Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vurderer å begynne på lektorutdanning, med geografi som hovedfag og matematikk som undervisningsfag 2. Det som gjør meg usikker, er om lektoryrket er noe jeg kan trives med i lengden. Har kommet over mye negativ kritikk om læreryrket, utbrenthet, byråkrati som tar unødvendig med tid og ressurser. Mange som finner seg noe annet å gjøre etter noen år i yrket. Det er rett og slett så mye negative erfaringer fra lærere og tidligere lærere, som selvfølgelig gjør at man blir usikker. Det jeg lurer på, er om mye av kritikken kommer fra lærere som arbeider i grunnskolen, eller om det også er representativt for lektorer på VGS? Jeg tenker at det er et markant skille mellom grunnskole og VGS, og at jeg som lektor kan fokusere mer på det faglige. Men gjelder det også her, at man har alt mulig annet som suger krefter og tid fra det man egentlig vil holde på med, undervisning? Erfaringer?

Endret av hurumhei
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det dessverre blir mer og mer utenomfaglig også i vgs. Når det er sagt er forskjellene enorme per i dag, men med det stadig sterkere fokuset på at alle skal gjennom vgs så får også vgs-lærere flere oppgaver som ikke går direkte på det faglige.

Men: Det er faktisk verdens kjekkeste jobb å være lærer. Jeg orker dessverre ikke ungdomskolen pga mine fagkombinasjoner som fører til at jeg må ha veldig mange klasser (Og det tror jeg du og vil oppleve med geografi+matte, det er i grunn bare naturfag og matte du da kan undervise i)for å få det til å gå opp. Jeg er heller ikke interessert i å undervise i fag jeg ikke har utdanning i. Det ene faget jeg har er også sånn "suppleringsfag" i grunnskolen, mens i videregående er det studieretningsfag, og derfor mye mer motiverende å undervise i.

Jeg er bare i startgropa selv enda, søker jobber for harde livet nå og håper at jeg får noe fra høsten av, men jeg har bare positive erfaringer hittil. Det som er viktig å huske er at "alt" du gjør gjør du for elevene, og da er det meste verdt det. Derfor oppleves oppgaver som ikke har noe med læringsarbeidet å gjøre som enda mindre motiverende, men det er en annen sak.. :P

Skrevet

Jeg er lektor med en noe utradisjonell mastergrad (flerkulturell utdanning). Så langt har jeg kun jobbet på barnetrinnet, men har fått jobb som kontaktlærer på u-trinnet til neste år. Kjenner jeg er veldig spent på det faget. Nå har jeg både universitetsutdannelse og lærerskole i bunn og har derfor undervisningskompetanse i mange fag, men er spent på hvilke fag jeg får neste år. Satser på at rektor vet hva hun gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...