Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og min samboer skal snart kjøpe bolig (leilighet) i Oslo, men vi har ikke helt bestemt oss hvor. Alt i Oslo er veldig dyrt, og jeg må innrømme at jeg er litt kresen på hvor jeg vil bo. Men er det noen der ute som har en bydel å anbefale?

Endret av bioing
Skrevet

Med et sånt åpent spørsmål får du like mange ulike svar som det er brukere på KG. Hvis det skal være noe poeng å svare på et sånt spørsmål må du fortelle mer om dere og hva dere er ute etter.

Ønsker du å bo sentralt eller er nærhet til Marka viktigere? Parkeringsplass eller satser dere på kollektivt? To-roms eller rekkehus? Hvor mye kan dere gi for leiligheten? Greit med litt støy eller må det være stille? Viktig at det er take-away sushi innen 200 meter? Hvor jobber dere/går på skole? Syns dere det er spennende med et flerkulturelt miljø, eller ønsker dere et blendahvitt nabolag? Har dere barn eller planer om barn i den tiden dere kommer til å bo i denne leiligheten?

Du trenger ikke svare på alt jeg ramser opp over, men kom i alle fall med noen kriterier som er viktige for dere, slik at vi har noe å gå på. :)

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ønsker du å bo sentralt eller er nærhet til Marka viktigere? Parkeringsplass eller satser dere på kollektivt? To-roms eller rekkehus? Hvor mye kan dere gi for leiligheten? Greit med litt støy eller må det være stille? Viktig at det er take-away sushi innen 200 meter? Hvor jobber dere/går på skole? Syns dere det er spennende med et flerkulturelt miljø, eller ønsker dere et blendahvitt nabolag? Har dere barn eller planer om barn i den tiden dere kommer til å bo i denne leiligheten?

Du trenger ikke svare på alt jeg ramser opp over, men kom i alle fall med noen kriterier som er viktige for dere, slik at vi har noe å gå på. :)

Nei vi har ingen barn og har ikke planer om det med det første. Jeg trenger ikke bo i nærheten av marka, men i nærheten av en park hadde vært fint. Boligen må ligge i et forholdsvis rolig strøk, og forholdvis sentralt. Ikke på grorud eller furuset. Jeg har sett litt på leiligheter på Sagene, Bjølen, Torshov og lurer på hvordan det er der? Har hørt litt forskjellig. Noen sier det er bra mens andre sier det er mange narkomane og psykisk syke der. Jeg er også nysgjerrig på kampen og vålerenga, men må innrømme jeg er skeptisk siden det er såpass langt på østkanten. Men der jo i slike områder man kan få litt for pengene.

Leiligheten burde være en 3-roms med balkong, ellers har jeg ingen flere kriterier.

Endret av bioing
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden er du skeptisk til Kampen og Vålerenga?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor i all verden er du skeptisk til Kampen og Vålerenga?

Fordi de ligger ved Grønland (jeg er ikke spesielt begeistret for miljøet på Grønland).. Du kan kanskje komme med noen motargumenter??

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de ligger ved Grønland (jeg er ikke spesielt begeistret for miljøet på Grønland).. Du kan kanskje komme med noen motargumenter??

Verken Kampen eller Vålerenga ligger "ved Grønland" og det er ikke samme miljø der heller.

• Liker 2
Skrevet

Sagene og Bjølsen er helt ok, har selv bodd på Bjølsen. Det er litt ingenmannsland, "midtkanten" eller hva man nå skal kalle det - greie boligområder med ok tilbud av matvarebutikker, kafeer og godt kollektivtilbud, men det er ikke steder man henger hvis man ikke bor der. (Som Majorstuen, Grunerløkka o.l.)

• Liker 2
Skrevet

Verken Kampen eller Vålerenga ligger "ved Grønland" og det er ikke samme miljø der heller.

Jo Kampen ligger tett inntil Grønland. Ta et titt på et kart, så vil du se det. Men da fikk du hvertfall avklart at det ikke er samme miljøet på Kampen som på Grønland:) Har du noe annet positivt å si om disse områdene da?

AnonymBruker
Skrevet

Jo Kampen ligger tett inntil Grønland. Ta et titt på et kart, så vil du se det. Men da fikk du hvertfall avklart at det ikke er samme miljøet på Kampen som på Grønland:) Har du noe annet positivt å si om disse områdene da?

Da synes jeg du skal ta den en tur selv og se hvor Kampen ligger i forhold til Grønland. Hvis de ligger helt inntil hverandre på kartet ditt er det noen feil med kartet. Tøyen ligger mellom Grønland og Kampen.

• Liker 3
Skrevet

Sagene og Bjølsen er helt ok, har selv bodd på Bjølsen. Det er litt ingenmannsland, "midtkanten" eller hva man nå skal kalle det - greie boligområder med ok tilbud av matvarebutikker, kafeer og godt kollektivtilbud, men det er ikke steder man henger hvis man ikke bor der. (Som Majorstuen, Grunerløkka o.l.)

Ok, takk for svar:) Du virker ikke helt overbegeistret over disse områdene..Fortiden bor jeg ved Blindern, og trives veldig godt, men å kjøpe noe som ikke er på størrelse med et kott et vanskelig i slike områder for under 3 000 000 kr.

Skrevet

Som sagt er det helt greie områder, er selv på leilighetsjakt og har vært åpen for å kjøpe der selv. :) (Nå er det endret pga samboer har fått ny jobb og arbeidstid+ arbeidstider har snevret inn hvor vi ønsker å bo, men det er irrelevant.) Grunnen til at jeg ikke syns det er mer enn greit er at jeg nå bor på Majorstuen og simpelthen elsker det! Kort vei til t-bane som går hele tiden, masse butikker, kafeer og restuaranter rett ved, Frognerparken rett rundt hjørnet og et veldig rolig nabolag i tillegg. Akkurat det jeg er ute etter, selv om det ikke nødvendigvis er det som er viktig for andre. Da jeg bodde på Bjølsen var jeg veldig fornøyd med det, altså. :) Dessuten er det jo et økonomisk spørsmål, og selv om Sagene/Bjølsen ikke er de billigste områdene i byen er det jo hakket billigere enn lenger vest.

• Liker 1
Skrevet

Da synes jeg du skal ta den en tur selv og se hvor Kampen ligger i forhold til Grønland. Hvis de ligger helt inntil hverandre på kartet ditt er det noen feil med kartet. Tøyen ligger mellom Grønland og Kampen.

Tøyen har vel heller ikke et spesielt godt rykte.. Kom gjerne med motargumenter?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kan sterkt anbefale området Holtet/Bekkelaget, men da må du ha rimelig sprekt med penger.

Du finner en fin leilighet med to soverom og balkong lagt ut her

Perfekt beliggenhet, nærhet til alt, rolig og veldig hyggelig strøk å bo i :)

Skrevet

Jeg syns nå at Bislett er utrolig sjarmerende, men det er selvsagt litt dyrere igjen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan sterkt anbefale Torshov.

Jeg bor selv her og stortrives. Flotte parker (Torshovdalen og Torshovparken), godt kollektivtilbud (trikk hvert 3-4 minutt, flere bussruter og kort vei til t-bane), relativt sentralt (10 min. til sentrum) og det er forholdsvis rolig (lite støy).

Men det er nå mange andre flotte støk i byen også da. Selv kunne jeg tenkt meg å bo på St. Hanshaugen, Majorstuen eller Uranienborg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sogn. Flest andel akademikere pr. innbygger og minst andel innvandrere.

Forøvrig opererer jeg ikke med dissa bydelsinndelingene - jeg opererer fremdeles med byflak.

Endret av HerrNelson2
Skrevet

Kan sterkt anbefale området Holtet/Bekkelaget, men da må du ha rimelig sprekt med penger.

Du finner en fin leilighet med to soverom og balkong lagt ut her

Perfekt beliggenhet, nærhet til alt, rolig og veldig hyggelig strøk å bo i :)

Hehe, litt for dyrt for min lommebok hvertfall. Hadde jeg hatt slike mengder med penger skulle jeg gjerne kjøpt meg et hus på vindern:)

Skrevet

Sogn. Flest andel akademikere pr. innbygger og minst andel innvandrere.

Forøvrig opererer jeg ikke med dissa bydelsinndelingene - jeg opererer fremdeles med byflak.

Enig med deg i at Sogn er et fint sted å bo, men prisene der er ganske høye for å kjøpe..

Skrevet

Etterstad, Valle Hovin, Kampen, Manglerud og Ekeberg er fine områder på østkanten, som ikke er så dyre. (Jeg har sett leiligheter på Ekeberg til den størrelsen til under 3 mill).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også nysgjerrig på kampen og vålerenga, men må innrømme jeg er skeptisk siden det er såpass langt på østkanten. Men der jo i slike områder man kan få litt for pengene.

Leiligheten burde være en 3-roms med balkong, ellers har jeg ingen flere kriterier.

Jeg lurer litt på hvorfor du er skeptisk til å bo på østkanten? Jeg stortrives her på østkanten; nære marka, man får mye bolig for pengene, det er stille og rolig, det går både busser og t-bane og hyggelige folk. Har også bodd på Frogner, men det blir for slitsomt i lengden ettersom det aldri er stille.

Men smaken er som baken ;)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...