AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Tar et fag som heter anatomi med bevegelseslære (idrett grunnkurs). Noen som tilfeldigvis har tatt det eller har peiling? Hva pugget du? Må sortere litt hva jeg skal konsentrere meg om, har ikke kapasitet til å pugge absolutt alle musklene og beina i kroppen, samt feste/utspring OG lese alt om ytre og indre krefter på en haug med bevegelser. Er bare 5 studiepoeng, føler jeg skal studere til å bli lege her jeg sitter meg anatomi-atlaset Hadde blitt supertakknemlig for litt hint om hva som er mest sentralt å pugge:)
Gjest Jay Skrevet 21. mai 2011 #3 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har tatt anatomi på medisinstudiet, så det blir nok ikke helt likt. Men som tips så kan det være lurt å først lære navn på musklene og hvor de er på kroppen; si det gjerne høyt mens du tar på deg selv. Etterhvert så lærer du sånn cirka hvor de går fra og til, mange muskler har felles punkter på dette området. Til slutt setter du sammen det du nå har lært, og tenker på hva som skjer om du strammer (gjør kortere) et punkt som er mellom origin og insertion på hver av musklene, og så har du bevegelsen. Så lærer du navnet på bevegelsen (flexion, extension, adduction, abduction, inversion, eversion..) og til slutt så har du hele pakka! For å få oversikt er det lurt å begynne med de største muskelgruppene, feks flekors og extensors av forarmen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #4 Skrevet 21. mai 2011 Har du ingen gamle eksamensoppgaver å se etter? Niks, foreleseren har ikke lagt ut noenting, og jeg bor utenbys, så har ikke vært på forelesningene, i tilfelle han har vist noen der.
Moscato Skrevet 21. mai 2011 #5 Skrevet 21. mai 2011 Niks, foreleseren har ikke lagt ut noenting, og jeg bor utenbys, så har ikke vært på forelesningene, i tilfelle han har vist noen der. Det høres kanskje sprøtt ut, men du kan jo sende foreleseren en mail og spørre om han har noen tilgjengelig?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #6 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har tatt anatomi på medisinstudiet, så det blir nok ikke helt likt. Men som tips så kan det være lurt å først lære navn på musklene og hvor de er på kroppen; si det gjerne høyt mens du tar på deg selv. Etterhvert så lærer du sånn cirka hvor de går fra og til, mange muskler har felles punkter på dette området. Til slutt setter du sammen det du nå har lært, og tenker på hva som skjer om du strammer (gjør kortere) et punkt som er mellom origin og insertion på hver av musklene, og så har du bevegelsen. Så lærer du navnet på bevegelsen (flexion, extension, adduction, abduction, inversion, eversion..) og til slutt så har du hele pakka! For å få oversikt er det lurt å begynne med de største muskelgruppene, feks flekors og extensors av forarmen. Lykke til! Takk:D
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #7 Skrevet 21. mai 2011 Det høres kanskje sprøtt ut, men du kan jo sende foreleseren en mail og spørre om han har noen tilgjengelig? Han er av typen som skal hevne seg på de som ikke kommer på forelesningene:p Særdeles useriøs på alle områder, så er ikke mye å hente der i gården. Derfor har jeg satset på å heller lese selv, men nå går det litt i rot og virker uoverkommelig.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #8 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har tatt anatomi på medisinstudiet, så det blir nok ikke helt likt. Men som tips så kan det være lurt å først lære navn på musklene og hvor de er på kroppen; si det gjerne høyt mens du tar på deg selv. Etterhvert så lærer du sånn cirka hvor de går fra og til, mange muskler har felles punkter på dette området. Til slutt setter du sammen det du nå har lært, og tenker på hva som skjer om du strammer (gjør kortere) et punkt som er mellom origin og insertion på hver av musklene, og så har du bevegelsen. Så lærer du navnet på bevegelsen (flexion, extension, adduction, abduction, inversion, eversion..) og til slutt så har du hele pakka! For å få oversikt er det lurt å begynne med de største muskelgruppene, feks flekors og extensors av forarmen. Lykke til! *i utlandet
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 Der var eksamen min ferdig. Skriver bare i denne tråden, i tilfelle andre skal ta en lignende eksamen senere og lurer på det samme som jeg gjorde. Vi fikk ALLE hovedmusklene i kroppen og måtte beskrive utspring, feste og funksjon på dem. Og beskrive hvilke muskler som gjorde hva i bevegelsene vi fikk. Husket alle musklene faktisk, men utspring og feste gikk litt i surr:s Og den eksakte funksjonen på hver enkel del var vanskelig å huske. Føler det var litt i drøyeste laget å måtte kunne alt dette mtp at det var en del av en eksamen på 5 poeng. Anatomien var som sagt bare en del av eksamenen, så håper jeg reddet meg inn på det andre. Har rett og slett ikke hatt tid til å pugge absolutt alle fester og utspring på alle musklene, boka jeg leste hadde lange, latinske forklaringer på alle, så det var ikke bare korte stikkord på hver. Hadde dessuten kort tid og det var mange oppgaver, så ikke tid for tenking nesten. Jaja, da var jeg ferdig med dette:) Misunner ikke de som skal bli lege for å si det sånn:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå