AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Hva ville dere forlangt i lønn for å hjelpe til i en overgangsperiode på den gamle arbeidsplassen på kveldstid og i helger? To av de viktigste grunnene til at jeg sluttet var nettopp dårlig lønn og konstant underbemanning/overarbeid. Dessuten ansatte de nye i samme type stilling med høyere lønn enn min. Dette begrunnet de med at de måtte tilby konkurransedyktig lønn for å få nye folk. De trodde tydeligvis ikke det samme gjaldt for å holde på sine gamle ansatte. Spørsmålet er bare hvor mye jeg kan kreve. Jeg tenker minimum det de andre i samme stilling har + fullt overtidstillegg. Det er likevel mindre enn jeg ville tjent på overtid i min nye jobb. Men nå mener gamlejobben at jeg bør jobbe der til min gamle timelønn, uten tillegg. De har nemlig funnet ut at jeg egentlig hadde 3 mnd oppsigelse, selv om kontrakten min viste 1 mnd. For alle de nyansatte hadde 3 mnd, og de påstår at det samme gjelder for alle. Men de kan vel ikke innføre det uten å gi ny kontrakt? Dere kommer kanskje til å svare at dere ikke hadde giddet å hjelpe til der. Men samtidig har jeg jo litt lyst på ekstrainntekten også. Gammel timelønn uten tillegg kommer jeg ikke til å godta. Men hvor mye ville dere bedt om?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #2 Skrevet 21. mai 2011 Dersom det står i kontrakten din at du har 1 måneds oppsigelsestid, så har du det. De kan ikke pålegge deg 3 måneders oppsigelsestid etterpå, det er bare tull! Dessuten så er det fullt mulig å avtale kortere oppsigelsestid selv om det hadde stått 3 måneder i kontrakten din, så dersom de lot deg gå etter 1 måned, så kan de ikke gå tilbake på det. Hele greia er tull fra ende til annen, og det syntes jeg du bør gjøre klart for den gamle arbeidsplassen din. Du har det skriftlig at du hadde 1 måneds oppsigelsestid, hva de nyansatte måtte ha er da revnende likegyldig! Du er altså ikke forpliktet til å jobbe der etter at du har sluttet, men dersom de ønsker å få deg tilbake i en periode må de skrive kontrakt på at du har et nytt vikariat, enten som fast vikar i en tidsbegrenset periode, eller som timeavlønnet ekstravakt. Dette blir da på lik linje med en nyansettelse, og du står fritt til å kreve ny lønn på linje med de andre nyansatte. Aksepterer ikke arbeidsgiver det, så står det fritt til å ansette noen andre (da trolig med lik lønn som de andre nyansatte har, samt merutgifter i forbindelse med opplæring) Veldig opplagt hva som lønner seg, med andre ord, så lenge de kun trenger ekstra arbeidskraft i en begrenset periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå