Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke studenthus er best i Oslo? Er det noen med erfaringer her?

Leser litt om de forskjellige på SiO nå, men det virker som om de ikke forteller hele sannheten akkurat.

Og hvor utbredt er det med festing på slike steder?

Angående standard: jeg bryr meg mer om lyddemping enn om fin tapet f.eks. Jeg skal sove og lese der, og da er det viktigste fred og ro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare hold deg unna Anker, så er nok de fleste greie.

Kringsjå, Sogn og Vestgrensa er vel blant de gjeveste.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dytter på denne!

Skrevet

Kringsjå og Sogn: her kan du bo veldig billig, men det meste er gammelt og litt slitt.

Bjølsen: veldig fint! Anbefales:) Nesten helt nytt, men også en del dyrere enn de to andre.

Skrevet

Kringsjå og Sogn er trivelig og rimelig. Kringsjå er som en liten landsby med masse barn som løper rundt. Litt gladstemning i helgene, men ikke verre enn at man ikke får sove.

Bjølsen er dyrere, men også nyere og sikkert mer lydisolert.

Ellers kan du jo prøve noe alternativt hvis du virkelig vil ha det stille omkring deg og slippe å kjøpe og lage din egen mat: http://katarinahjemmet.katolsk.no/ny/?q=/studenthjem

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives helt supert på Vestgrensa. Kan gå i søvne til Universitetet, og med både trikk og t-bane og buss i nærheten, fint og rolig strøk, absolutt alt du trenger i rusleavstand. Har i grunn ingenting negativt å si om Vestgrensa.

Og det er fadermeg ingen som bråker her! Skummelt jo :D Det er helt sant, aldri vært borti et så stille studenthjem, det er jo som å bo på et gamlehjem i forhold til andre studenthjem jeg har vært borti. Syntes mao lydisoleringa er god, og tror også de fleste på studenthjemmet fokuserer mest på skole ift drikking. Har kanskje vært max 3 fester som jeg har hørt ut på kvelden dette året jeg har bodd her, og da har det alle gangene vært på en lørdag og bltit avsluttet før midnatt.

Skrevet (endret)

Jeg bodde et år i en ettroms på Bjølsen og syntes det var kjempebra! Ti minutter å sykle til Blindern (selv om det er litt styrete å ta banen om vinteren), koselig område og kort vei til marka. Heller ikke lange biten til Grünerløkka.

edit: Også ligger svære ICA Maxi midt i studentbyen. Selv om jeg ikke synes de har sååå bra utvalg med tanke på størrelsen er det jo bedre enn en gjennomsnittlig Kiwi (men jeg var vant til Ultra hjemmefra, da). Dessuten har du veldig fine Mat & Mer nedi gata, som er en restaurant og delikatessebutikk, hvis du vil ha noe spesielt.

Synes Kringsjå virker trist og nedslitt basert på inntrykket jeg har fått når jeg har vært på besøk hos venner. Sogn har vel noen nyoppussede hybler (kvartetter, tror jeg) som er ganske fine.

Endret av Jamme
Skrevet

Vi bor på Anker og synes det er helt fint - så lenge du ikke bor i samme blokk som hostellet (har hatt noen litt ubehagelige opplevelser der).

Synes det er svært god lydisollasjon (skulle ikke tro vi hadde naboer)og også nyoppusset der vi bor. Synes det er et stort pluss med gåavstand til det meste så vi slipper tranportutgifter.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med bjerke? :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

St. Hanshaugen (hus 1 & 3) er veldig bra. Der er det nytt, fint og ganske rolig.

Pilestredet Park studenthus er fint, og veldig godt lydisolert i den forstand at man ikke hører naboene. Dessverre er det masse andre fulle mennesker som går forbi dette bygget på vei til byen i de sene nattetimer. Ble vel vekt av roping og slossing MINST to ganger i uka. Synd.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Så lurer jeg på kvm og pris.

PÅ sio.no står det f.eks. 29-41kvm, 5645-7598,-.

Betyr dette at jeg kan ende opp med en bolig på 34kvm til 5645kroner eller en bolig på 41kvm til 7598,-?

Kan jeg ikke velge dette selv?

Synes dte er stor forskjell i pris på de dyreste og de billigste rommene, og synes over 7500,- blir litt mye selv om vi er to. Ganske stor forskjell på 29 og 41 kvm også, det blir jo betydelig mye trangere dersom man er to stk på 29 kvm enn to stk på 41 kvm.

