Einy Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Hei! Jeg er, tror jeg ihvertfall, flink med kosthold og trening. Jeg trener for å bli stram og sterk og i god form, men også for å gå inn rundt livet og ned et par kilo! De tre første målene går det fremover med, men ikke de to siste! Jeg trener en del styrke, men ikke så mye at det skal resultere i omtrent null nedgang (eller ikke null, jeg har gått inn 5,5 cm siden jul og ned bare knappe to kilo). Så... kan dere se på hvordan uken min ser ut og se om dere finner feilen? For eksempel: Frokost, ca. kl. 0600: en shake bestående av 3,5 dl melk, en porsjon proteinpulver, ett rått egg, litt havregryn, litt hvetekim og litt sesamfrø. Frokost, ca. kl. 0900: to hardkokte egg og en halv avocado eller en boks med makrell i tomat Mellomm, ca. kl. 1115: en skyr Trening, ca. kl. 1130: styrke 3 g pr uke, løping 2 g pr uke Rett etter trening: en proteinshake Lunsj, ca kl. 1245: Salat, kylling og brokkoli, fiskekaker og blomkål eller wok Mellomm, ca. kl. 1500: en halv boks cottagecheese og en spiseskje med hjemmelaget syltetøy Middag: Kylling, svin, fisk eller annet kjøtt med masse salat og grønnsaker Kvelds: Bogkinke og tomat, omelett, makrell eller salat Drikke hele dagen: vann, Ramløsa og kaffe I helgene blir det mye av det samme, men vi koser oss kanskje med hjemmelaget is, pepsi max, bacongull og litt smågodt. I tillegg kan jeg skeie ut med litt pasta i helgene:) Så... hva er det jeg går glipp av her?? Burde jeg ikke ha større og raskere fremgang? Setter stor pris på svar. Tuusen takk, og god helg:))
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #2 Skrevet 21. mai 2011 Jeg synes du spiser veldig ofte i løpet av en dag. mengden er kanskje i overkant. Har du regnet på kaloriinntaket? 1
Tullepia Skrevet 21. mai 2011 #3 Skrevet 21. mai 2011 Du spiser ekstremt mye proteiner og fettrik mat. Det er sunne fettstoffer og sunne proteinkilder, men i forhold til treningen din tror jeg ikke dette er riktig sammensetning. Går du på lavkarbo, forresten? Jeg ser veldig lite karbohydrater i kosten din. Du burde droppe proteinshaken, det er helt unødvendig. Den kan du spare til de få anledningene der du ikke får i deg proteiner etter styrketrening (altså innen to timer etter trening). Du får i deg nok proteiner etter trening i lunsjen din. Prøv og se om det ikke hjelper.
Gjest Tjoms Skrevet 21. mai 2011 #4 Skrevet 21. mai 2011 Jeg er enig med Tullepia i at du spiser altfor mye proteiner, både i form av shake og via mat. Det er bra at du spiser ofte, men du kan med fordel kutte ut minst 2 av måltidene, med mindre du gjør dem 100% grønne. Fordøyelsen min hadde kapitulert med så mye animalsk protein.
illuminate Skrevet 21. mai 2011 #5 Skrevet 21. mai 2011 (endret) Ok, et godt kosthold bestående av mye sunt. Det er veldig bra. Men jeg anbefaler deg å regne ut kaloriinntaket ditt. 1g karbohydrat gir ca 4 kcal, det samme gjelder for 1g protein. 1g fett gir ca 9 kcal. Det er viktig at du tar utgangspunkt i vekten din. Ca 28 kcal per kg kroppsvekt er det du bør ligge på for en sunn vektnedgang. Du vil også ha et "vindu" på 400-500 kcal, dvs. det meste du kan gå ned i antall kcal i forhold til ditt daglige anbefalte inntak uten at det skader kroppen. Utover dette behøver du ca. 1,2-1,4g protein per kg kroppsvekt, ca 0,8-0,9g fett per kg kroppsvekt, og ca 3,6-3,8g karbs per kg. Eksempel: Si at du veier 55kg. Du spiser 1,3g proteiner per kg kroppsvekt. Dette gir 71,5g proteiner. Dette gir igjen 286 kcal. Videre spiser du 0,9g fett per kg. Dette gir 49,5 g fett. Dette gir igjen 445 kcal. Til sist spiser du 3,6g karbs per kg, noe som gir deg 198g karbs. Dette gir deg igjen 792 kcal. Til sammen blir dette ca 1523 kcal. Da ligger du like rundt det anbefalte inntaket for å gå ned i vekt som er 1540 kcal (28*55 = 1540). Men du har som sagt allerede et godt kosthold her, så du bør se gjennom dette og se hvor du evt. må/kan kutte. Endret 21. mai 2011 av illuminate
Fluffe Skrevet 21. mai 2011 #6 Skrevet 21. mai 2011 Enig med de andre om at du spiser for offte og for mye proteiner. Hvis du ikke er toppidrettsutøver så er det bare tull å dytte i seg proteinshake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå