Gå til innhold

Eldre hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, lurte litt på deres tenker og erfaring når det gjelder dette med eldre hunder.

Vet at det er mange meninger om dette. Sett at det ikke er noe sykdom men at hunden er blitt eldre og dårlig til beins. Hunden går ikke så fort lenger og klarer ikke å gå så langt.

Hva ville dere ha gjort eller hva har dere gjort? Hvilke faktorer ville dere ha sett på?

Og når er den for dårlig til beins at dere ville valgt å la den slippe?

Håper virkelig på litt synspunkter her

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hunden ikke har vondt noe sted, er det helt fint med en gammel hund. Man bare tilrettelegger og ikke går turer som man en gang gjorde. Tar den litt oftere med veterinæren for å skjekke helsa og den slags :)

• Liker 1
Skrevet

Uff... vanskelig. Jeg tenker at når det er tydelig at hunden ikke har glede av å leve lenger, så bør den få slippe. Men at den er dårlig til bens er ikke for meg ensbetydende med at "tiden er inne". Mange eldre hunder kan leve gode liv i mindre aktivitet. Så lenge den har en liten hageflekk å kose seg på og eiere som er glad i den.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Hunden har vært dårlig til beins ei go stund. Og lengeden på turene har gått drastisk ned.

det er ikke slik at hun har akkurat blitt sånn men det blir bare verre å verre men kunn når det gjelder turgåing. er så redd hun kjeder seg og ikke har noe liv....

jeg tror at hun har det bra, når vi er inne så er hunden som alltid, tviler på at noen som hadde vært har hadde trodd at hun var dårlig til beins. selfølgeli litt støl når hun reiser seg. Men så lurer jeg på om hunden kan trives som en "inne hund" med kunn tusle turer? hun leker gjerne med di andre hundene når vi er rett utenfor men tur gåing er det lite av..

men som sagt hun virker fornøyd.

har så mye tanker og bekymringer så beklager at det blir litt rotete

Skrevet

Jeg syns at det høres helt greit ut. Hunden vet jo på en måte selv at den er blitt gammel og må roe ned. Hunden kan garantert trives inne i huset sammen med dere, dersom den ikke har vondt noe sted. Så lenge den får helt rolige, korte turer utfor huset for å gå på do så tror jeg det skal gå bra. Bare husk å få hunden ofte skjekket at den ikke har vondt, da livskvaliteten til hunden er 0 hvis hunden har det vondt.

Skrevet

:klemmer: Så fint at du er så glad i hunden din. Jeg tror hun har det kjempefint hos deg. Hun leker og har en snill eier. Se hvordan det går, heller. Når hun ikke lenger vil leke eller ha kontakt med andre hunder eller mennesker ville jeg heller ha begynt å tenke på det. Bare tenk på alle eldre mennesker som er dårlige til beins. De sitter også inne og kjeder seg kanskje en del, men det betyr ikke at de ønsker å dø eller at de ikke har gleder i livet.

Det er også kanskje mer sannsynlig at en valp "kjeder seg" ettersom de har så mye energi som den ikke alltid får utløp for. En eldre hund vil synes det er deilig å få slappe av inne i ro og fred og så lenge den får lufteturer i eget tempo er nok alt bra.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Når hunden ikke lenger har livsglede igjen eller lever med store smerter,da er det på tide å la den slippe :grine:

Skrevet

Det er vel med hunder som med folk - de roer ned tempoet betraktelig når de blir gamle, orker ikke de samme tingene lenger. Likevel kan de være glade i livet og sette pris på de små tingene i hverdagen, det er jeg overbevist om.

Jeg tenker tiden er inne når hunden viser tegn til å ha store smerter, ikke lenger vil gå ut for å gjøre fra seg osv. Å ha tett kontakt med veterinær som kjenner hunden godt er fornuftig når hunden går inn i alderdommen.

Da jeg fikk min gamle hund avlivet, var det etter lang tids sykdom, og hun ikke lenger responderte på medisinsk behandling. Jeg hadde på forhånd avtalt med veterinæren vår at hun skulle si ifra til meg når hun bestemt mente at nok var nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...