Gjest lekebøll Skrevet 9. november 2003 #1 Skrevet 9. november 2003 1. Hvordan får jeg bakgrunnsfargen endret i WordPad? 2. Hvordan får jeg omgjort er bilde til vannmerke?
Gjest lekebøll Skrevet 9. november 2003 #2 Skrevet 9. november 2003 Og - hvordan får jeg sånn ujevn kant rundt bildet..?
Gjest lekebøll Skrevet 9. november 2003 #3 Skrevet 9. november 2003 Og - :oops: hvordan får jeg skrevet oppå bildet? I WordPad fremdeles.
Cooli Skrevet 11. november 2003 #4 Skrevet 11. november 2003 1. Hvordan får jeg bakgrunnsfargen endret i WordPad? 2. Hvordan får jeg omgjort er bilde til vannmerke? Wordpad ?? trodde ikke det går ann å ha bakgrunn /bilder på wordpad. kanskje du mente Word?
Crazee Skrevet 11. november 2003 #5 Skrevet 11. november 2003 Sidan det er snakk om heimesider, så går eg ut i frå det her er snakk om å handkoda html-sider i wordpad? (Eit dedikert verktøy for å laga heimesider kan nok hjelpa i større eller mindre grad - ta ein kikk på t.d. http://tucows.online.no/htmledit95_default.html for ein del program, freeware, shareware, demo) Men altså, endre bakgrunnsfarge og -bilete, bruk CSS: body { // dette gjeld body-taggen font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; // kva font i prioritert rekkefølgje. color: #000000; // tekstfarge background-attachment: fixed; // bakgrunnsbiletet skal stå i ro background-color: #FFFFFF; // bakgrunnsfarge background-image: url(../bakgrunn/bg-library2.jpg); // bakgrunnsbiletet background-repeat: repeat-y; // repeterer det kun i y-retning margin-right: 7em; // marg til høgre er breidda av 7 "M"-ar } Ikkje ta med kommentarane ( dvs. // blah blah ) i fila. Ujevn kant rundt biletet: Bruk eit grafikkprogram... Skrive oppå biletet: Kjem litt an på kva du meinar - det beste er nok å bruke CSS. Er litt å setja seg inn i, men du får stor kontroll... Du skriv forresten å bruka biletet som vannmerke - har sett denne ordbruken før om bakgrunnsbilete, så eg går ut i frå det er det du meinar.
suzie Skrevet 13. november 2003 #6 Skrevet 13. november 2003 Evt kan du bruke rein html-kode: <BODY BGCOLOR="#333333" BACKGROUND="filnavn.jpg"> </BODY> Ønsker du bildet i bakgrunnen en plass, kan du legge inn i en tabellcelle med fast størrelse: (inne i body:) <TABLE HEIGHT="200" WIDTH="200"><TR><TD BACKGROUND="filnavn.jpg">Skriv tekst som skal oppå bildet her</TABLE> Tabell-størrelsens bredde og høyde må være lik bildets bredde og høyde, angitt i pixler. Lykke til:)
Gjest lekebøll Skrevet 13. november 2003 #7 Skrevet 13. november 2003 Æææ... Jeg ville helst bare plassert det inn, uten å måtte pugge koder først... Men takk for respons, så får jeg se på det en gang jeg tror jeg har hjernekapasitet.
Crazee Skrevet 13. november 2003 #8 Skrevet 13. november 2003 Resultatet blir alltd best om du lærer deg litt kode, men - såg du etter på den lenka eg gav? Trur det var eit gratis wysiwyg-program der, og då bør du vel sleppa kodane; altså berre å plugga inn :-) (Men eg har ikkje sjekka det sjølv, så eg veit ikkje korleis det er. Brukar Dreamweaver sjølv, men det kostar jo litt..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå