Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som skal konfirmeres neste år. Nå har vi fått brev fra både kirken og fra humanstisk forbund med div info samt info om pris.

Kirken skal ha 1200,- og det inkluderer leir, leie av kjortel og fotografering (gruppebilde)

De har også et tilbud på 100,- for de med dårlig råd men da er ikke leir og foto inkludert.

Ett helt greitt tilbud og veldig positivt at de har ordning for de med dårlig råd også.

Det jeg stusser på er tilbudet fra Humanetisk forbund. I vår kommune skal de ha 3800,- (2600,- dersom en av foreldrene er medlem av Humansetisk forbund). Samtidig oppgir de prisen de tar i nabokommunene som ligger 1200,- under vår kommune.

Jeg kan sagtens alltid melde meg ut av kirken og inn som humanetiker for å spare penger men det srider imot mitt livssyn.

Er det ikke litt merkelig at prisen varierer så mye som 1200,- fra kommune til kommune???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo rart ut, men det kan jo være forskjell i pris på leie av lokale (både til undervisning og seremoni) for eksempel. Vi hadde konfirmant i år. Human etisk kostet 2000,- for oss som ikke er medlem, husker ikke hva det kostet for medlemmer. Vår menighet tar 1700,-. Dette er den dyreste menigheten i byen.

Skrevet

Jepp, heilt sikkert skilnad i pris på leie av lokale. Og hugs at kirka får statsstønad i bøttar og spann, medan andre trussamfunn må klare seg med mykje mindre difor kan kirka tilby mykje billegare konfirmasjon enn alle andre.

Skrevet

Jeg har et barn som skal konfirmeres neste år. Nå har vi fått brev fra både kirken og fra humanstisk forbund med div info samt info om pris.

Kirken skal ha 1200,- og det inkluderer leir, leie av kjortel og fotografering (gruppebilde)

De har også et tilbud på 100,- for de med dårlig råd men da er ikke leir og foto inkludert.

Ett helt greitt tilbud og veldig positivt at de har ordning for de med dårlig råd også.

Det jeg stusser på er tilbudet fra Humanetisk forbund. I vår kommune skal de ha 3800,- (2600,- dersom en av foreldrene er medlem av Humansetisk forbund). Samtidig oppgir de prisen de tar i nabokommunene som ligger 1200,- under vår kommune.

Jeg kan sagtens alltid melde meg ut av kirken og inn som humanetiker for å spare penger men det srider imot mitt livssyn.

Er det ikke litt merkelig at prisen varierer så mye som 1200,- fra kommune til kommune???

Kirken og andre livssyn får tilført like mye i tilskudd pr medlem

Forskjellen er selvsagt antall medlemmer. Kirken har vel rundt 3 millioner, HEF noen tusen. Kirken har også mange flere frivillige som bidrar både med penger og menneskelige ressurser. Dermed klarer kirken å tilby et rimeligere tilbud med 60 timers undervisning, mens HEF jevnt over må kreve mer betaling og kan gjennomsnittlig kun tilby 30 timers undervisning.

Dette varierer selvsagt fra sted til sted.

Skrevet

Nå var det ikke prisen på kirkelig kontra humanistisk konfirmasjon jeg reagerte mest på, men det at det varier fra by til by. Jeg vet at humanistisk forbund her i byen bruker fjorårets konfirmanter (16 åringer) til å undervise neste års. Altså ingen voksne ledere. Som lokale bruker de skolen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kursleder i HEF, og årsaken til varierende priser er at det er lokallagene som styrer eget konfirmasjonsopplegg i stor grad. Lokalene koster mye (jeg vet ikke hvordan det er i andre kommuner, men vi betaler i allfall for lokaler også når vi bruker skolene). Seremonien her er også kostbar, med innleie av musikere, sangere, dansere, taler osv - det er også her lokale variasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som svarte over her:

Jeg reagerer forøvrig veldig på at det brukes 16-åringer som konfirmantkursledere, er det virkelig tilfellet? Hos oss skal kurslederne minimum være 18 år.

Skrevet

Jeg reagerer også på at det er 16 åringer men det er slik de gjør det her, da smaker det ekstra dårlig med et såpass dyrt opplegg. Blir nok til at hun må velge mellom kirka eller ingenting. Synd at økonomi skal styre slike viktige valg men her er det bare ikke rom for ekstra utgifter før jeg er ferdig i studiene :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer også på at det er 16 åringer men det er slik de gjør det her, da smaker det ekstra dårlig med et såpass dyrt opplegg. Blir nok til at hun må velge mellom kirka eller ingenting. Synd at økonomi skal styre slike viktige valg men her er det bare ikke rom for ekstra utgifter før jeg er ferdig i studiene :(

Det er jo kjempetrist hvis økonomi skal ødelegge for at konfirmanten vår valget :/ Hvis dere vurderer humanistisk konfirmasjon kan det ikke skade å kontakte lokallaget og spørre hvorfor prisen er så høy (sammenliknet med nabokommunen), og evt si at det gjør at valget om humanistisk konfirmasjon faller bort for deres der pga prisen. Jeg vet at her i byen tilbys det avbetalingsordning for de som trenger det, men det er kanskje ikke interessant for dere heller.

I alle tilfelle reagerer jeg veldig på prisen: Her koster det1.400 kroner for barn av medlemmer i Human-Etisk Forbund, og 2.200 kroner for barn av ikke-medlemmer (og vi har en dyr, flott seremoni).

AnonymBruker
Skrevet

Det er greit nok at penger er penger uansett og at noen skal spare på alt, men jeg skjønner ikke, det virker som om dere blir totalt sjokkert over at ungen skal konfirmeres... Til og med JEG som knapt er ferdig konfirmert selv har råd til dette. Glad jeg har foreldre som var litt bedre til å planlegge, gitt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er greit nok at penger er penger uansett og at noen skal spare på alt, men jeg skjønner ikke, det virker som om dere blir totalt sjokkert over at ungen skal konfirmeres... Til og med JEG som knapt er ferdig konfirmert selv har råd til dette. Glad jeg har foreldre som var litt bedre til å planlegge, gitt.

Den der synes jeg var unødvendig. Noen ganger havner folk i uforutsette situasjoner, som gjør at det ikke bare er å sette av penger. Og jeg synes faktisk prisen TS viste til var drøy, og kunne tenkt meg å vite hva det er som gjør at den er så høy for akkurat den kommunen. Kanskje på tide at HEF vurderer maxpris på egenandelen.

Skrevet

Til AB i innlegg nr 10, du har mye å lære om planlegging...

Ellers godt å høre at det ikke bare er meg som reagerer på prisen. Skal sannelig ta det opp med dem. Avbetaling kunne vert en løsning men det forutsetter at jeg finner en deltidsjobb som passer inn mellom unger og studier.

Gjest Inger-Johanne Sl
Skrevet

Gjest Inger-Johanne Sl
Skrevet

Når er det kommet flere redegjørelser fra folk som kjenner Human-Etisk forbund godt, ser det ut til. Derfor konstaterer jeg kort:

Dersom et kurs koster så mye som 3800 kroner er det fordi det er mer enn et ordinært kurs, for vi har et maksgebyr på ordinært kurs ( oftest et kveldskurs)for ikke-medlemmers barn på 2800 kroner. Dersom gebyret er høyere er det tilbud om tur, leir e.l. I nabokommunen har de kanskje ikke dette tilbudet.

Det ville vært umulig å gjennomføre Humanistisk konfirmasjon uten gebyr som er tilnærmet kostnadsdekkende. Men dersom foresatte til en konfirmant trenger bistand oppfordres de til å ta dette opp med arrangøren. Men å ha en generell "billig" ordning er ikke mulig -da ville ordningen blitt nedlagt.

Husk at de fleste konfirmantene som velger Humanistisk konfirmasjon ikke har foresatte som er medlemmer hos oss. De er vel faktisk medlemmer ( ca. 70 % kanskje?)i statskirken. Derfor får ikke Human-Etisk Forbund støtte for disse konfirmantene. Dette koster, og vi har heller ikke som kirken ansatte til å ta seg av konfirmasjonskursene. Vår kursledere blir honorert for denne frivillige aktiviteten.

Så til kursledere og alder: Det er et krav at en kursleder skal være minst 18 år og myndig ved kursstart. Dersom kursledere er 16 år er dette assistenter.

Inger-johanne Slaatta

konfirmasjonsrådgiver i Human-Etisk Forbund

AnonymBruker
Skrevet

Litt utenom tema men....Har hørt at Human Etisk Forbund de siste årene har blitt en helt annen organisasjon enn utgangspunktet var ment å være. Visst nok sønn av grunnleggeren som har gått ut med kraftig kritikk av forbundet.

Syns ungdom (og foreldre) som skal konfirmere seg gjennom HEF bør sette seg inn i hva slags organisajon HEF virkelig er før de velger det. Ikke bare velge HEF bare fordi man ikke ønsker en kirkelig konfirmasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Litt utenom tema men....Har hørt at Human Etisk Forbund de siste årene har blitt en helt annen organisasjon enn utgangspunktet var ment å være. Visst nok sønn av grunnleggeren som har gått ut med kraftig kritikk av forbundet.

Syns ungdom (og foreldre) som skal konfirmere seg gjennom HEF bør sette seg inn i hva slags organisajon HEF virkelig er før de velger det. Ikke bare velge HEF bare fordi man ikke ønsker en kirkelig konfirmasjon.

Og hva slags organisasjon er det du mener HEF virkelig er da? Det er i utgangspunktet ikke noe som heter "ment å være" i en organisasjon, med tanke på at denne utvikler seg over tid, innlysende nok siden styret fatter beslutninger om hvilken kurs organisasjonen skal ha underveis.

Her står det om humanistisk konfirmasjon, og hva det innebærer. Konfirmasjonen og undervisningen er åpen for alle uansett livssyn, og temaene vi underviser i er feks menneskerettigheter, toleranse, etikk i hverdagen, humanisme, ungdom og rus, samliv og seksualitet, miljø etc. Med mindre man er svært konservativ og feks ikke mener at ungdom skal ha seksualundervisning, kan jeg ikke se at noe av det kursene handler om kan være støtende, selv ikke for mennesker med et annet livssyn enn human-etikere.

AnonymBruker
Skrevet

Og hva slags organisasjon er det du mener HEF virkelig er da? Det er i utgangspunktet ikke noe som heter "ment å være" i en organisasjon, med tanke på at denne utvikler seg over tid, innlysende nok siden styret fatter beslutninger om hvilken kurs organisasjonen skal ha underveis.

Her står det om humanistisk konfirmasjon, og hva det innebærer. Konfirmasjonen og undervisningen er åpen for alle uansett livssyn, og temaene vi underviser i er feks menneskerettigheter, toleranse, etikk i hverdagen, humanisme, ungdom og rus, samliv og seksualitet, miljø etc. Med mindre man er svært konservativ og feks ikke mener at ungdom skal ha seksualundervisning, kan jeg ikke se at noe av det kursene handler om kan være støtende, selv ikke for mennesker med et annet livssyn enn human-etikere.

Jeg er ikke medlem av HEF, og har heller ingen bestemt mening om hvilken organisasjon HEF er (bortsett fra at jeg oppfatter at HEFs viktigste oppgave er å kjempe mot/latterliggjøre alt som har med religion å gjøre).

