Gå til innhold

Et hamster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den tråden her er verdiløs, dersom folk ikke forteller hvor de er vokst opp hen.

TS her, er fra Bergen. Men jeg har aldri hørt "et hamster" før, tror det er veldig blandet hva folk sier her.

Vi sier jo tross alt "en jente" :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hamster. Tror du noe annet, så kan du ikke Norsk.

Skrevet

... du kan heller ikke norsk hvis du skriver det med stor bokstav midt inni en setning. :kose:

Ellers: Ei hamster, hamstra! :nigo:

• Liker 7
Gjest Uglefot
Skrevet (endret)

Ok,kjekt å vite :)

Btw,jeg lurer på om ikke norsk skrives med liten n ;)

Edit; Aricia,du kom meg i forkjøpet,jeg er så treig til å skrive ;)

Endret av Uglefot
AnonymBruker
Skrevet

Kim: "Tror du noe annet, så kan du ikke Norsk."

Uglefot: "Btw,jeg lurer på om ikke norsk skrives med liten n"

Tror ikke den Btw-en reddet deg noe særlig der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at det sjelden er lurt å sette seg på sin høye hest og kritisere andre. Du skriver jo feil selv.

Jeg sier en hamster, så der har jeg rett ifølge ordboka. Men jeg sier også et strikk, så der tar jeg feil.

Kan jeg ikke norsk da? I såfall kan jeg ingen språk, for jeg sier garantert en del feil på engelsk også.

Tenk, jeg er visst språkløs. Jeg kan ikke et eneste språk. Rart at jeg har klart å få høyskoleutdannelse på denne måten. :sukk:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uglefot har vel heller ikke hevdet at h*n skriver bare norsk? Det er jo Kim som er den nedlatende her og får kommentarer tilbake på det. Vi skriver vel alle litt feil iblant. Det betyr ikke at vi ikke kan norsk, bare at vi ikke er feilfrie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

:sjenert:

:hoho:

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier et hamster, jeg... Jeg er fra Stavanger :jepp:

Skrevet

Hahaha!

AnonymBruker
Skrevet

jeg er fra Nordland.

jeg har alltid sagt en hamster - hamsteren, men har hørt folk si/sett folk skrive et hamster - hamsteret, både folk fra Nordland og folk fra andre plasser.

når det gjelder strikk, hva ble dommen der? jeg har aldri hørt om "en strikk" før. så hvis det er korrekt blir jeg overrasket. et strikk - strikket sier i hvertfall jeg.

AnonymBruker
Skrevet

når det gjelder strikk, hva ble dommen der? jeg har aldri hørt om "en strikk" før. så hvis det er korrekt blir jeg overrasket. et strikk - strikket sier i hvertfall jeg.

Det heter en strikk, strikken. Sånne tråder forundrer meg alltid. Selv om man snakker dialekt selv så har man da som regel hørt ord bli uttalt på andre dialekter eller bokmål?

Dere som sier et strikk, strikket, uttaler dere t'en, eller er den stum?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er fra Nordland, sier en hamster. Men har hørt et hamster her også.

Så har vi et appelsin da, har hørt folk som sier det også. Høres skikkelig rart ut i mitt hode.

AnonymBruker
Skrevet

Det heter en strikk, strikken. Sånne tråder forundrer meg alltid. Selv om man snakker dialekt selv så har man da som regel hørt ord bli uttalt på andre dialekter eller bokmål?

Jeg er fra Finnmark og sier et strikk, strikket. T-en i strikket er stum.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier et hamster.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, altså hvis det faktisk er korrekt med en strikk så er jo jeg minst like forundret som deg. Jeg har med 100% sikkerhet aldri i mitt liv hørt noen si eller sett noen skrive "en strikk". Og jeg bor foreløpig på Østlandet, har heller ikke hørt "en strikk - strikken" her. Det er klart at når man i over 20 år har trodd at det heter noe annet enn det faktisk heter, blir man perpleks.

Ten er stum.

• Liker 1
Gjest Uglefot
Skrevet

Oh noooooo! Har allerede innrømmet at jeg sier et hamster så lavere kan jeg vel ikke synke ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo og har aldri sagt eller hørt et strikk. Den eneste jeg vet om som sier et strikk er fra Nord-Trøndelag.

• Liker 1
Skrevet

T-en er vel stum, men påvirker uttalen av E-en og tonem på resten av ordet.

Jeg synes også ett hamster høres feil ut, men har innfunnet meg med at det er dialekt for sørlendinger.

Skrevet

En hamster.

Forøvrig sier jeg en jente-jenta.

I min omgangskrets her i Oslo øst er det ingen som bruker ordet "ei" i det hele tatt, det passer lissom ikke inn. Sier en til alle hunkjønnsord, men ender likevel med a. Som jenta, boka, tavla etc.

Hmm, det der ble jo strengt tatt en voldsom avsporing. Men har også hørt folk si et hamster, men det høres feil ut i mine ører. Et marsvin, derimot!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...