AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Ja, da har jeg blitt smittet med lopper. Har mange stikk på magen og armene, de står tett i tett. Trodde først det var mygg men er ganske obvious at det er snakk om ekle lopper. Har støvsugd rommet og skiftet dynetrekk, men hvor mange ganger må jeg støvsuge og vaske for å være sikker på at loppene blir helt borte? Og hvor lenge varer disse stikkene? Det ser helt jævlig ut! Har lest en del tips på nett og vil gjerne også høre hvordan dere her inne har blitt kvitt loppene.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Jeg fikk også loppebitt, den gang av bikkja. Måtte kjøpe spray og rens mot lopper spesielt, vaske bikkja, vaske tepper, sofaen, ALT av stoff rundt som kunne være infisert, vaske ALLE klærne mine i maskin, og dra til legen for å få ssvi og klødempende salve mot loppebittene, for herregud i himmelen som det klødde!! Her var de borte samme dagen som jeg desinfiserte hele leiligheten. Æsj, ekkelt..
Envy Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 Jeg fikk fuglelopper fra pus, da holdt det å vaske sengetøy og klær, samt ta en grundig dusj. Stikkene varte vel en ukes tid eller noe.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. mai 2011 #4 Skrevet 20. mai 2011 Helt sikkert fugleloppebitt. De lever ikke så lenge uten verten sin, men fyfasan å de bittene klør. Så lenge de ikke har en vert, så dør de raskt. Og det er bare på våren de er værst. Det beste er å unngå å ha noen dyr i senga på denne tiden av året, for å unngå å bli bitt. Evnt ta på Frontline på dyrene, så de ikke får loppene på seg. For din egen del, så kan det hjelpe med allergimedisin for å stille den værste kløen. 1
Aurora M. Skrevet 21. mai 2011 #5 Skrevet 21. mai 2011 Dette har jeg hatt mange ganger. Sitter og klør på et par store på magen nå faktisk.. Det er fuglelopper som pus får på seg etter en liten tur i et reir (eller i nærheten). Hvis katten har ligget i senga, så holder det å skifte sengetøy og kanskje støvsuge madrassen litt for å være helt sikker. Det klør fælt når du har fått bitt, og du kan kjenne det stikker godt når de biter (om du er våken da..), men ingen fare, det går fort over, og de lever ikke lenge utenfor sitt vante miljø uansett! De forvinner fort fra puseskrotten og!
HubroTuppa Skrevet 21. mai 2011 #6 Skrevet 21. mai 2011 Men om katten går ut igjen forbi samme plass vil loppene komme inn igjen. Man må fjerne kilden til problemet. Slet med dette i våres selv, trodde jeg måtte brenne ned huset et lite øyeblikk men vetrinær sa det ville bedre seg så fort fugleloppene hadde stabilisert seg rundt om i reder, og det har de gjort her nå. Heldigvis, for jeg holdt på å bli gal noen uker her. http://nhi.no/sykdommer/hud/kloende-lidelser/fuglelopper-14547.html litt info om fuglelopper.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #7 Skrevet 21. mai 2011 Ringt dyrlegen for å få resept på Frontline til katten men der er det jo selvfølgelig stengt. Burde jeg ringe dyrelegevakten,eller er det noe som kan vente til over helgen? Stakkars katten min,må ha det like jævlig som meg nå La ut en bolle med såpe ved sengen i natt (hørte det kan tiltrekke seg lopper o.l) og fant en av de små jævlene oppi der i morges...
Gjest Lille-pus Skrevet 21. mai 2011 #8 Skrevet 21. mai 2011 Velkommen i "de loppebittes forening" Du kan fint ringe vetrinærvakten, forklare problemet og be dem fax'e resept på Frontline til ditt nærmeste apotek (og så henter du der i dag ) Frontline er efektivt, men det står heldigvis ikke om livet for hverken pus eller deg, så slik sett kan det vente til over helgen. I mellomtiden (enten det blir Frontline i dag eller på mandag) bør du gre pus godt med en fintannet kam. Gre gjerne flere ganger i løpet av dagen til resultatet er at kammen er uten lopper. Gjør det gjerne på et rom som er oversiktlig slik at du kan se hva du får med deg på kammen. På den måten får du faktisk tatt av pus de fleste loppene Egen erfaring er at det er utrolig hvor mange fuglelopper du da får tak i med en slik kam, og får fjernet fra pus Sengetøyet går i vaskemaskinen, og madrassen kan fint støvsuges Som nevnt, de lever ikke spesielt lenge, men er ubehagelige for alle som blir bitt/stukket av dem.
Aurora M. Skrevet 21. mai 2011 #9 Skrevet 21. mai 2011 Det er en ting en skal være klar over (for de som ikke er det) når det gjelder Frontline, og det er at småkryp gjerne kan følge med inn i pelsen til pus likevel. Så om du bor i et område der du vet det er mye flått eller katten har det med å få på seg fuglelopper, så er det lurt å gre den (slik Lille-pus foreslår). Selv har jeg måttet ta en avveining på dette, fordi jeg har en sykdom som gjør at jeg vil tåle svært dårlig å bli smittet av borreliose. Jeg bor i et område med ekstremt mye flått, og når jeg brukte Frontline på pus, hang de seg fast i pelsen (i "tusentall"), mens de ventet på et bedre sted å bite seg fast.. Ergo var det som oftest jeg som fikk de, eller (nesten like ille) en av de syke, svake fosterhjemskattene mine. Med en katt som flyr ut og inn hele dagen, blir det umulig å sjekke pelsen grundig nok hver gang hun kommer inn (hender seg jeg ønsker at hun var helt hvit ) Og så kjælen som denne prinsessepusen min er, så er hun på meg og skal kose med en gang hun kommer inn. Så avtalen ble at siden hun er den i huset som tåler disse blodsugerne best, så får hun bare ta de. Til gjengjeld går jeg gjennom pelsen grundig med en tynn, tynn kam hver kveld og plukker av de jeg finner. De rekker som oftest bare å være på henne i noen timer og jeg har aldri sett at de har plaget henne på noen måte. Nå er hun så vant til plukkingen at hun går og legger seg på kjøkkengulvet hver kveld etter kveldsmaten og bare venter på mor med kammen! Søta mi... 1
Envy Skrevet 21. mai 2011 #10 Skrevet 21. mai 2011 Nå er hun så vant til plukkingen at hun går og legger seg på kjøkkengulvet hver kveld etter kveldsmaten og bare venter på mor med kammen! Søta mi... Herlig!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #11 Skrevet 21. mai 2011 Har brøstet henne med en sånn lusekam...så ingen lopper der jeg. Kan hende de var der, bare jeg som ikke så de siden de er så små... Har nå støvsugd madrassen grundig og vasket dynetrekket igjen, håper jeg våkner i morgen med null bitt. Har til nå cirka 15 bitt på kroppen; føttene, leggene magen og rundt armhulene. NICE. Og de stikkene ser helt for jævlige ut...usj!
Gjest Lille-pus Skrevet 21. mai 2011 #12 Skrevet 21. mai 2011 (endret) Du kan se frem til en søndag med kløe..... Gre pus når hun kommer inn - og så blir det deling av nakkepels og påføring av Frontline på mandag vil jeg tro ? Husk som Aurora M. har sagt, Frontline hindrer ikke nødvendigvis loppene i å henge på pus selv om hun er "Frontline impregnert via blodet", de små "krekene" har bare ikke lyst til å smake på blodet hennes. (og så vidt jeg kan forstå så synes de at ditt blod smaker aldeles fortreffelig... så gjett hvem som ligger tynt ann om hun kommer hjem med lopper i pelsen og loppene ikke vil ha hennes blod.... - beklager) Så ta en daglig (for ikke å si kveldlig) runde med kammen de kommende dagene. Det fine med akkurat det er at den fintannede kammen blir å regne som et meget vellykket kjøp Endret 21. mai 2011 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #13 Skrevet 21. mai 2011 Jeg finner ikke en eneste loppe på katten,og jeg har gredd henne mange ganger i dag. Begynner å lure på om dette kan være noe annet. Vurderer å bestille time til lege på mandag og få sjekket om dette faktisk er loppebitt, før jeg behandler katta med noe. Men på en annen side så stemmer symptomene ganske bra med at det er lopper i tillegg til at jeg SÅ en loppe i den bollen med vann/såpe inni. Bah. Hater dette. Gruer meg litt til å legge meg, men nå har jeg støvsugd og vasket i dag så hvis om jeg blir stukket igjen så tror jeg at jeg klikker.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #14 Skrevet 21. mai 2011 Vi gikk til legen først og fikk krem for skabb til familien, ville vært krem for nesten 1000kr. Tullete av legen å ikke spørre om vi hadde dyr, og skabb er det veldig liten sjangs for at vi skulle fått da vi har svært lite omgang med andre. Så ringte jeg vet fordi jeg var overbevist om at det var midd sida pusa mi flasser litt på våren og det kan jo være vanskelig å skille. Og jeg vet jeg er allergisk. Men han var nesten helt sikker på at det ikke var hverken midd eller skabb på noen av oss, men fuglelopper. (veldig sjelden en hel familie reagerer på bitt av midd) De blei borte etter ei stund men vi sleit til og fra i 4-6 uker hvertfall. Nå er det vel et par uker sida vi har hatt noe som helst kløende bitt *bank i bordet* Men jeg har blitt en maniac på støvsuginga etter at pusa har vært inne også da, og heldigvis trives ho best ute på denne tida av året og vil sjelden inn. Og det klager ikke jeg over for en gangs skyld. Mener jeg har lest at en fugleloppe kan leve opptil 14 dager uten vert. Så mitt råd er; hold katten ute fra soverommet, gre den jevnlig, gjerne på trappa før den kommer inn, inne vil de kjapt spre seg rundt. Og sist men definitivt ikke minst, støvsug MYE!
kaprifolen Skrevet 22. mai 2011 #15 Skrevet 22. mai 2011 Blir vel annerledes for katter, men flåtthalsbåndet til bikkja skal virke mot lopper også!
HubroTuppa Skrevet 23. mai 2011 #16 Skrevet 23. mai 2011 (endret) vi har flåtthalsbånd på kattene fra dyrebutikken, og lite loppebitt, hvis noen, siden de kom på. Men har lest at disse ikke er så bra, men kattene mine har ingen problemer. Og kun en flått på en av de (har tre) Endret 23. mai 2011 av HubroTuppa
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #17 Skrevet 23. mai 2011 Dumt spørsmål,men hvordan ser man om katten har flått? Setter den seg fast langt inni pelsen eller henger den ofte lengre utenpå pelsen?
kaprifolen Skrevet 23. mai 2011 #18 Skrevet 23. mai 2011 Dumt spørsmål,men hvordan ser man om katten har flått? Setter den seg fast langt inni pelsen eller henger den ofte lengre utenpå pelsen? De borer seg inn i huden med hodet.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #19 Skrevet 23. mai 2011 Vi og har usynlig lopper iblant. Med en gang katta har fått frontline og vi har fryst dynene, støvsuget som gale og hevet posen, så er problemet borte.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #20 Skrevet 23. mai 2011 Wæææææh, for noen ekle krypdyr! Jeg kjente at katten hadde noe inni pelsen men hun vil ikke la meg plukke det ut. Har time til dyrlegen i morgen, får la de prøve å få det vekk, om det er flått. :S Hun klør ikke på det området da,så håper ikke det er flått..:s
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå