Gå til innhold

Får halvparten av et hus, kjøper andre halvpart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Moren til min samboer arvet halvparten av huset til sin avdøde mor, tanten arvet andre halvpart. Tanten har lyst til å selge, mens moren vil ha det i familien. Vi har lyst til å kjøpe ut tanten, også kan vi få den andre halvparten av moren.

Hvordan gjør vi dette i praksis? Overfører moren bare eieforholdet til oss? Må vi kjøpe det, for en symbolsk verdi? Hvordan må vi skatte i forhold til dette?

Vi er ute etter å gjøre det så billig som mulig, skattemessig osv., selvfølgelig... Men har ikke peiling på hvordan vi skal gå frem!

Setter veldig pris på svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller er det noen som vet hvem man kan kontakte for å finne ut av det? Skal jeg spørre banken min, eller må jeg ringe en type advokat?

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Moren til samboeren din kan overføre sin del av huset til samboeren din som forskudd på arv. Her må det fylles ut et skjema som skal til skattemyndighetene. Bare vær obs på at da eier samboeren din den delen alene.

Skrevet

Og moren til samboeren din kan overføre/gi fra seg ca 900 000 av arven, slik at samboeren din arver fra sin mormor. Dette forutsetter kanskje at evnt søsken av din samboer arver en tilsvarende sum? Jeg er ikke sikker. Om han kan arve av sin mormor slipper dere hvertfall å betale arveavgift på disse pengene.

Skrevet

Når det gjelder å kjøpe den andre halvparten, må dere først snakke med tanten til sambo og høre om hun er villig til å selge til fastpris eller om hun vil ha markedsverdi.

Vil hun ha markedsverdi, kan dere få vurdering av en eiendomsmegler, og om tanten krever det, evt. legge ut for prøvesalg. Det bør holde med en verdivurdering av en megler dere er enige om.

Alternativt blir dere enige om en pris uten verdivurdering.

AnonymBruker
Skrevet

Moren til samboeren din kan overføre sin del av huset til samboeren din som forskudd på arv. Her må det fylles ut et skjema som skal til skattemyndighetene. Bare vær obs på at da eier samboeren din den delen alene.

Takk for svar :) Er det ikke mulig å sette begge våre navn på det? Eller i hvertfall i etterkant av at han har mottatt arven? Eller blir dette mye pes?

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Og moren til samboeren din kan overføre/gi fra seg ca 900 000 av arven, slik at samboeren din arver fra sin mormor. Dette forutsetter kanskje at evnt søsken av din samboer arver en tilsvarende sum? Jeg er ikke sikker. Om han kan arve av sin mormor slipper dere hvertfall å betale arveavgift på disse pengene.

Takk :) Hmm, er dette mulig selv om mormoren er død? Han er enebarn, så er ingen søsken å forholde seg til :)

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Og kan ikke forresten moren selv bestemme hvem hun vil at skal arve fra henne? Kan ikke jeg og sambo være mottager av arv, selv om ikke jeg er i slekt?

Skrevet

Takk :) Hmm, er dette mulig selv om mormoren er død? Han er enebarn, så er ingen søsken å forholde seg til :)

- TS

Det er i hvertfall mulig hvis dere ikke har gjort ferdig arveoppgjøret enda, for vi gjorde det samme da mine besteforeldre gikk bort. Men - jeg er absolutt ingen ekspert på dette og vi fikk god hjelp ved å snakke med en advokat i en time. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Det er i hvertfall mulig hvis dere ikke har gjort ferdig arveoppgjøret enda, for vi gjorde det samme da mine besteforeldre gikk bort. Men - jeg er absolutt ingen ekspert på dette og vi fikk god hjelp ved å snakke med en advokat i en time. Lykke til!

Oki, nei arveoppgjøret er ferdig for godt over et år siden... Men jeg tror nok det blir med å få en time hos advokat, for dette virker veldig avansert. Masse papirer som må fylles ut riktig og når vi skal overta en halvdel og kjøpe den andre, virker ikke dette som en A4 sak, så vanskelig å finne svar på internett!

Men takk for lykkeønskninger :) Gleder meg til å flytte inn!

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...