AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #21 Skrevet 23. mai 2011 Man må nesten venne til katten det å bli plukket flåtter av. For de kan suge seg fast uansett hvilke midler man bruker, og jo lengre de sitter i huden jo større er faren for smitte om jeg husker rett. Kjøp en slik flåttplukker av dyrlegen så er det litt enklere.
Gjest Lille-pus Skrevet 23. mai 2011 #22 Skrevet 23. mai 2011 Er lurt å plukke vekk flåtten så fort men merker at det er en der. Bare ta tak med neglene rundt den å fjerne den De ser nemlig absolutt ikke noe hyggeligere ut når de har sugd seg fulle av blod ! Link - og da er det hyggelig å ta i dem da.... Forøvrig mye og god informasjon om flått på hjemmesidene til Nordstrand Dyreklinikk
Thorn Skrevet 23. mai 2011 #23 Skrevet 23. mai 2011 Åå, lopper er så kjekt, altså! Jeg har slitt med fuglelopper annenhver måned siden i høst, blir helt gal av alle bittene! Men klarer jo ikke å kaste pusen ut av senga, heller, så... Det verste er at ingen andre i huset reagerer på loppebitt, så det er kun meg som går rundt og klør og klør. Det som heldigvis funker til en viss grad for meg er allergitabletter, gjerne med en gang du får et bitt for å hindre det i å utvikle seg, ellers støvsuge, riste dyner og puter og vaske sengetøyet. I følge FHI har det lite for seg å fryse sengetøy for å kvitte seg med fuglelopper, da de er tilpasset norsk natur og vil dermed overleve de -18 gradene en vanlig dypfryser holder. Da er det bedre å vaske dyner og puter på 60 grader, det overlever de ekle krypene nemlig ikke!
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #24 Skrevet 23. mai 2011 Jeg fryser ikke for å drepe, men for å stive de av så jeg kan riste de ut av dyna.
Thorn Skrevet 23. mai 2011 #25 Skrevet 23. mai 2011 (endret) Jeg fryser ikke for å drepe, men for å stive de av så jeg kan riste de ut av dyna. Smart om man har stor nok fryser, men det virker som om ganske mange tror de dør av det, på samme måte som hodelus. Men det gjør de altså ikke. Har du forresten merket forskjell på om du fryser det eller ei? Kun en gang har jeg opplevd å få flere bitt etter å ha ristet dyne og pute, ellers har jeg alltid blitt kvitt problemet. Men hvis det funker med fryser hver gang, er jeg virkelig villig til å prøvde! Hvor lenge lar du det ligge i frysern? Edit: og pakker du det inn før du fryser det? Jeg vil ikke ha fuglelopper på maten min! :/ Endret 23. mai 2011 av Thorn
Gjest Emo Fisk Skrevet 24. mai 2011 #26 Skrevet 24. mai 2011 Uff... nå klør jeg over hele kroppen.. Er dette enklere å få i visse landsdeler enn andre? Vi hadde skikkelig jaktekatt, men ho smittet oss aldri med noe slikt. Flått derimot fikk vi mye av med ho
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #27 Skrevet 24. mai 2011 Da har jeg tatt med pus til dyrlegen. Det jeg trodde var flått var heldigvis ikke det. Fikk sjekket henne for øremidd siden katten klør seg veldig ofte rundt og inni ørene, men dyrlegen fant ikke noen spor av midd. Fikk uansett tatt på stronghold på nakken hennes, så håper det fungerer på loppene. Katten klør seg enda mer i ørene enn før, om det ikke er midd,så skjønner ikke jeg hva det kan være..hun klør veldig mye. Får prøve rense ørene hennes etterpå og se om det hjelper noe. Stakkar søte kattepusen
iranerx3 Skrevet 14. juli 2011 #28 Skrevet 14. juli 2011 Hei kan noen vær så snill å hjelpe meg? jeg sov på jobben til typen min for en stund tilbake , vi sov der i en dag. etter dette fikk jeg småe stikk nedover armen men nå etter 4\5 dager er de sååå store og d er over bena mine og heele armen min er full dekka av noe som ser ut som stoore myggstikk. Jeg var hos legen , han sa loppestikk. jeg fikk allergi medisin, men det hjelper ikke. og det klør som helsikke. hva skal jeg gjøre plis svar meg noen
otilie Skrevet 14. juli 2011 #29 Skrevet 14. juli 2011 (endret) Loppebitt her og Blitt ganske vant til det, så jeg gjør ikke så mye med det annet enn å skifte sengetøy, osv.... Katten vår jakter på fugler, så det er mest sannsynlig der loppene kom fra. Tidligere satte vi på han et halsbånd med bjelle på, så fuglene skulle høre det når han kom snikene.. og stikke av.. så katta ikke fikk tak i de. Så prøvde vi med loppehalsbånd engang og. Det funka det, men de halsbåndene forsvant alltid Så med katten vår ga vi opp de halsbåndene da.. Men, er jo noen ideer det kanskje, for å forebygge. Når man først har fått bitt er det ikke så mye å gjøre.. Første gang jeg fikk lopper fikk jeg svære blemmer som væska og klødde og gjorde vondt og så helt forjævlig ut. Man må bare la det gå over, og prøve å forebygge det så det ikke skjer igjen.. Endret 14. juli 2011 av otilie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå