Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom nettopp over denne artikkelen på aftenposten.

I følge artikkelen så har hun hele livet trodd at hun har norsk statsborgerskap, men fikk plutselig vite at hun var dansk da hun skulle fornye passet.

"Eklund sier at statsborgerskap ofte blir det samme som foreldrenes.

- Er man født av en dansk mor, er normalen at barnet blir registrert som dansk, sier han."

I følge dette skulle det bety at jeg har tysk statsborgerskap. Min mor har tysk statsborgerskap men har bodd i Norge i 27 år nå. Da jeg var liten hadde jeg både norsk og tysk pass, men jeg har aldri søkt om å få norsk statsborgerskap etter at jeg ble 18. Fornyet i midlertid passet mitt etter jeg fylte 18, og det fikk jeg da. Var også inne og sjekket på minside, og der står det at jeg er norsk, svart på hvit.

Bare lurer på hvordan det kan ha seg at hun er blitt registrert dansk og jeg ikke? Har som sagt aldri gjort noe etter jeg fylte 18..

Hadde vært kjipt om jeg fant ut neste gang jeg skal fornye passet om ca 7 år, at jeg likevel ikke har norsk statsborgerskap. :fnise:

Eller burde jeg sjekke det opp på en annen måte en minside? Er det noen andre som har oppdaget det samme som hun i artikkelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidligere fikk man farens statsborgerskap, med det ble forandret så man fulgte morens.

Jeg er født i 1972 (i Norge) og fikk min fars, og min datter født i 1992 (i Norge), fikk mitt. Jeg har en gammel registreringsbok (grønn) som jeg måtte signere når jeg var ca. 5 år, men det har ikke min datter.

Moren til denne jenta burde ha skjønt dette tidligere, særlig fordi hun kun kan stemme ved lokalvalg, og ikke Stortingsvalg.

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere fikk man farens statsborgerskap, med det ble forandret så man fulgte morens.

Jeg er født i 1972 (i Norge) og fikk min fars, og min datter født i 1992 (i Norge), fikk mitt. Jeg har en gammel registreringsbok (grønn) som jeg måtte signere når jeg var ca. 5 år, men det har ikke min datter.

Moren til denne jenta burde ha skjønt dette tidligere, særlig fordi hun kun kan stemme ved lokalvalg, og ikke Stortingsvalg.

Å ja, men jeg ble født i 1990, så da har kanskje reglene blitt tatt i bruk etter det? Jeg har med andre ord ingenting å bekymre meg for. Lillebroren min derimot, er født i 98, så han vil få tysk statsborgerskap om han ikke søker etter han er myndig?

Skrevet

Hmm.. Er du 90-modell, så skal du følge din mors. Du burde ringe nav (eller politiets passkontor) og be dem sjekke hva du er registrert med. Mulig din mor har gjort forandringer (til Norsk) for dere begge.

Skrevet

Hmm.. Er du 90-modell, så skal du følge din mors. Du burde ringe nav (eller politiets passkontor) og be dem sjekke hva du er registrert med. Mulig din mor har gjort forandringer (til Norsk) for dere begge.

Jeg tror ikke hun har gjort forandringer som jeg er klar over, men jeg skal høre. Men jeg har sjekket minside og jeg stemte da ved sist valg, så det ville jo være rart om jeg egentlig er registrert som tysk.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Du skal automatisk få brev i posten når du er 18 med et skjema om bytte av statsborgerskap, det fikk jeg.

Skrevet

Du skal automatisk få brev i posten når du er 18 med et skjema om bytte av statsborgerskap, det fikk jeg.

Nei, det har jeg da virkelig ikke fått? Merkelige greier.

Skrevet

Jeg er født i Norge, men har fått mammas statsborgerskap. Har aldri hatt norsk pass, og fikk ikke noe skjema om bytte av statsborgerskap da jeg fylte 18 heller.

AnonymBruker
Skrevet

Engelsklærern min på videregående er fra USA. Hun fortalte oss at de fikk velge selv hvilket statsborgerskap barna skulle ha; norsk, amerikansk eller begge.

Skrevet

Jeg er født i Polen, som min mor, men jeg flyttet til Norge da jeg var 2 år gammel, da moren min ble gift med en nordmann. Jeg har hatt norsk statsborgerskap, eh så lenge jeg kan huske. Født 1990 her også.

Skrevet

Det fikk ikke jeg.

Gjest Chevy
Skrevet

min far er engelsk, men.. det er ikke jeg:P trodde sånt gikk automatisk jeg:P :kaffekopp:

Skrevet

Kommer an på fødselsåret ditt, om du følger far eller mor. Jeg husker bare ikke hvor skillet går.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Så sært at ingen av dere fikk skjema, både jeg og lillesøsteren min fikk det i posten uken etter vi ble 18. Nå skal ikke jeg si for sikkert at det ikke er pappa som har bestilt til oss når jeg tenker meg om, han har alltid syntes vi burde få byttet statsborgerskapet vårt:D

Jaja er jo ikke verre enn å bestille skjema heller om man vil bytte til norsk:)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Mellom 1979 og 2006 er det ikke?

Skrevet

Mellom 1979 og 2006 er det ikke?

Følgende gjelder personer født etter 30. juni 1961, men før 1. juli 1979.

På den tiden gjaldt statsborgerloven av 1950, som ble opphevet 1. september 2006. Inntil loven ble endret med virkning fra 01.07.1979, fikk barn med norsk mor automatisk norsk statsborgerskap ved fødsel dersom

1. det var født i Norge, foreldrene var gift, og faren var statsløs

eller barnet ved fødselen ikke fikk statsborgerskap etter ham;

2 eller det var født utenfor ekteskap.

AnonymBruker
Skrevet

TS: Du har nok dobbelt statsborgerskap, tysk fra din mor og norsk fra din far. Det betyr også at du kan ha to pass, hvis du ønsker det.

Jeg er noen år eldre enn deg, men ellers i samme båt. Før de satte ned prisen på norsk pass, var det ganske praktisk å kunne betale litt over tohundrelappen for et tysk ungdomspass fremfor nesten tusenlappen for det norske...

Ellers et tips til deg: som EU-borger (og barn av EU-borger) slipper du mye billigere unna hvis du feks ønsker å studere i England - EU-borgere betaler en brøkdel av hva nordmenn gjør.

Skrevet

TS: Du har nok dobbelt statsborgerskap, tysk fra din mor og norsk fra din far. Det betyr også at du kan ha to pass, hvis du ønsker det.

Jeg er noen år eldre enn deg, men ellers i samme båt. Før de satte ned prisen på norsk pass, var det ganske praktisk å kunne betale litt over tohundrelappen for et tysk ungdomspass fremfor nesten tusenlappen for det norske...

Ellers et tips til deg: som EU-borger (og barn av EU-borger) slipper du mye billigere unna hvis du feks ønsker å studere i England - EU-borgere betaler en brøkdel av hva nordmenn gjør.

Det kan kanskje virke slik ja. Har aldri falt meg inn at jeg fortsatt har begge, men jeg hadde det som sagt da jeg var liten, og har ikke forandra noe etter jeg ble myndig.

Glemte vel å nevne det, men foreldrene mine er skilte og ble det lenge før jeg ble myndig. Vet ikke om det har noe å si heller, så vidt jeg vet delte de omsorgsretten.

Gjest Heloise
Skrevet

Hvis man er født i Norge, av mor med annet statsborgerskap men som bor fast i landet, kan vel mor/foreldre velge hva de vil barnet skal ha? Husker ikke dette, leste om det for lenge siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...