mirrmurr Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Jeg Har muligens noe fordervede smaksløker og synes alt sånn urte ting smaker gress. Men skal ha gjester på middag og det skal være mynte (og koriander) i en salat. Ska jeg kun bruke bladene eller stilken også?
chikako Skrevet 21. mai 2011 #2 Skrevet 21. mai 2011 Kjør på med stilken også Du kan bruke stilken i korianderen også.
chikako Skrevet 21. mai 2011 #3 Skrevet 21. mai 2011 Hvis du vil da Både blader og stilk er spiselig.
mirrmurr Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2011 Taker! Smaker stilkene noe, eller er de bare "fyllmasse" ? (Og en ettertanke: hvor kan jeg får tak i mynte som SMAKER ? Den på butikken smaker jo bare gress, mens i utlandet så er det masse smak i den? Jeg planter/sår gjerne om det er eneste muligheten!)
chikako Skrevet 21. mai 2011 #5 Skrevet 21. mai 2011 Stilken har samme smak som bladene, og kan dermed gi en sterkere myntesmak til hele retten. Jeg kjøper min mynte på en innvandrerforening, den har god og frisk smak. Man må nesten bare lete selv; har vært borti mange smakløse krydderplanter selv. Hvis du har muligheten til å dyrke dine egne så er jo det absolutt å anbefale! Moren min gjorde det, men jeg vet ikke noe om hvor hun skaffet frø og slikt, dessverre.
matentusiasten Skrevet 21. mai 2011 #6 Skrevet 21. mai 2011 Det spørs litt, men om du har peppermynte, hvor det som regel er kraftige rødaktige stilker, så skal disse for all del ikke tas med i maten. Da får du en veldig bitter og kraftig usmak. Jeg regner med at det er dette du bruker Chikako. Skjønner ikke hvordan du kan gå god for det
chikako Skrevet 21. mai 2011 #7 Skrevet 21. mai 2011 Nei, når jeg snakker om mynte så mener jeg ikke peppermynte. Peppermynte vil være merket "peppermynte", "mynte" er det en annen myntetype som er merket, den som heter "spearmint" på engelsk.
chikako Skrevet 21. mai 2011 #8 Skrevet 21. mai 2011 Det er jo bare å smake på stilken hvis du er usikker, mirrmurr
matentusiasten Skrevet 21. mai 2011 #9 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har sett pottene det står "mynte" på, men det er vel ikke de du bruker? De buntene jeg har sett i utenlandske butikker er alle av den typen med den kraftige rødaktige stilken. Hvor handler du de spisbare stilkene?
chikako Skrevet 21. mai 2011 #10 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har allerede skrevet hvor jeg handler krydderurtene mine; på en innvandrersjappe i nærheten av der jeg bor. Jeg har aldri sett mynteplanter med rød stilk, grønnmynte ser ut som dette:
matentusiasten Skrevet 21. mai 2011 #11 Skrevet 21. mai 2011 Jeg lurte på hvor, det holder med i hvilket fylke, butikken var? Greit nok, ikke alle stilker er rødaktige, men jeg ville styrt unna stilken på mynten du viser bilde av. Tror som du sier at trådstarter får smake seg frem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå