hverdager, med mindre det var noe spesielt eller du var i følge med foreldre. Alkohol ble slått veldig strengt ned på, det samme med fester o.l. Jeg var "heldig" og fikk venner som ikke pushet grenser, men til gjengjeld fikk jeg også venner som stort sett ikke var ute på hverdager, så da var det bare å være hjemme da. Jeg var vant til å ut å farte både i hverdag og helg, og jeg var vant til å ta meg en fest innimellom, og opplevde det stikk motsatte der nede. Jeg hadde muligheten til å "skifte" omgangskrets, men da hadde jeg gått fra en ytterlighet til en anne. Fra ingen festing til masse festing og alkohol, og også narkotika.

Når det kommer til høgskole og universitet er det mange som mener at Australske universitet ikke er like annerkjente som amerikanske, men det kommer alt an på. vet at Bond University i Australia er velrenomert og setter høye krav til studentene sine fagmessig. Det samme gjelder selvsagt Universitet og College i USA, men det er ganske enkelt å få gode karakterer i USA - likt som det er enkelt å få dårlige. Er veldig lite som skiller en A og en F. (Det samme gjelder High School)

Når det kommer til språk så er det lurt å velge engelskspråklig når man har utvekslingsår på videregående, da man slipper å gå 2. året på nytt. Drar man til et spansk eller tyskspråklig land må man i de fleste tilfeller ta dette året på nytt når man kommer hjem, da de fleste elever på videregående ikke har språkkunskaper så gode at de mestrer de fagene de normalt ville hatt i Norge. (Det er selvsagt unntak her) På universitet/høgskole derimot kan man ofte velge andre land en engelskspråklige fordi mange land tilbyr undervisning på engelsk, og språkkurs i det lokale språket i tillegg. Da kan man jo slå to fluer i en smekk og både bli bedre i engelsk, samtidig som man lærer seg et tredje språk, som f.eks spansk. (Litt avsporing dette, men ser at noen har foreslått og ikke velge engelskspråklig land, så tenkte bare kommentere litt :) )

Håper dette var til hjelp :)

EDIT: Når man er i utveksling på videregående får man i skjeldne tilfeller velge hvilken stat man skal reise til. Noen organisasjoner tilbyr deg å betale ekstra for å velge område, ikke stat. Dvs vest, øst, nord, sør osv. Du kan komme med ønske med det behøver ikke å innfries. Jeg ville til en varm stat og kom til Virginia.

Endret av Periwinkle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner som har tatt et år i USA har kommet tilbake 10kg tyngre :fnise: Er nok mye junk food der ja.. Aner ikke hvordan dette er i Australia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Australia. Jeg var i USA (high school) og kan istemme med mye av det AnonymBruker sier over. Jeg bodde i suburbia utenfor en storby i sørstatene, og var 100% avhengig av å bli kjørt overalt (kollektivtransport finnes ikke, og du kan ikke gå). Mange inkl. familien jeg bodde hos, var veldig gammeldagse i tankegangen og uopplyste (jeg vet hvem som stemte på George Bush for å si det sånn). Vertsforeldrene mine hadde vært utenfor USA en gang, og da var de i Israel.. Jeg lærte mye, men var glad da det var tid for å reise hjem igjen. Jeg har ingen kontakt med de nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg valgte Australia da jeg dro på utveksling på vgs, og angrer ikke på det! Ville valgt Australia igjen :) Hadde et utrolig fint år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg valgte Australia da jeg dro på utveksling på vgs, og angrer ikke på det! Ville valgt Australia igjen :) Hadde et utrolig fint år.

Kan jeg spørre om hvor? Det står om tre byer for meg, er skikkelig usikker siden alle tre virker veldig flotte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...