AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Jeg er veldig ofte sulten, og det skal en del til før jeg blir mett. Før har jeg vært redd for å legge på meg, og dermed trosset sulten - for jeg spiser normalt, så jeg tror ikke kroppen min "lider". Dessuten er vekten stabil. Men nå er jeg så lei av å være sulten, så jeg prøver å bare spiser til jeg blir mett. Men, siden vekten har vært stabil når jeg har gått sulten - vil den da automatisk gå opp nå? Jeg er fornøyd med kroppen min, så jeg vil gjerne være sånn som jeg er - men likevel kunne spise meg mett til alle måltider. (Og ja - jeg spiser masse proteiner, treige karbohydrater og sunt fett. I tillegg til normale porsjoner. Men kroppen vil tydeligvis ha mer. Høhø) Dette hørtes litt ut som noe en liten, spiseforstyrret 14 åring kunne skrevet - men det er for meg bare snakk om at jeg vil holde vekta.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Gå til legen og finn ut hva du mangler, så du kan begynne å spise det kroppen din trenger.
Gjest Tjoms Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 Hvor mye spiser du i løpet av en dag da, hva spiser du, fordelt utover dagen? Husk også å drikke mye vann (og hold deg unna saft, juice, brus)
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #4 Skrevet 20. mai 2011 Jeg har ingen mangler - har vært til legen og tatt blodprøver. Dette er vel en vanlig dag for meg: Frokost: to grove knekkebrød med f.eks brunost og ost&skinke, et eple og en skål yoghurt med müsli. Mellommåltid: Tre gulerøtter Lunch: En nutrilett-sjokolade, en skyr og et eple Mellom: noe småspising. Noen nøtter, noen ruter sjokolade, litt rosiner e.l. Middag: Proteinpannekaker med syltetøy og cottage chees (2 stk) Mellom: et knekkebrød Kvelds: en stor porsjon frokostblandng (fullkorn og skummet melk)
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #5 Skrevet 20. mai 2011 Prøv å pøse på med bær (ikke syltetøy altså) og grønnsaker (jo grønnere jo bedre). Ville nok også unngått skyren! Kunstig søtning kan gi deg sultfølelse.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #6 Skrevet 20. mai 2011 Kanskje også spise færre måltider som er større? Småspising er det lett å bli sulten av.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #7 Skrevet 20. mai 2011 Prøvd å spise litt mer fett? Gjerne fra fet fisk, så får du mer proteiner også. 2
Rødtoppen86 Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 (endret) Kan jo være litt lite mat? Ser også ut som du spiser litt for mye søtt. Mer grønnsaker som nevnt. Jeg er sjelden mett lenge, men lar være å spise, tar heller en kopp te. Synes jeg leste for en stund siden om hvorfor man kan få denne følelsen. Husker ikke hva det var, men det var et eller annet om ting som jobber i magen og gir en falsk sultfølelse liker etter et måltid. Endret 20. mai 2011 av Rødtoppen86
Gjest Tipo Skrevet 20. mai 2011 #9 Skrevet 20. mai 2011 Fett metter, et par skiver bacon og et speilegg til frokost vil nok holde deg mett lengre enn enn mye annet. Du kan prøve det en dag og føle på det i forholdt til vanlig.
Gjest Tjoms Skrevet 20. mai 2011 #10 Skrevet 20. mai 2011 (endret) Jeg har ingen mangler - har vært til legen og tatt blodprøver. Dette er vel en vanlig dag for meg: Frokost: to grove knekkebrød med f.eks brunost og ost&skinke, et eple og en skål yoghurt med müsli. Mellommåltid: Tre gulerøtter Lunch: En nutrilett-sjokolade, en skyr og et eple Mellom: noe småspising. Noen nøtter, noen ruter sjokolade, litt rosiner e.l. Middag: Proteinpannekaker med syltetøy og cottage chees (2 stk) Mellom: et knekkebrød Kvelds: en stor porsjon frokostblandng (fullkorn og skummet melk) Bytt lunsjen og kveldsmaten. Spis lett til kvelds, og ha heller en større lunsj. Brunost er veldig usunt, spis heller skinke/gulst. Dropp rosiner/sjokolade til mellommåltid. Det er mye karbohydrater i kosten din, og for lite balansert med grønt i måltidene. Enig i at fett er bra, men for guds skyld hold deg unna bacon. Du får i deg godt fett fra oljer, frø, nøtter, avokado. Endret 20. mai 2011 av Tjoms
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #11 Skrevet 20. mai 2011 TS her: Dette er en eksempeldag da, så jeg må bare meddele at jeg spiser en del grønnsaker også. Hvis det er middag hvor det passer med salat så tar jeg alltid halve tallerken med det. Liker også å lage meg wok. Ellers småspiser jeg en del cerrytomater og agurkskiver. I tillegg så er makrell i tomat et av favorittpåleggene mine;) Men det skal nevnes at jeg spiser en del tyggis og sukkerfrie pastiller. (1 pk om dagen omtrent) Kan dette øke sulten mon tro? Når det gjelder trening så har jeg ca 2 kondisjonstimer i uka, i tillegg til å sykle til og fra jobb 2-3 ganger i uka (1 time hver vei). Takk for svar, forresten
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #12 Skrevet 20. mai 2011 Jeg spiser to rosiner om dagen, og er sulten, hva kan det komme av? Kan jeg øke til tre rosiner eller vil jeg bli feit da? 4
Sissan9 Skrevet 20. mai 2011 #13 Skrevet 20. mai 2011 Jeg ville spist mer til frokost og lunsj. Du kan spise deg mett, men da må du spise riktig. Wok grønnsaker som metter og spis til du er full - det legger du ikke på deg av. Men spiser du dobbelt så mye frokostblanding til kvelds, går du opp i vekt i en fei. 1
Gjest Tjoms Skrevet 20. mai 2011 #14 Skrevet 20. mai 2011 TS her: Dette er en eksempeldag da, så jeg må bare meddele at jeg spiser en del grønnsaker også. Hvis det er middag hvor det passer med salat så tar jeg alltid halve tallerken med det. Liker også å lage meg wok. Ellers småspiser jeg en del cerrytomater og agurkskiver. I tillegg så er makrell i tomat et av favorittpåleggene mine;) Men det skal nevnes at jeg spiser en del tyggis og sukkerfrie pastiller. (1 pk om dagen omtrent) Kan dette øke sulten mon tro? Når det gjelder trening så har jeg ca 2 kondisjonstimer i uka, i tillegg til å sykle til og fra jobb 2-3 ganger i uka (1 time hver vei). Takk for svar, forresten Ja tyggis og sukkerfrie pastiller kan helt klart øke sulten, for dette inneholder mye kunstig søtningsstoffer, og er helt næringsløst. Drikker du noe annet enn vann? Du er flink til å trene
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #15 Skrevet 20. mai 2011 Mine tanker er ihvertfall at det er kanskje bra med næring, men selve maten metter lite. Jeg blir ihvertfall ikke mett av knekkebrød og frokostblanding, nutrlilett er "sjokolade" for meg. Hva med litt mer salater med masse proteiner og fett i, omelett med grønnsaker/salat, wok osv? Suppe med brød? Det synes jeg metter mer enn en skyr eller knekkebrød 1
bukett Skrevet 20. mai 2011 #16 Skrevet 20. mai 2011 Jeg ville spist mer til frokost og lunsj. Enig. Samtidig, da jeg i en annen tråd skrev at jeg spiste 4 knekkebrød til frokost, var det noen som mente det var for mye. Synes likevel at 2 knekkebrød høres lite ut.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #17 Skrevet 20. mai 2011 De som synes 4 knekkebrød er mye har ikke peiling på hvor mange kcal det er i ett. Herres. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #18 Skrevet 20. mai 2011 TS her igjen: Kan det være at forbrenninga mi er høy og at det er derfor kroppen roper etter mer mat når jeg spiser det hodet ser på som normale mengder? Alle er jo forskjellige og har forskjellige energibehov, tenker jeg. Men er likevel redd for at jeg IKKE har god forbrenning, og at jeg ved å spise mer bare kommer til å legge på meg. Har tenkt til å prøve å spise mer tidlig på dagen og så spise siste måltid i sånn 20-21-tiden. Nå spiser jeg ofte mitt siste måltid i 22-23 tiden, liksom. OG så kan jeg prøve å kutte ned på den kunstige søtningen. Men jeg skjønner ikke helt HVORFOR man liksom skal bli mer sulten av det..
Gjest Tjoms Skrevet 20. mai 2011 #19 Skrevet 20. mai 2011 TS her igjen: Kan det være at forbrenninga mi er høy og at det er derfor kroppen roper etter mer mat når jeg spiser det hodet ser på som normale mengder? Alle er jo forskjellige og har forskjellige energibehov, tenker jeg. Men er likevel redd for at jeg IKKE har god forbrenning, og at jeg ved å spise mer bare kommer til å legge på meg. Har tenkt til å prøve å spise mer tidlig på dagen og så spise siste måltid i sånn 20-21-tiden. Nå spiser jeg ofte mitt siste måltid i 22-23 tiden, liksom. OG så kan jeg prøve å kutte ned på den kunstige søtningen. Men jeg skjønner ikke helt HVORFOR man liksom skal bli mer sulten av det.. Utfra det du skriver at du spiser, så tror jeg ikke det er forbrenningen som gjør at du er sulten, men at du spiser for lite av sunt fett, og at du har porsjonert måltidene litt feil i forhold til tid på dagen. Drikk også mye vann, minst 2 liter daglig. Å spise et stort måltid rett før man legger seg er ikke bra, da får fordøyelsen for mye å jobbe med, og du vil føle mye sult dagen etter. Jeg tror du vil komme langt med å spise mer til lunsj, og heller noe veldig lite rundt kl 20. Kunstig søtning lurer kroppen til å tro at "nå får den mye å forbruke" og så får den ikke det. Det skaper et sug etter mat. Du kan google mye om temaet, f.eks kan du lese her http://www.dagbladet.no/dinside/2002/07/18/343233.html
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #20 Skrevet 20. mai 2011 Utfra det du skriver at du spiser, så tror jeg ikke det er forbrenningen som gjør at du er sulten, men at du spiser for lite av sunt fett, og at du har porsjonert måltidene litt feil i forhold til tid på dagen. Drikk også mye vann, minst 2 liter daglig. Å spise et stort måltid rett før man legger seg er ikke bra, da får fordøyelsen for mye å jobbe med, og du vil føle mye sult dagen etter. Jeg tror du vil komme langt med å spise mer til lunsj, og heller noe veldig lite rundt kl 20. Kunstig søtning lurer kroppen til å tro at "nå får den mye å forbruke" og så får den ikke det. Det skaper et sug etter mat. Du kan google mye om temaet, f.eks kan du lese her http://www.dagbladet.no/dinside/2002/07/18/343233.html Tusen takk for kjempebra svar, Tjoms! Kanskje du kunne satt opp et forslag til hvordan det vil være fornuftig å spise i løpet av en dag? Da hadde jeg blitt superglad:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå