juliane Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Jeg skal kjøpe leilighet sammen med min samboer. Siden han tjener betydelig mer enn meg kommer vi til å ha ulik eierandel av boligen; 60/40 fordeling av lånet og litt ulik EK avhengig av hva han får solgt leiligheten han eier nå for. Begynte plutselig å lure på hvordan det er vanlig å fordele felleskostnadene når man eier ulik andel? Si at felleskostnadene dekker nedbetaling av fellesgjeld, kommunale kostnader, bygningsforsikring, kabeltv, fyring og varmtvann. Fyring og varmtvann ville vi jo delt i to hvis det ikke hadde vært inkludert i felleskostnadene, mens fellesgjelda jo hadde vært skeivdelt hvis det ikke hadde vært fellesgjeld, men vår private gjeld. Nedbetalt fellesgjeld øker jo verdien på boligen... Hvordan gjør dere andre det? Skeivdeler hele husleia, deler hele 50/50 eller regner ut hvor mye av den som skal skeivdeles?
zuperduper Skrevet 21. mai 2011 #2 Skrevet 21. mai 2011 Regner ut hvor mye som skal skjevdeles. Personlig ville jeg gått for en 50/50-deling av løpende forbruksutgifter (eks. kommunale avgifter), og en eierbrøkfordeling av faste utgifter (eks. fellesgjeld på boligen).
Sissan9 Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 Ville betalt avdrag og renter basert på eierandel i boligen. Dette fordi man betaler på egen eiendom, og om noe skulle skjære seg, får begge igjen etter egen innsats. Resten må dere bli enige om hva som passer for dere, og det gjelder alt av kostnader. Noen deler 50/50 uansett - da vil den lavtlønte sitte igjen med nesten ikke noe etter regninger, og levestandarden kan bli lavere enn det som er mulig. Noen lar alle inntekter gå inn i EN pott, og bruker denne uten å regne prosenter. Noen deler med samme prosentandel som lønnsforskjellen utgjør. Og det finnes sikkert andre løsninger. Dere må finne den som dere selv finner best å leve med for dere.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 Jeg skal kjøpe leilighet sammen med min samboer. Siden han tjener betydelig mer enn meg kommer vi til å ha ulik eierandel av boligen; 60/40 fordeling av lånet og litt ulik EK avhengig av hva han får solgt leiligheten han eier nå for. Begynte plutselig å lure på hvordan det er vanlig å fordele felleskostnadene når man eier ulik andel? Si at felleskostnadene dekker nedbetaling av fellesgjeld, kommunale kostnader, bygningsforsikring, kabeltv, fyring og varmtvann. Fyring og varmtvann ville vi jo delt i to hvis det ikke hadde vært inkludert i felleskostnadene, mens fellesgjelda jo hadde vært skeivdelt hvis det ikke hadde vært fellesgjeld, men vår private gjeld. Nedbetalt fellesgjeld øker jo verdien på boligen... Hvordan gjør dere andre det? Skeivdeler hele husleia, deler hele 50/50 eller regner ut hvor mye av den som skal skeivdeles? Har du ikke vurdert 50-50 på lånet,og skjevdeling av faste utgifter? Det ville vært mest rettferdig spør du meg
juliane Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2011 Jeg syns det er mye mer rettferdig med skjevdeling av lån og 50/50 av andre utgifter enn motsatt. På den måten betaler vi begge det vi har råd til, han mer enn meg. Hvis vi så går fra hverandre får vi begge igjen tilsvarende det vi har betalt, og han har dermed ikke "forsørget meg" i flere år. Hvis jeg skulle eie halve leiligheten og blitt "påspandert" strøm, tv og mat i flere år hadde jeg nok sittet igjen med en bismak hvis det evt skulle blitt slutt. Og hvis det ikke kommer til å bli slutt spiller det uansett ingen rolle, bortsett fra at jeg føler meg mer selvstendig. Sissan9: Når vi skjevdeler lånet syns jeg det er helt greit å dele 50/50 på faste utgifter, om jeg betaler litt mer i strøm i forhold til inntekt enn ham er det uansett ikke snakk om store summer. (Og jeg står vel tross alt for minst halvparten av strømforbruket..) Ellers har vi en ganske normal "blandingsøkonomi" tenker jeg - overfører like mye hver til felleskonto hver måned, og han er hakket mer spandabel enn meg når det gjelder ferier, restaurantbesøk osv. Nå bor jeg utrolig billig i hans leilighet, så også i forhold til inntekt er det han som har de høyeste utgiftene. Og som skrevet over syns jeg skjevdeling av lånet er den mest rettferdige måten å dele etter inntekt på. Da får vi begge en balansert økonomi nå, og hvis det mot formodning skulle bli slutt får han igjen det overskytende han har bidratt med. Ble mye babbel nå, men i alle fall bra at dere i tråden er enige med meg i at også fellesgjeld med renter skal deles på eieravdel selv om den kommer skjult i en større felleskostnad, da føler jeg meg ikke gjerrig når jeg krever det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå