Gå til innhold

Et hamster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Wæh, intetkjønnshamsterne er tilbake. :fnise:

Til deg som ikke hadde hørt noen si "en strikk, strikken" - uttrykket "å tøye strikken" har du vel hørt?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oppland her.

Sjelden jeg bruker ordet hamster, men synes det klinger bedre med et hamster. Et dyr - et hamster.

Strikk er helt klart "en strikk".

AnonymBruker
Skrevet

^ Den logikken der ser jeg ikke helt.

Et dyr - en katt

Et dyr - en papegøye

Et dyr - en elg

Et dyr - en hamster

AnonymBruker
Skrevet

Til deg som ikke hadde hørt noen si "en strikk, strikken" - uttrykket "å tøye strikken" har du vel hørt?

Jo, men de har ikke uttalt det "strikken". De har uttalt det "strikke", og sier med stor sannsynlighet strikket.

Altså, jeg skjønner jo at det faktisk heter en strikk, har dobbeltsjekka ordboka og alt. Men jeg er skikkelig overrasket, er rart å finne ut at jeg har sagt "feil" (er vel ikke feil å si det, siden dialekta mi er sånn, men jeg har jo skrevet det også) hele livet mitt. For jeg har virkelig aldri hørt/sett "en strikk". MIND = BLOWN.

Gjest Ludovie
Skrevet

En hamster.

Forøvrig sier jeg en jente-jenta.

I min omgangskrets her i Oslo øst er det ingen som bruker ordet "ei" i det hele tatt, det passer lissom ikke inn. Sier en til alle hunkjønnsord, men ender likevel med a. Som jenta, boka, tavla etc.

Det å bruke hankjønnsartikkel i ubestemt form, og hunkjønnsendelse i bestemt form på ett og samme ord, er helt lov ifølge Språkrådet. :) (Det motsatte er dog ikke lov (eks. ei bok - boken)). :)

Skrevet

I følge ordboka er hamster hankjønnsord, altså heter det en hamster

Hamster bokmålsordboka

Grunnen til at mange tror det heter et hamster er trolig at flere ord som ender på -ster er intetkjønnsord. Eksempler på dette er mønster og monster. Jeg hørte i alle fall denne forklaringa av en språkforsker

Når det gjelder strikk vet jeg at det er hannkjønnsord etter korrekt skrivemåte, likevel sa vi alltid et strikk der jeg vokste opp på Sørlandet. Det hørtes ut som om man prøve å snakke ekstra "fint" hvis noen sa en strikk. Det var nesten som å si en jente i stedet for ei jente.

Same her - eg har alltid sagt "eit strikk", fordi det er vanleg her. For meg høyrast "ein strikk" rart ut, sjølv om eg veit det er riktig. Så eg seier "eit strikk", og skriv "ein strikk".

Når det gjeld hamster, var det fyrst då eg blei KG-medlem at eg fann ut at det faktisk er nokon som seier "eit hamster" :overrasket: Høyrast heilt unaturleg ut, og så er det jo sjølvsagt feil. Men teorien om monster og mønster kan nok vere ei forklaring, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Sier begge deler. Både et hamster-hamsteret og en hamster-hamsteren klinger riktig og bra, syns jeg.

Er fra Stavanger, og bruker ordet hamster mye, fordi jeg elsker hamstere :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Et hamster. Selvfølgelig! Aldri hørt noen si noe annet? Er fra Rogaland og bor i Oslo.

Et hamster - hamsteret.

AnonymBruker
Skrevet

Er også fra Rogaland, og har aldri hørt noen si et hamster! En hamster høres absolutt mest naturlig ut for meg å si.

AnonymBruker
Skrevet

Her sier folk

en hamster

et strikk

ei æppel (eple)

N-Trøndelag

Skrevet

Herregud... Man sier jo "sluket" også.. "Skal bare rense sluket, hamsteret sitter fast".

AnonymBruker
Skrevet

Herregud... Man sier jo "sluket" også.. "Skal bare rense sluket, hamsteret sitter fast".

Sluk er et intetkjønnsord, i motsetning til hamster. Hvis hamsteren din sitter fast i sluket bør du passe bedre på den. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg vet det er "en hamster", men for meg høres det riv ruskende galt ut og jeg sier "et hamster". Jeg sier også "hamsteret", ikke "hamsteren". Født og oppvokst i Oslo, hvor jeg aldri har hørt noen har sagt "en hamster", samme med sørlandet hvor jeg bor nå.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Sluket er riktig, hvis man snakker om avløp. Dersom hamsteren har satt seg fast på et fiskeredskap, er det sluken som er riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Sluket er riktig, hvis man snakker om avløp. Dersom hamsteren har satt seg fast på et fiskeredskap, er det sluken som er riktig.

Stakkars hamsteren, uansett. :trist:

• Liker 4
Skrevet

Hankjønn, hunkjønn og intetkjønn... Samma det. Skal jeg noen gang skaffe meg ET HAMSTER så det være en liten evnukk.

Skrevet

:hoho:

Jeg sier et hamster. Synes det høres rart ut med en, like rart som å si et strikk.

Et hamster - hamsteret :jepp:

Skrevet

Dere som sier et hamster, hvor gamle er dere? Jeg mistenker at det er en generasjonsforskjell her uavhengig av geografisk opphav. Selv er jeg 40 år, og det er ikke før de siste 8-10 årene jeg har hørt noen si et hamster.

Tidligere i dag spurte jeg kjæresten min hva han sier. Han svarte en hamster, og hadde aldri hørt om noe annet. Selv er jeg sørlending og han kommer fra Romerike, men ingen av oss er vant med å si et hamster.

• Liker 1
Skrevet

Dere som sier et hamster, hvor gamle er dere? Jeg mistenker at det er en generasjonsforskjell her uavhengig av geografisk opphav. Selv er jeg 40 år, og det er ikke før de siste 8-10 årene jeg har hørt noen si et hamster.

Mor mi sier også et hamster og hun er eldre enn deg :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...