Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Maranna
Skrevet

Er en ting jeg har lurt veldig på angående det med studielån... Nå er det slik at man får ca 2000 kr i stipend hver måned + 6000 kr i lån. I tillegg er det relativt mange som har deltidsjobb i tillegg til skolen. Selv jobber jeg relativt lite og tjener i underkant av 4000 kr i måneden selv, men mange av vennene mine tjener dobbelt eller tre ganger så mye som meg (sier seg vel selv at de ikke gjør det altfor bra på skolen, men det er ikke poenget her). Saken er den at de klarer å bruke opp ALT SAMMEN! De er studenter, ikke noe lån, de som har høyest husleie betaler 3500 kr i måneden i leie, de som har minst betaler 1500... (relativt lite sted med lave priser). Med andre ord bruker de 10 000 kr i måneden kun på mat, klær, og "tull". (jeg er den eneste som har bil i gjengen, så de kan ikke bruke penger på det heller).

Allikevel sitter de og klager på at de får såååå masse studielån når de er ferdige på skolen... Er det bare jeg som er rar her, som klarer meg fint med 3-4000 i måneden og faktisk klarer å unngå studielån? Er det vanlig at ungdom må bruke 5000 kr eller mer i måneden på mat, klær og festing? Jeg synes dette er utrolig mye nemlig....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo mere man har å rutte med, jo mere bruker man. Det er en ond sirkel, det der.

Personlig sliter jeg med å få det til å gå rundt med 6000 kr i mnd, fordi jeg nå har blitt litt obs på å sette det jeg har i lønn eller honorar til siden. Før jeg begynte med dette, brukte jeg vel en 80-90.000 kroner i løpet av året i tillegg til studielånet. Men jeg vet jo folk som fint klarer seg på 6000 kroner + sommerjobb.

Skrevet

Sant som det sies over at jo mer man har, jo mer bruker man.

Jeg har mye i studielån når jeg er ferdig.

Jeg får 6000,- i mnd inkl stipend fra SL.

Det dekker hus, bil, mat og strøm(nesten).

Jeg jobber i tillegg for å ha råd til et liv utenom.

Så jeg har ca 8000,- i utgifter pr mnd.

Gleder meg til neste år, da kan jeg jobbe myyyem er enn jeg gjør nå!

Skrevet

studenter får 6000kr i måneden.

husleie er gjennomsnittlig 3000

strøm pr måned er gjennomsnittlig 300

busskort pr måned er ca 500 kr

betaling til skolen er vel ca gjennomsnittlig 100 pr måned

skolebøker gjennomsnittlig 400 pr måned.

si mobilkontantkort på 150 kr pr måned(selv om studenter vanligvis bruker mer)

så må man ha mat ca 1500 kr pr måned.

Som lar det være akkurat 50 kroner igjen til hygieneprodukter, klær,musikk og sosiale ting. Muligens har man lyst på internett eller fasttelefon også.... Nå er dette veldig grovt regnet, fordi mange som bor i de større byene har antageligvis mer i husleie, noen har mindre, muligens noen ikke har busskort, skolen og bøker kan koste mer eller mindre. Dessuten kan noen ha bil eller andre ting. forsikring og andre faste kostnader har jeg heller ikke tatt med.

Så jeg forstår faktisk at studenter bruker opp pengene sine raskt.....

Skrevet

ok, nå misforsto jeg bittelitt... leste ikke hele tråden skikkelig..

da er jeg enig om de tjener mye i tillegg og bruker opp alt... da syntes jeg det er rart, men det er vel slik at folk bruker mer penger det mer de tjener.....

og de som fester ofte bruker jo veldig mye penger på det.

Skrevet

Min liste over utgifter:

Husleie: 2500

Busskort: 380

Mat: ca 1000-1500

Telefonregning: ca 300

Så kommer det ALLTID opp noe ekstra!

Dvs jeg bruker minst 4200 kr i måneden og får 3200 i stipend! Er avhengig av å skaffe meg mer penger for å kunne betale regningene mine! Nå får vi f.eks russklærregning som kom på ca 1200 kr, og så er det julegaver attpåtil!! Klart unge som bor på hybel må ha jobb eller lån!

Skrevet
Klart unge som bor på hybel må ha jobb eller lån!

Helt enig med deg der ja. Det jeg lurte på var om de virkelig trengte begge deler? Synes det er ganske enormt å klare å bruke opp 10-15 000 i måneden... selv har jeg 2000 kr i husleie, bruker omtrent 1000 kr til "vanlige" utgifter (mat, hygiene, klær, studiemateriale, buss, kontantkort, etc) i måneden + noen ganger i året "store" utgifter på en tusenlapp eller to til ferieturer og skolebøker/skoleavgift... Og om jeg MÅ ha en dyr jakke, sko, ny tatovering, eller noe.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor bor dere med sä lav husleie?

Betaler 4500,- for hybel pä 35 kvm. Orker ikke bo i kollektiv.

Har fullt län 6000,- i mnd

Stötte fra foreldre 3000,- i mnd

Lönn 4500 - 5000,- i mnd

Pluss jeg fär ca 24000 (?) to ganger ärlig til skolepenger (BI) (inkl. de 6000,- den mnd) fra länekassen. Men jeg betaler ikke skolepengene fordi min snille far spanderer. De sparer jeg litt av.

Har aldri regnet pä dette för jeg. Men jeg har det helt fint ökonomisk. Egen bil har jeg ogsä. Hadde ikke orket ä väre student om jeg hadde mättet ha det overtrangt ökonomisk sett.

(Sitter pä internett i utlandet. Derfor litt rare bokstaver)

Skrevet

Betaler 4500,- for hybel pä 35 kvm. Orker ikke bo i kollektiv.

Har fullt län 6000,- i mnd

Stötte fra foreldre 3000,- i mnd

Lönn 4500 - 5000,- i mnd

Pluss jeg fär ca 24000 (?) to ganger ärlig til skolepenger (BI) (inkl. de 6000,- den mnd) fra länekassen. Men jeg betaler ikke skolepengene fordi min snille far spanderer. De sparer jeg litt av.

Har aldri regnet pä dette för jeg. Men jeg har det helt fint ökonomisk. Egen bil har jeg ogsä. Hadde ikke orket ä väre student om jeg hadde mättet ha det overtrangt ökonomisk sett.

(Sitter pä internett i utlandet. Derfor litt rare bokstaver)

Altså... Du har 6000 kr + 3000 + 4500 kr å rutte med? Trekker du fra husleie er det 9000 kroner å betale resten med. Det er jo ikke rart du har det helt greit, da. Og da har jeg ikke tatt med de 8000 du får ekstra fra lånekassa (studenter på statlige skoler får 16000 i utbetaling hvert semester.)

Det er nok ikke så mange som har hele BI-studiet + 3000 kroner i måneden betalt av foreldrene sine. Du er heldig der. (Eller bortskjemt som noen av oss ville kalt det :ler: ) Det er heller ikke så mange som har råd til å bo på 35 kvm hybel. Det første året jeg studerte, bodde jeg på 11....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...