Hvitdrøm Skrevet 22. mai 2011 #21 Skrevet 22. mai 2011 Jeg lurer litt på hvorfor du er skeptisk til å bo på østkanten? Jeg stortrives her på østkanten; nære marka, man får mye bolig for pengene, det er stille og rolig, det går både busser og t-bane og hyggelige folk. Har også bodd på Frogner, men det blir for slitsomt i lengden ettersom det aldri er stille. Men smaken er som baken Støtter denne. Jeg er oppvokst i Bærum, og har vært en del på vestkanten, men trives mye bedre på østkanten. Har forelsket meg totalt i Grûnerløkka. Små, nisjebutikker, masse vintage, et hav av kafeer/restauranter og rett og slett en hyggeligere atmosfære og stemning enn i Bogstadveien, synes jeg. Hadde valget mellom å bo på vestkanten og østkanten da jeg kjøpte, og angrer ikke.
bioing Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #22 Skrevet 22. mai 2011 Støtter denne. Jeg er oppvokst i Bærum, og har vært en del på vestkanten, men trives mye bedre på østkanten. Har forelsket meg totalt i Grûnerløkka. Små, nisjebutikker, masse vintage, et hav av kafeer/restauranter og rett og slett en hyggeligere atmosfære og stemning enn i Bogstadveien, synes jeg. Hadde valget mellom å bo på vestkanten og østkanten da jeg kjøpte, og angrer ikke. Syntes Grünerløkka er et fint sted, ulempen er at det ikke er noen t-bane i nærheten..
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #23 Skrevet 22. mai 2011 Altså må du kjøpe ved t-banen? På østkanten utmerker det seg flere steder. Manglerud, Ulsrud, Oppsal, Bjerke, Kalbakken, Ulven. Anbefaler deg å bruke litt tid og besøke de forskjellige stedene.
Dragonfly84 Skrevet 22. mai 2011 #24 Skrevet 22. mai 2011 Sagene, Bjølen, Torshov Noen sier det er bra mens andre sier det er mange narkomane og psykisk syke der. Jeg er også nysgjerrig på kampen og vålerenga, men må innrømme jeg er skeptisk siden det er såpass langt på østkanten. Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan si at det er forholdsvis mange psykisk syke på Sagene, Bjølsen og Torshov, og sammenligne alt som om Sagene, Bjølsen, Torshov, Kampen, Vålerenga, Tøyen og Grønland er det samme? F.eks Sagene og Grønland ligner ikke så veldig på hverandre etter min mening. Østkanten er ikke bare narkiser og psykisk syke, altså. Hva med Abildsø, for eksempel? Eller Godlia? Fra Godlia er det bare ca 15 min med t-bane til sentrum, og fra Ulsrud og Bøler er det kanskje 20 min til sentrum. Fra denne leiligheta på Nordstrand er det 18 minutter med trikk til sentrum.
Hvitdrøm Skrevet 22. mai 2011 #25 Skrevet 22. mai 2011 Syntes Grünerløkka er et fint sted, ulempen er at det ikke er noen t-bane i nærheten.. Har det noe å si? Det går buss og trikk... For øvrig; Grûnerløkka er nærmere Grønland enn Vålerenga (siden du påpekte at det var så nært). Jeg synes du bør sette deg inn i hva bydelene tilbyr, hvor de ligger (ikke utfra et stort generelt kart) og tenke over hva du ønsker. Mye av det du påstår er direkte feil. 1
MissStiles Skrevet 22. mai 2011 #26 Skrevet 22. mai 2011 Etterstad, Valle Hovin, Kampen, Manglerud og Ekeberg er fine områder på østkanten, som ikke er så dyre. Enig!! Men Vålerenga og Kampen er også områder som er fine. Finnes mange fine leiligheter der. Ikke minst, det tar ikke lang tid å komme seg inn til byen der fra. 37 bussen går hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #27 Skrevet 22. mai 2011 @bioing. Det hadde hjulpet betraktelig om du hadde flere kriterier å komme med enn "3-roms med balkong". Man har jo som ofte en viss mening om hvor man kunne tenke seg å bo. Beliggenhet i forhold til jobb. Om man ønsker å være avhengig av kollektivtransport for å komme seg til jobb. Om man vil ha nærhet til marka eller fjorden. Om man vil ofre litt stillhet for å bo sentralt. Osv.
