Gå til innhold

Et hamster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her om dagen kom jeg i en grammatikkdiskusjon med noen klassekamerater.

De mente at det heter et hamster og ikke en hamster.

Jeg var sikker på at de spøkte, men etter å ha spurt andre i klassen var det visst flere som mente at det het ETT hamster... Jeg visste ikke hva jeg skulle tro, trodde først at jeg var fanget i en eller annen latterlig drøm.

Vi var på klassetur, så ingen hadde tilgang til ordbøker eller noe sånt... Og jeg fikk alle mot meg når jeg sa at det skulle være ÉN hamster.

Det er det mest absurde jeg noen gang har opplevd.

Har dere vært ute for at noen sier "et hamster"?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det heter en hamster.

• Liker 7
Gjest Fikira
Skrevet

Joda, var borti det når jeg bodde på sørlandet. Var ikke mange, men noen som var helt bastant på "ett hamster". Selv sier jeg "en", de jeg kjenner sier "en"..så holder meg til en, høres bedre ut også.

Gjest Uglefot
Skrevet

Tamtamtam! Jeg sier et hamster men regner med de fleste forstår hva jeg snakker om :)

Gjest Thefainter
Skrevet

En hamster, hamsteren, hamsterne/hamsterene...

• Liker 2
Gjest Pantherinae
Skrevet

Et hamster - hamsteret. Man sier vel ikke en hamster - hamsteren?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det gjør man.

• Liker 7
Skrevet

Jo :overrasket:

• Liker 2
Gjest Pantherinae
Skrevet

Hehe, ok. Jeg pleier egentlig ikke å snakke så mye om hamstere, så er faktisk ikke sikker på hva folk vanligvis sier. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det blir jo som å si et hund eller et undulat. O.o

Føyer til fra bokmålsordboka:

hamster m3 (ty.) korthalet gnager som samler store vinterforråd, av familien Cricetidae, jf gullhamster

m3 betyr at ordet er hankjønn og bøyes på følgende vis:

m3 bever beveren bevere el. bevre( r) beverne el. bevrene
(For ordens skyld, jeg klippet fra bøyningsformen tilhørende koden m3, derfor er det "feil" dyr her... ;) ) Endret av Askael
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, hamsterdiskusjonen igjen. Snart kommer vel de tilbake som mener det heter "et strikk" også. Jeg skjøt et hamster med et strikk. :popcorn:

• Liker 4
Skrevet

Hahahaha! Jeg trodde ikke jeg skulle komme over en morsom språk-disksujon :gjeiper: Men ja, ganske sikker på at det heter EN HAMSTER. Akkurat sånn som det heter en hund, en pappegøye, en rotte...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde faktisk det var "et strikk", jeg.

Men hamsteren er enkel, alle vet at det er "en hamster".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier en hamster og et strikk. :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier "en kondom", men "kondomet" :S

• Liker 3
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg sier et hamster jeg :P

Skrevet (endret)

I følge ordboka er hamster hankjønnsord, altså heter det en hamster

Hamster bokmålsordboka

Grunnen til at mange tror det heter et hamster er trolig at flere ord som ender på -ster er intetkjønnsord. Eksempler på dette er mønster og monster. Jeg hørte i alle fall denne forklaringa av en språkforsker

Når det gjelder strikk vet jeg at det er hannkjønnsord etter korrekt skrivemåte, likevel sa vi alltid et strikk der jeg vokste opp på Sørlandet. Det hørtes ut som om man prøve å snakke ekstra "fint" hvis noen sa en strikk. Det var nesten som å si en jente i stedet for ei jente.

Endret av Perelandra
Skrevet

Den tråden her er verdiløs, dersom folk ikke forteller hvor de er vokst opp hen. Jeg er vokst opp i Oslo, og sier en hamster, og følger bokmålsordboka. Er alle som sier et hamster fra bibelbeltet? I så fall, så er det vel ikke noe poeng i å skulle omvende en haug med mennesker som har annet språk??

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et hamster, hamsteret, flere hamster, alle hamsterne.

AnonymBruker
Skrevet

Den tråden her er verdiløs, dersom folk ikke forteller hvor de er vokst opp hen. Jeg er vokst opp i Oslo, og sier en hamster, og følger bokmålsordboka. Er alle som sier et hamster fra bibelbeltet? I så fall, så er det vel ikke noe poeng i å skulle omvende en haug med mennesker som har annet språk??

Men nå snakker vi om hva som er korrekt norsk, ikke hva folk kan finne på å si på dialekt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...