Jaja, man får vel det man betaler for! ;)

Så står det videre at man burde betale f.o.m juni men at man ikke kan bo der før august... Er det OK? Hva skjer til neste år? Blir man kasta ut på sommeren?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Så lurer jeg på kvm og pris.

PÅ sio.no står det f.eks. 29-41kvm, 5645-7598,-.

Betyr dette at jeg kan ende opp med en bolig på 34kvm til 5645kroner eller en bolig på 41kvm til 7598,-?

Kan jeg ikke velge dette selv?

Synes dte er stor forskjell i pris på de dyreste og de billigste rommene, og synes over 7500,- blir litt mye selv om vi er to. Ganske stor forskjell på 29 og 41 kvm også, det blir jo betydelig mye trangere dersom man er to stk på 29 kvm enn to stk på 41 kvm.

Jaja, man får vel det man betaler for! ;)

Så står det videre at man burde betale f.o.m juni men at man ikke kan bo der før august... Er det OK? Hva skjer til neste år? Blir man kasta ut på sommeren?

Ja, om man blir tildelt bolig så er det helt tilfeldig hva man får innenfor den boligtypen man har søkt på. Men man kan eventuelt legge inn et ønske i kommentarfeltet. Vi ble tildelt en liten toroms på 27 kvadrat og søkte da med en gang om en større leilighet av samme boligtype. Innen 2 måneder fikk vi den største og dyreste. Takk og lov! Studentbolig er utrolig billig uansett, så jeg ville gått for det største. Men det viktigste er å få en fot innenfor, for om du allerede har fått bolig så har du førsteprioritet når du søker internflytting og kan heller da søke deg dit du helst vil.

Du bør absolutt søke om overtagelse så fort som mulig fordi det er lange køer om sommeren og omtrent umulig å få bolig i august. Man må ikke flytte om sommeren, men får tilbud om fornyelse av kontrakten ved slutten av hvert semester :)

Gjest Pantherinae
Skrevet

Så det andre var blitt svart på. Du betaler ikke før du har fått tildelt leilighet! Det de mener er at det lønner seg å få leilighet fra juni eller juli, selv om du ikke skal bo der. Fordi at i august så er det for sent. Jeg flyttet inn i studentbolig i juni, for å slippe unna rushet i august. Man har leiligheten så lenge man har kontrakt, denne fornyes hvert år.

Og som nevnt over, så er ting mye lettere med en gang man har fått en fot innenfor, siden man da er intern søker og kommer først i køen. Det er veldig sent å begynne å søke nå, så om dere har planer om å bo i studentbolig fra høsten av, ta en tlf og hør hvilke boliger som har kortest ventelister, slik at dere kan søke dere inn der det er størst sjanse. Og så heller søke intern flytting til den typen dere ønsker.

AnonymBruker
Skrevet

Så det andre var blitt svart på. Du betaler ikke før du har fått tildelt leilighet! Det de mener er at det lønner seg å få leilighet fra juni eller juli, selv om du ikke skal bo der. Fordi at i august så er det for sent. Jeg flyttet inn i studentbolig i juni, for å slippe unna rushet i august. Man har leiligheten så lenge man har kontrakt, denne fornyes hvert år.

Og som nevnt over, så er ting mye lettere med en gang man har fått en fot innenfor, siden man da er intern søker og kommer først i køen. Det er veldig sent å begynne å søke nå, så om dere har planer om å bo i studentbolig fra høsten av, ta en tlf og hør hvilke boliger som har kortest ventelister, slik at dere kan søke dere inn der det er størst sjanse. Og så heller søke intern flytting til den typen dere ønsker.

Så jeg betaler for none måneder jeg ikke skal bo der? Er det lov?

Eller kan jeg velge å flytte inn i juni? :)

Igjen, takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg betaler for none måneder jeg ikke skal bo der? Er det lov?

Eller kan jeg velge å flytte inn i juni? :)

Igjen, takk for svar! :)

Med en gang du får tildelt en leilighet er den din og du må betale. Men da kan du selvsagt også bo der :)

Gjest Pantherinae
Skrevet

Om du flytter inn eller ikke bryr de seg ikke noe om, så lenge de får inn leien. ;) Vet det re mange som gjør det sånn, betaler leie for en måned eller to før de flytter inn for å få "kapret" en leilighet før rushet. De er j ikke inne i leligheten, så de kan jo ikke se om noen har flyttet inn der enda eller ikke. :) Men leilgheten har du betalt for, og kan da flytte inn om du vil og har mulighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...