bioing Skrevet 22. mai 2011 Forfatter #28 Skrevet 22. mai 2011 @bioing. Det hadde hjulpet betraktelig om du hadde flere kriterier å komme med enn "3-roms med balkong". Man har jo som ofte en viss mening om hvor man kunne tenke seg å bo. Beliggenhet i forhold til jobb. Om man ønsker å være avhengig av kollektivtransport for å komme seg til jobb. Om man vil ha nærhet til marka eller fjorden. Om man vil ofre litt stillhet for å bo sentralt. Osv. Jeg tenker jo først og fremst på miljøet i de ulike bydelene, om det er trygt å bo der (det er det viktigste), om det bor mange innvandrere der (ønsker ikke føle meg som en minoritet), ellers vil jeg bo i et forholdsvis rolig strøk. Hadde håpet noen hadde hatt noe pent å si om de ulike bydelene jeg nevnte.. Jeg kommer mest sannsynligvis til å velge mellom Storo, Nydalen, Grefsen, Majorstuen, Bjølsen, Sagene eller Torshov. Hvis ikke jeg finner noen to-roms, så ofrer jeg heller et rom for miljøet omkring. Mest nysgjerrig er jeg på torshov og sagene, om det er et koselig strøk:)
Bentix Skrevet 6. august 2011 #29 Skrevet 6. august 2011 Jeg har selv bodd på sagene og jeg trivdes veldig godt der stille, rolig og veldig koselig! Nå er jeg og samboeren også på boligjakt og sliten litt med det samme...hvor vil man bo! Vi har sett litt på etterstad og manglerud, og liker godt etterstad. men manglerud vet jeg litt for lite om. noen som bor der eller har noen erfaringer med manglerud?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #30 Skrevet 6. august 2011 Jeg bor på Valle Hovin, som er like ved Etterstad. Landelig, det er vann like utenfor leiligheten - såå koselig, masse grøntområder, friområde med fotballbaner for barn- trives.
Jamme Skrevet 6. august 2011 #31 Skrevet 6. august 2011 Jeg vokste opp like ved Manglerud, og synes absolutt det er verdt å vurdere. Området rundt Manglerud senter og opp mot Ryen er kanskje ikke verdens vakreste, men mitt inntrykk er at det er rolig og greit. Dessuten er det rask vei til sentrum - t-banen bruker rundt 10 minutter til Jernbanetorget, og fra Ryen går det busser - samtidig som du har Østensjøvannet like ved, og dessuten Østmarka i rimelig nærhet. Det er også bra fritidstilbud for barn og unge.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #32 Skrevet 6. august 2011 Jeg tenker jo først og fremst på miljøet i de ulike bydelene, om det er trygt å bo der (det er det viktigste), om det bor mange innvandrere der (ønsker ikke føle meg som en minoritet), ellers vil jeg bo i et forholdsvis rolig strøk. Hadde håpet noen hadde hatt noe pent å si om de ulike bydelene jeg nevnte.. Jeg kommer mest sannsynligvis til å velge mellom Storo, Nydalen, Grefsen, Majorstuen, Bjølsen, Sagene eller Torshov. Hvis ikke jeg finner noen to-roms, så ofrer jeg heller et rom for miljøet omkring. Mest nysgjerrig er jeg på torshov og sagene, om det er et koselig strøk:) Etter dine kriterier tviler jeg på at du vil trives på Storo. Egentlig tviler jeg på at du vil trives i Oslo i det hele tatt, det er en by med mangfold. Innvandrere vil du møte de fleste steder. Jeg er som Hvitdrøm Bærumsjente, men trives best på østkanten. Sagene, Grunerløkka , St. Hanshaugen, Bjølsen, Vålerenga er blant mine favorittplasser og likevel sentrumsnært nok for meg. Om jeg skulle bodd litt utenfor, ville jeg valgt Oppsal, der er det utrolig koselig.
Bentix Skrevet 6. august 2011 #33 Skrevet 6. august 2011 Jeg vokste opp like ved Manglerud, og synes absolutt det er verdt å vurdere. Området rundt Manglerud senter og opp mot Ryen er kanskje ikke verdens vakreste, men mitt inntrykk er at det er rolig og greit. Dessuten er det rask vei til sentrum - t-banen bruker rundt 10 minutter til Jernbanetorget, og fra Ryen går det busser - samtidig som du har Østensjøvannet like ved, og dessuten Østmarka i rimelig nærhet. Det er også bra fritidstilbud for barn og unge. Hvem er det som bor på Manglerud da? Altså er majoriteten gamle mennesker, familier, flerkulturelle, barn...ja, skjønner du hva jeg mener? Litt kjipt om alle der oppe er over 70
Gjest uAnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #34 Skrevet 6. august 2011 Jeg elsker Ekeberg men Vålerenga og Kampen er sjarmerende så de to siste er jeg også veldig glad i
Horge Skrevet 6. august 2011 #35 Skrevet 6. august 2011 Jeg er som Hvitdrøm Bærumsjente, men trives best på østkanten. Sagene, Grunerløkka , St. Hanshaugen, Bjølsen, Vålerenga er blant mine favorittplasser og likevel sentrumsnært nok for meg. Sikkert bare en glipp; men for alle som ikke er kjent, så la oss en gang for alle presisere at St.Hanshaugen ikke er østkanten. Det ligger like ved Bislett, og er således det man kaller "indre by, vest". Men sentrumsnært, det er det så absolutt - tar bare 10 minutter å gå til Karl Johan. 1
Irie Skrevet 6. august 2011 #36 Skrevet 6. august 2011 Hvem er det som bor på Manglerud da? Altså er majoriteten gamle mennesker, familier, flerkulturelle, barn...ja, skjønner du hva jeg mener? Litt kjipt om alle der oppe er over 70 Vi så også en del på Manglerud når vi så etter leilighet, og synes området var fint. Som så mange området i Oslo, består Manglerud av både gamle mennesker og barnefamilier, av flere etnisiteter. Det beste tipset jeg har hvis du lurer på hvor du ønsker å bo, er at du tilbringer litt tid i området. Gå en tur, sitt på kafé, handle i butikkene. Gjerne på forskjellige tider av døgnet, forskjellige dager i uken. Steder er ofte ulike i hverdager og helger. Gå gjerne på visninger også, så ser du hva slags folk som søker seg til området.
Kelsier Skrevet 7. august 2011 #37 Skrevet 7. august 2011 Etter dine kriterier tviler jeg på at du vil trives på Storo. Egentlig tviler jeg på at du vil trives i Oslo i det hele tatt, det er en by med mangfold. Innvandrere vil du møte de fleste steder. Jeg er som Hvitdrøm Bærumsjente, men trives best på østkanten. Sagene, Grunerløkka , St. Hanshaugen, Bjølsen, Vålerenga er blant mine favorittplasser og likevel sentrumsnært nok for meg. Om jeg skulle bodd litt utenfor, ville jeg valgt Oppsal, der er det utrolig koselig. Sagene og St. Hanshaugen er ikke på østkanten og Grünerløkka og Bjølsen kan knapt kalles østkant. Ingen som kjøper leilighet på Grünerløkka nå er østkant på den måten TS mener (slik jeg forstår det). Personlig vil jeg anbefale St. Hanshaugen; sentrumsnært, men rolig, flere parkområder i nærheten, stort utvalg i butikker og restauranter i rimelig nærhet og nært skoler og barnehager. Eneste minus er vel at det er temmelig dyrt der.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #38 Skrevet 8. august 2011 Det fins fine leiligheter i holmenkollåsen til 4-5 mill. Det er nær marka og t-bane. disse så jeg for et par mnd siden, så de er vel tatt nå ... Du kan søke på vinderen, så ser du.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #39 Skrevet 8. august 2011 Sagene og St. Hanshaugen er ikke på østkanten og Grünerløkka og Bjølsen kan knapt kalles østkant. Ingen som kjøper leilighet på Grünerløkka nå er østkant på den måten TS mener (slik jeg forstår det). Sagene tilhører definitivt østkanten. Østkanten henviser til typiske arbeiderstrøk, og Sagene går under dette sammen med Bjølsen og Hausmannsområdet. Mange henviser til øst/vest for Akerselva, men mer korrekt er å bruke Uelandsgate som skillet. Grünerløkka er også definitivt østkanten. Skillet er definitivt ikke skarpt, og nok betydelig med utvasket nå enn for 100 år siden. Anbefaler å lese denne: Østkant og vestkant i Oslo
Kelsier Skrevet 8. august 2011 #40 Skrevet 8. august 2011 Sagene tilhører definitivt østkanten. Østkanten henviser til typiske arbeiderstrøk, og Sagene går under dette sammen med Bjølsen og Hausmannsområdet. Mange henviser til øst/vest for Akerselva, men mer korrekt er å bruke Uelandsgate som skillet. Grünerløkka er også definitivt østkanten. Skillet er definitivt ikke skarpt, og nok betydelig med utvasket nå enn for 100 år siden. Anbefaler å lese denne: Østkant og vestkant i Oslo Om man tar utgangspunkt i geografi eller demografiske forhold for 100 år siden, så ja, men hvis man forholder seg til forholdene slik de er i dag, altså hvem som flytter dit nå, er ikke Sagene spesielt østkant. Grünerløkka er i dette tilfellet absolutt ikke østkant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå