AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Hei! Holder på med master, ferdig om 1 år. Før jeg begynte på mastergraden gikk jeg 1 år på høgskole for å bli sykepleier, men var ikke motivert, og tok ingen eksamener, og ble da 60 studiepoeng "forsinket" som lånekassen kaller det. Jeg var ung og dum, og tenkte ikke helt langsiktig, så det er jo min egen feil, men gjort er gjort! Begynte på masterstudiet da jeg var 23, og har veldig gode karakterer, og har ikke fått i nærheten av stryk hittil. MEN, nå skal jeg ha eksamen i et fag jeg virkelig ikke har interesse for eller har engasjert meg alt for mye i, (har deltidsjobb som faller på den dagen forelesninger i dette faget har vært, dermed er det bare noen jeg har fått med meg). Jeg er så redd for å stryke! Vet jo at jeg får ta eksamen opp til jul evt, men da får jeg ikke lån til studiestart fordi jeg overskrider forsinkelsen som til nå er på 60 st.poeng..! Noen som har fått lån likevel, hvis de hadde mulighet til å rette opp forsinkelsen innen kort tid eller pga andre ting? Har jeg f.eks mulighet til å søke lån i desember/januar etter jeg har bestått? (Hvis det blir stryk nå). Håper på svar
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #2 Skrevet 21. mai 2011 Jeg også strøk i veldig mye, og fikk da brev fra lånekassen om at jeg ikke fikk noe mer lån eller stipend før jeg hadde tatt så og så mange studiepoeng. Har du ikke tjent inn igjen disse poengene, siden du nå går på master? Jeg tror det ikke gjør noe om du stryker på EN eksamen, men det er når du stryker på mange du bør passe på. Ring lånekassen og spør på 04545 og ring akkuatt når de åpner om morgenen (kl.9 tror jeg, eller var det kl.8?), så er du den første i køen
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #3 Skrevet 21. mai 2011 Hvis du ikke har tatt igjen noe av forsinkelsen og stryker nå, får du ikke støtte neste semester, med mindre du har mulighet til å ta noen studiepoeng i løpet av sommerferien. Men poengene du tar neste semester vil regnes inn av Lånekassen som at du tar igjen forsinkelsen, og så lenge du får flere studiepoeng enn du mister på evt. å stryke på denne eksamenen, vil du få støtte igjen fra vårsemesteret. Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre hva gjelder støtte neste semester om du stryker nå. Men det er bare fire måneder, og hvis du arbeider mye i sommer kan du kanskje tjene nok til å klare deg frem til jul?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #4 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har vært ute for det samme. Jeg var forsinket og fikk ikke støtte før jeg hadde bestått minimum 10 studiepoeng uten støtte. Jeg gikk derfor uten støtte hele høstsemesteret, bestod 30 studiepoeng og fikk støtte igjen fra vårsemesteret.
Annikken Skrevet 21. mai 2011 #5 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har hørt om folk som har vært heldig med saksbehandleren i Lånekassen og likevel fått lån. Prøv å møt opp selv og spør pent Jeg var redd for å stryke og ikke få støtte, så jeg tok et halvt år uten støtte og jobbet istedenfor. Ispedd sommerjobbingpenger var ikke det noe problem. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #6 Skrevet 21. mai 2011 Hvis du ikke har tatt igjen noe av forsinkelsen og stryker nå, får du ikke støtte neste semester, med mindre du har mulighet til å ta noen studiepoeng i løpet av sommerferien. Men poengene du tar neste semester vil regnes inn av Lånekassen som at du tar igjen forsinkelsen, og så lenge du får flere studiepoeng enn du mister på evt. å stryke på denne eksamenen, vil du få støtte igjen fra vårsemesteret. Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre hva gjelder støtte neste semester om du stryker nå. Men det er bare fire måneder, og hvis du arbeider mye i sommer kan du kanskje tjene nok til å klare deg frem til jul? Nei, forsinkelsen på 60 st.poeng fra det året jeg prøvde meg på høgskole har jeg ikke tatt igjen, tok ingen eksamener, og har rett og slett ikke tenkt på at jeg kunne prøvd å tatt noen ekstra fag i tillegg til fagene jeg har på masterstudiet for å rette det opp, - jeg trodde vel egentlig at disse var tapt for alltid hvis jeg ikke tok akkurat de eksamene jeg skulle ha tatt det året der?! Gjennom disse 4 årene har jeg derfor hatt med meg det "handicap'et" på 60 st.poeng, men har ikke tenkt noe særlig på dette før nå, fordi jeg aldri har vært redd for å stryke frem til denne eksamenen jeg nå gruer meg til. Det er ikke mulighet til å ta noen studiepoeng i løpet av sommeren, om man må ta opp en eksamen man stryker på i vårsemesteret må man vente til eksamen arrangeres ved juletider, og videre om man stryker til eksamen som er satt opp til jul/høstsemesteret må man vente til våren, dessverre - ihvertfall har det vært sånn her med andre dette har skjedd med. Må vel satse på å arbeide masse i løpet av sommeren og høsten evt, men håper jo selvfølgelig på å stå da
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #7 Skrevet 21. mai 2011 Det er ikke mulighet til å ta noen studiepoeng i løpet av sommeren, om man må ta opp en eksamen man stryker på i vårsemesteret må man vente til eksamen arrangeres ved juletider, og videre om man stryker til eksamen som er satt opp til jul/høstsemesteret må man vente til våren, dessverre - ihvertfall har det vært sånn her med andre dette har skjedd med. Du trenger ikke ta det samme faget for å gjøre opp for forsinkelsen din, alle studiepoeng teller. Om du dermed kunne ta poeng om sommeren i et helt annet fag (det går ikke på alle læresteder, men enkelte underviser i noen kurs om sommeren også, f.eks. UiOs sommerskole), ville det ha kunnet veie opp for faget du strøk i og fått deg tilbake under 60 sp forsinkelse. Og så hadde du bare fortsatt som vanlig på studiet og tatt eksamen på nytt i strykfaget når det er mulig. Men om du ikke har noen muligheter for sommerstudier, må du selvsagt vente. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #8 Skrevet 21. mai 2011 Jeg er i litt samme situasjon som ts. Jeg har et spørsmål, får man ikke støtte hvis man er 60 studiepoeng bak, men består på konteeksamen i august og da ikke ligger 60 poeng bak lengre???
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #9 Skrevet 21. mai 2011 Jeg er i litt samme situasjon som ts. Jeg har et spørsmål, får man ikke støtte hvis man er 60 studiepoeng bak, men består på konteeksamen i august og da ikke ligger 60 poeng bak lengre??? Du får støtte, men ikke før resultatene er sendt til Lånekassen og de har registrert dem. Du må sikkert vente med å søke til det har skjedd, ellers får du nok avslag. Så det tar litt ekstra tid, det er alt. Det er uansett opptil 60 studiepoeng du kan være bak skjema, 60 er altså ok men 61 ikke.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #10 Skrevet 21. mai 2011 Åh, det var bra. Håper det er som du sier, 61 poeng bak og ikke 60. For da ordner det seg uansett for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå