Gå til innhold

Et/ett

Gjest Nadezhda

Anbefalte innlegg

Gjest Nadezhda

Hvorfor er det tilsynelatende så mange som har problemer med å skille mellom et og ett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å skille mellom disse to ordene, det er jo bare en eneste bokstav som skiller dem.

De jeg derimot ikke skjønner meg på er de som ikke kan forskjellen på og/å.

Edit : skrivefeil

Endret av Batteri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det er da ikke det minste merkelig. Hvorfor synes du det?

Og dessuten er det ikke sånn at folk tilsynelatende har problemer med å skille mellom disse ordene - det er jo et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt rart jeg også. En ting er og/å-feil, der er det litt vanskelig å vite hva man skal bruke til tider, men regelen for når man skal bruke ett og et er jo så enkel!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.. Men de fleste regner jeg med at kan regelen, de gidder vel bare ikke tenke over det, og så er det vel ikke helt innebygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Syns det er litt rart jeg også. En ting er og/å-feil, der er det litt vanskelig å vite hva man skal bruke til tider, men regelen for når man skal bruke ett og et er jo så enkel!

Øh. For deg er det sikkert sånn, men det betyr jo ikke at det er sånn for alle andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå føler jeg meg skikkelig analfabet, men:

... hva er regelen? :P (Hvis du kunne være så snill og fortelle meg regelen på han/ham i tillegg, så trenger jeg kanskje ikke å starte en ny tråd :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå føler jeg meg skikkelig analfabet, men:

... hva er regelen? :P (Hvis du kunne være så snill og fortelle meg regelen på han/ham i tillegg, så trenger jeg kanskje ikke å starte en ny tråd :) )

"Et" er artikkel: en, ei, et.

"Ett" er tallord.

Eksempel: Om et år skal jeg flytte.

Om ett år skal jeg flytte.

I det første eksemplet er det en omtrentlig tidsangivelse. I det andre er det presist.

Jeg har sett på et hus.

Jeg har sett på ett hus.

---------------------------------------

Han er subjektform (nominativ), ham er objektform (akkusativ).

Sammenlign: hun er subjektform, henne er objektform.

Har du sett ham? Har du sett henne?

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det finnes flere måter å kontrollere om man skal bruke et eller ett.

På skolen lærte vi å bruke "eneste" som hjelpeord. Hvis setningen gav riktig mening når man satte inn "eneste" etter et(t), så skulle man bruke tallordet.

F.eks blir

"Jeg ønsker deg en god jul og et(t) godt nyttår" litt lei dersom man ønsker noen "ett (eneste) godt nyttår" (og ikke fler).

En annen sjekkmetode er å oversette til engelsk.

Hvis et(t) oversettes best til a, bruker man ordet med en t

Hvis oversettelsen blir riktigst dersom man oversetter et(t) med one, skal man bruke ett.

(Oversettelsestrikset er også kjekk om en lurer på og/å. Da sjekker man om det er and eller to som er rett oversettelse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...