Dette er imidlertid hentet fra Wikepedia under Human-Etisk Forbund:

Noen av veteranene i Human-Etisk Forbund har kritisert utviklingen som har skjedd i organisasjonen etter at den tidligere pinsevennen og legpredikanten Levi Fragell overtok sentrale verv i organisasjonen. To av barna til grunnleggeren Kristian Horn – den ene av dem, Kjell Horn, selv en medstifter og veteran i organisasjonen – har meldt seg ut av Human-Etisk Forbund og karakterisert organisasjonen som en sekt. Horn peker ut Levi Fragell som sentral premissleverandør for det han kaller «en negativ utvikling»[6], og hevder at «Levi Fragell alltid har ønsket å lage en menighet eller sekt for dem som står utenfor religionen»[7]. I boken Svik. Fra humanetikk til humanisme (2008) kritiserer Kjell Horn også at HEF under Levi Fragells ledelse har forsøkt å bytte ut betegnelsen på forbundets livssyn, humanetikk, med det svært vanskelig avgrensbare ordet humanisme, som har en rekke andre betydninger. Forbundets stifter, Kristian Horn, gikk selv inn for humanetikk, fordi han mente humanisme var et for mange­tydig begrep. Kjell Horn argumenterer for at HEFs livssyn fortsatt bør kalles humanetikk og ikke humanisme. Også kristne humanister, bl.a. Nansenskolens rektor Dag Hareide, har reagert på Human-Etisk Forbunds forsøk på å «annektere» ordet humanisme, og påpekt at humanismen er en strømning innen mange religioner og at ordet humanisme ikke kan brukes i Grunnloven og skolens formålsparagraf dersom Human-Etisk Forbund får annektere ordet[8].

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke medlem av HEF, og har heller ingen bestemt mening om hvilken organisasjon HEF er (bortsett fra at jeg oppfatter at HEFs viktigste oppgave er å kjempe mot/latterliggjøre alt som har med religion å gjøre).

Dette er imidlertid hentet fra Wikepedia under Human-Etisk Forbund:

Noen av veteranene i Human-Etisk Forbund har kritisert utviklingen som har skjedd i organisasjonen etter at den tidligere pinsevennen og legpredikanten Levi Fragell overtok sentrale verv i organisasjonen. To av barna til grunnleggeren Kristian Horn – den ene av dem, Kjell Horn, selv en medstifter og veteran i organisasjonen – har meldt seg ut av Human-Etisk Forbund og karakterisert organisasjonen som en sekt. Horn peker ut Levi Fragell som sentral premissleverandør for det han kaller «en negativ utvikling»[6], og hevder at «Levi Fragell alltid har ønsket å lage en menighet eller sekt for dem som står utenfor religionen»[7]. I boken Svik. Fra humanetikk til humanisme (2008) kritiserer Kjell Horn også at HEF under Levi Fragells ledelse har forsøkt å bytte ut betegnelsen på forbundets livssyn, humanetikk, med det svært vanskelig avgrensbare ordet humanisme, som har en rekke andre betydninger. Forbundets stifter, Kristian Horn, gikk selv inn for humanetikk, fordi han mente humanisme var et for mange­tydig begrep. Kjell Horn argumenterer for at HEFs livssyn fortsatt bør kalles humanetikk og ikke humanisme. Også kristne humanister, bl.a. Nansenskolens rektor Dag Hareide, har reagert på Human-Etisk Forbunds forsøk på å «annektere» ordet humanisme, og påpekt at humanismen er en strømning innen mange religioner og at ordet humanisme ikke kan brukes i Grunnloven og skolens formålsparagraf dersom Human-Etisk Forbund får annektere ordet[8].

Jeg ser fremdeles ikke hvordan uenighet om bruken av ordet humanisme har noe som helst å si på hva slags konfirmasjonsundervisning som blir tilbudt ungdom?

At du hevder HEF kjemper mot religion, viser hvor lite du kjenner til organisasjonen. Organisasjonen kjemper for religionsfrihet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...