AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Spørsmålet i tråden er egentlig enkelt. Har du skaffet jobben din nå (eller tidligere) helt selv eller fått den gjennom familie / venner / bekjente?
trudelu Skrevet 21. mai 2011 #3 Skrevet 21. mai 2011 Begge jobbene mine har jeg skaffet helt på egenhånd.
Anglofil Skrevet 21. mai 2011 #4 Skrevet 21. mai 2011 Jeg gikk til Manpower etter å ha søkt ganske mange jobber. Der fikk jeg napp med en gang, og ble ansatt uka etter i et stort firma. Jeg er heldigvis ikke ansatt gjennom Manpower sånn sett, de fant kun jobben til meg. Mvh Yvonne
Mynona Skrevet 21. mai 2011 #5 Skrevet 21. mai 2011 Både denne og tidligere jobb fikk jeg helt på egenhånd. Ungdomsskolejobben fikk jeg gjennom familie.
sebra Skrevet 21. mai 2011 #6 Skrevet 21. mai 2011 (endret) Nope den jeg har nå har jeg fått gjennom mamma. Endret 21. mai 2011 av sebra
chikako Skrevet 21. mai 2011 #7 Skrevet 21. mai 2011 Jeg skaffet denne jobben på egen hånd. Det er grenser for hvor mange nyttige kontakter man får skaffet seg i en by man bare studerer i. Tidligere jobber har jeg fått gjennom kontakter.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #8 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har stort sett skaffet meg jobb mest på egenhånd, både deltids/sesongjobber og innen det jeg er utdannet som. Men forsåvidt også fått hjelp av kontakter - den ene deltidsjobben jeg hadde, fikk jeg nok fordi jeg kjente andre som jobbet der og kunne gi meg telefonnr rett til avdelingsleder, i stedet for å måtte sende søknad "hvor som helst" i konsernet. Og jeg har fått tips om folk jeg kan kontakte fra andre i samme bransje som meg, og da også nevnt navnet på kontakten min (men det er en såpass liten bransje med få jobber at jeg hadde nok ikke fått noe som helst bare pga dette...). Den siste jobben jeg hadde tror jeg jeg fikk fordi ei som studerte samtidig som meg jobber der, og enten har husket meg, eller spurt andre felles kjente om de visste om noen. Nå tar jeg ny utdanning, og fikk relevant sommerjobb etter å ha blitt kjent med prosjekt og arbeidsgiver i løpet av en semesteroppgave. Så joda, kontakter er viktig det... men ofte ikke nok i seg selv til å få jobb.
Kanutte Skrevet 21. mai 2011 #9 Skrevet 21. mai 2011 Min nåværende jobb fikk jeg ved å søke på utlyst stilling. Min neste jobb fikk jeg delvis fordi jeg kjenner sjefen og indirekte ble oppfordret til å søke. Søkte etter at søknadsfristen var gått ut og fikk stillingen etter et intervju. Fordi jeg kjente sjefen ganske godt var det tre andre fra ledelsen samt fagforeningsrepresentant til stede på intervjuet.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #10 Skrevet 21. mai 2011 Jeg ble tipset om jobben via kontakter, men måtte søke på vanlig måte. Aldri godt å si om kontaktene hadde noen betydning eller ikke. Den forrige jobben fikk jeg helt på egenhånd, gjennom at jeg la ut jobbannonse på nettet.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #11 Skrevet 21. mai 2011 Den første jobben min (vaskjehjelp) fikk jeg gjennom en venninne som ikke ville ha den jobben lenger. Var 16 år. Andre jobben min (butikk, var 18 år) fikk jeg av en annen venninne som tipset butikken om meg. Tredje jobben min (studierelatert) fikk jeg gjennom høgskolen/praksisplass faktisk. Og jobben jeg er i nå har jeg fått på normal måte med søknad og jobbintervju. Merker at veldig mange skaffer jobben sin via kontakter eller familie. Noen ganger føles det litt urettferdig. På min nåværende jobb har vi to døtre og to mødre. Dette er en statlig jobb man må ha høyere utdanning for, men allikevel er det altså blitt rekrutert folk på den måten. Spesielt.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #12 Skrevet 21. mai 2011 Sommerjobben min de siste 6 årene har vært i barnehagen mamma er i ledelsen i, så den har jeg absolutt ikke skaffet selv; den han jeg blitt håndplukka av mor til, hehe. En deltidsjobb fikk jeg gjennom ei venninne som skulle slutte, men de resterende jobbene jeg har hatt har jeg skaffet på egenhånd.
Tears.of.the.Sun Skrevet 21. mai 2011 #13 Skrevet 21. mai 2011 Jeg jobber ved siden av studiene i en jobb som jeg ble spurt om jeg ville ha. Jeg kjente ingen av de fra før. Men jeg har hatt jobber som jeg har søkt på selv med CV og søknad og deretter vært på intervju og fått jobben.
CoffeeGirl Skrevet 21. mai 2011 #14 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har to jobber. Den ene skaffet jeg helt på egen hånd, ved å saumfare jobbannonser og sende inn søknader. Den andre var en ikke-utlyst stilling, hvor jeg fikk tips av en bekjent. Allikevel var det mine kvalifikasjoner og jeg som person som landet meg den jobben, til tross for at jeg kjente en på arbeidsplassen fra før av
kaprifolen Skrevet 21. mai 2011 #15 Skrevet 21. mai 2011 Skaffet mine jobber selv. Men har blitt "headhunted" til 3 jobber/engasjementer.
Cata Skrevet 21. mai 2011 #17 Skrevet 21. mai 2011 Nja, vanskelig å si. Jeg ble tipsete av en tidligere klassekamerat som mente denne jobben kunne være aktuell for meg, men han hadde ingen innflytelse på avgjørelsen. Men pga. en tidligere jobb jeg har hatt så hadde jeg litt kjennskap til firmaet jeg jobber i og hadde møtt en av dem som var med på jobbintervjuet tidligere. Så det er vel en blanding tenker jeg. Søkte en utlyst stilling, men det skadet vel ikke at de kjente til navnet mitt fra før.
Gina_ Skrevet 21. mai 2011 #18 Skrevet 21. mai 2011 Den jeg har nå har jeg skaffet helt selv, en tidligere var gjennom bemanningsbyrå, og første jobb var gjennom familie Så har vel gjort det meste.
bioing Skrevet 21. mai 2011 #19 Skrevet 21. mai 2011 (endret) Jobbet min fikk jeg uten noen hjelp fra andre.. Men hva betyr nå egenetlig det? Hvis jeg etter utdannelse anskaffer med drømmejobben, ville jeg ikke brydd meg om jeg fikk den gjennom bekjente eller på egenhånd. Endret 21. mai 2011 av bioing
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #20 Skrevet 21. mai 2011 De to siste gangene jeg har fått jobb har jeg faktisk blitt oppringt uten å søke, etter prøvetid 2 jobb fikk jeg fast stilling:) De andre har jeg skaffet selv: flyvertinne, bar og hjemmesykepleie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå