AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Var i jobbintervju, privat sektor, og ble spurt: - "Hva er din nåværende lønn"? Svarte hva min totale inntakt er. Men den satt langt inne. Prøvde først å si at jeg ikke synes nåværende lønn bær være bestemmende for ny stilling (ny bransje , annen type stilling!) Da svarte intervjueren bare "Den er ikke bstemmende, men vi må vite hva din nåværende inntekt er". Synes det var frekt jeg...har de ingen formening om lønnsninvået til stillingen? Så såurte intervjueren: - Har du barn? (Nei) - Er du gift/har du familie? (Nei) Og så: - "Eier eller leier du leilighet"? ???? Er ikke dette ganske frekt å spørre om?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 - Har du barn? (Nei) - Er du gift/har du familie? (Nei) Og så: - "Eier eller leier du leilighet"? ???? Er ikke dette ganske frekt å spørre om? At intervjuer presser ut av en: "Hva tjener du i dag" - er det vanlig?
feuerstein Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 Nå aner jeg ikke hvor viktig det er for deg å få denne jobben og hvor solid CV du har fra før, men når jeg har opplevd spørsmål som jeg oppfatter direkte urimelige og de ikke godtar et tydelig svar om at det er ting de ikke skal bry seg meg så har jeg takket for meg og spasert ut. Så ja, jeg har opplevd lignende, men nei, jeg har ikke godtatt det. Et rekrutteringsbyrå mistet faktisk oppdraget da jeg fortalte en kamerat i det ansettende firmaet om idioten som intervjuet meg. Ikke at jeg fikk jobben selv via det nye byrået, men så lenge jeg sitter greit i jobben jeg har trenger jeg ikke la meg herse med. Ved nærmere ettertanke kan egentlig vi i Tekna være så vrange vi bare vil, det ordner seg uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #4 Skrevet 21. mai 2011 Nå aner jeg ikke hvor viktig det er for deg å få denne jobben og hvor solid CV du har fra før, men når jeg har opplevd spørsmål som jeg oppfatter direkte urimelige og de ikke godtar et tydelig svar om at det er ting de ikke skal bry seg meg så har jeg takket for meg og spasert ut. Så ja, jeg har opplevd lignende, men nei, jeg har ikke godtatt det. Et rekrutteringsbyrå mistet faktisk oppdraget da jeg fortalte en kamerat i det ansettende firmaet om idioten som intervjuet meg. Ikke at jeg fikk jobben selv via det nye byrået, men så lenge jeg sitter greit i jobben jeg har trenger jeg ikke la meg herse med. Ved nærmere ettertanke kan egentlig vi i Tekna være så vrange vi bare vil, det ordner seg uansett. Kan absolutt tenke meg denne jobben. Men sitter trygt i en fast jobb fra før av, så er ikke krise. Er på let etter bedre muligheter. Om jeg hadde nektet å oppgi min nåværende lønn, ved å gjenta "jeg synes vi bør konsentrere oss om lønnen til denne stillingen, og ikek hva jeg har i dag, det er jo vidt forskjellige områder. Det blir ikke riktig å la gammel lønn være styrende for ny", så ville denne rekruttereren si "beklager, da kommer vi ikke videre i prosessen". Det ønsker jeg jo ikke skal skje, så da ble jeg presset til å oppgi lønnen. Synes det var fryktelig ufint! Selvsagt kan jeg bare gå...men da får jeg heller ingen sjanse på den jobben. Tekna eller ikke. (Er ikek i Tekna da, som er den beste og lønnsledende foreningen). Er ikke i noen forening, og har ikke teknologisk bakgrunn.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #5 Skrevet 21. mai 2011 Nå aner jeg ikke hvor viktig det er for deg å få denne jobben og hvor solid CV du har fra før Svarte deg ikke på denne, men: har en relativt solid CV og lang utdannelse. Snakker om 6-årig utdannelse og rundt 9 års interessant og variert arbeidserfaring.
Illuminati Skrevet 21. mai 2011 #6 Skrevet 21. mai 2011 Jeg tenker du burde svare noe som at "lønnsnivået i min nåværende stilling er beregnet utfra ansvarsområde og krav til kompetanse stillingen innebærer, sett i fht dette og ulikhetene i stillingene forventer jeg et lønnsnivå rundt xx kr i denne stillingen". Da blir det vanskelig for de å grave direkte i nåværende lønn og de har fått svar på hvilket lønnsnivå du aksepterer. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #7 Skrevet 21. mai 2011 Jeg tenker du burde svare noe som at "lønnsnivået i min nåværende stilling er beregnet utfra ansvarsområde og krav til kompetanse stillingen innebærer, sett i fht dette og ulikhetene i stillingene forventer jeg et lønnsnivå rundt xx kr i denne stillingen". Da blir det vanskelig for de å grave direkte i nåværende lønn og de har fått svar på hvilket lønnsnivå du aksepterer. Hei, Det var det jeg forsøkte på først...både 1. og 2. gang intervjueren spurte. 3. gang ble han "meget bestemt", og tonen hans tilsa at her liker vi deg dårlig om du ikke svarer nå! Ganske frekt. Om slikt skjer igjen, vil jeg vurdere å bare gå.
Illuminati Skrevet 21. mai 2011 #8 Skrevet 21. mai 2011 Hei, Det var det jeg forsøkte på først...både 1. og 2. gang intervjueren spurte. 3. gang ble han "meget bestemt", og tonen hans tilsa at her liker vi deg dårlig om du ikke svarer nå! Ganske frekt. Om slikt skjer igjen, vil jeg vurdere å bare gå. Men hvis det er slik de vill spille spillet så synes jeg du kan ta deg den kunstneriske frihet å svare en sum som står i stil til ditt lønnskrav! De har ikke krav på denne informasjonen, de har taushetsplikt og i ettertid ikke mulighet til å ettergå sannhetsgehaltet i ditt utspill. Det de fisker etter er vel hvor lavt de kan sette lønnen for at du skal akseptere tilbudet. 1
Mynona Skrevet 21. mai 2011 #9 Skrevet 21. mai 2011 De har ikke krav på denne informasjonen, de har taushetsplikt og i ettertid ikke mulighet til å ettergå sannhetsgehaltet i ditt utspill. Det de fisker etter er vel hvor lavt de kan sette lønnen for at du skal akseptere tilbudet. Sikker på det?? De har jo lov til å sjekke om CVen din stemmer og karakterene fra skolen.. Har de ikke? Jeg ble spurt om min lønn på mitt intervju, jeg svarte og regnet med at det var for å legge seg over den lønnen. Gjorde ikke meg noe i grunn.
Illuminati Skrevet 21. mai 2011 #10 Skrevet 21. mai 2011 Forøvrig tror jeg de andre spørsmålene er for å avdekke din stedstilknyttning på et vis. Hvis du er etablert med hus, mann, barn, øvrig familie m.m. er sannsynligheten større for at du ikke forsvinner for å flytte etter kort stund enn motsatt ift opplæring og slikt. Viktig å da påpeke at du trives i byen og har planer om huskjøp, har familien nært etc.
Illuminati Skrevet 21. mai 2011 #11 Skrevet 21. mai 2011 Sikker på det?? De har jo lov til å sjekke om CVen din stemmer og karakterene fra skolen.. Har de ikke? Jeg ble spurt om min lønn på mitt intervju, jeg svarte og regnet med at det var for å legge seg over den lønnen. Gjorde ikke meg noe i grunn. Hvorfor skulle de ha rett på opplysninger om min lønn? Nei, en plass går grensen, det er privat og ikke noe de kan kreve eller opplysninger de har rett på fra det offentlige. Det nermeste er skattelisten, og den fordre mer opplysninger enn de har for å lese. Jeg sier hva jeg aksepterer i lønn, hvis de ikke er villig til å betale blir det ingen deal. 1
Sola^ Skrevet 21. mai 2011 #12 Skrevet 21. mai 2011 Svarte at det ønsker eg ikkje å oppgje. Dere har vel ein viss formeinig på korleis lønnsnivået er i markedet. Lønna er ein av årsakene til at eg ønsker å skifte jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #13 Skrevet 21. mai 2011 Svarte at det ønsker eg ikkje å oppgje. Dere har vel ein viss formeinig på korleis lønnsnivået er i markedet. Lønna er ein av årsakene til at eg ønsker å skifte jobb. Intervjueren til TS ga seg tydeligvis ikke med det...og godtok ikke at de ikke fikk vite lønnen!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #14 Skrevet 22. mai 2011 Svarte at det ønsker eg ikkje å oppgje. Dere har vel ein viss formeinig på korleis lønnsnivået er i markedet. Lønna er ein av årsakene til at eg ønsker å skifte jobb. Misfornøydhet med nåværende lønnsnivå i nåværende bransje er for mange en god grunn i seg selv til å bytte jobb og bransje! Da blir det å "skivse" en potensiell ansatt ned i lønn bare rovdrift. Om de ønsker en viss personlighet og type som de har foran seg, så får de betale for det: de invisterer jo i personen de tror kan bringe dem merverdi på sikt.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #15 Skrevet 26. mai 2011 Har noen erfaringer fra et par anledninger intervju med Mercuri Urval, at rekruttererne spør om "hva er din nåværende lønn". Når jeg så svarer at jeg mener dette ikke er relevant, da stillingene jeg søker er i en helt annen bransje enn nåværende, og dermed også i et annet lønnssjikte, er rekruttererne likevel pågående etter å vite hva "nåværende lønn" er - inntil de har fått presset ut et svar. Skikkelig uhøflig! Klarer ikke den enkelte arbeidsgiver/rekrutterer å forme seg en oppfatning av hva slags lønn de vil/kan tilby en kandidat de enkelte stilllingene som til enhver tid står ledige? Eller er det så tydelig at Mercuri Urval ønsker å gi et signal ut til kandidatene som sier "vi vil skvise deg. Du er ikke mye verdt for oss". Det er nemlig slik signalet av mange kan bli oppfattet. Ofte er det jo slik at godt kvalifiserte kandidater ønsker å bytte stilling nettopp på grunn av misfornøydhet med lønnen. Er det slik Mercuri Urval ønsker å drive rekruttering?
feuerstein Skrevet 26. mai 2011 #16 Skrevet 26. mai 2011 Så gå da. Det blir lagt merke til oppoveri systemet om en rekrutterer mister folk slik. Ikke kjør følelser, sinne eller noe sånt, bare en helt rolig "jeg ser vi kommer ikke videre, takk for meg". Gå derfra med rak rygg og selvtilliten i behold. Blir du senere kontaktet av vedkommendes sjef (dette skjedde hos meg) må du fortsatt være helt rolig og ikke la deg fristes til å komme med den utblåsningen du egentlig ønsket å rette mot rekruttereren personlig. Hold deg saklig og profesjonell når du forklarer at du valgte å avslutte denne runden fordi rekruttereren ikke godtok å gå videre etter at du tydelig hadde gitt uttrykk for at du ikke ville snakke om lønn i andre stillinger enn den du var på intervju for. 1
Riskrem Skrevet 26. mai 2011 #17 Skrevet 26. mai 2011 Altså, det kan være greit at de spør hva du tjener. Men det kommer litt an på hvordan spørsmålet formuleres og i hvor langt dere har kommet i prosessen. Det kan jo være positivt. Hvis du sier at du tjener 400.000 vil de ikke tilby deg 350.000 for da takker du antageligvis nei. Da tilbyr de deg sikkert noe over 400.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #18 Skrevet 26. mai 2011 Sikker på det?? De har jo lov til å sjekke om CVen din stemmer og karakterene fra skolen.. Har de ikke? Jeg ble spurt om min lønn på mitt intervju, jeg svarte og regnet med at det var for å legge seg over den lønnen. Gjorde ikke meg noe i grunn. Nei, men nå er jo TS med sin 6årige utdannelse og nesten 10års solide erfaring(fra en utfordrende bransje slik jeg forstod det) i et ganske annet segment enn det jeg oppfatter deg til å være - jeg tror nok lønnsforhandlinger på dette nivået er ganske så annerledes enn det er når man har mindre erfaring. Hun har jo opparbeidet seg en ganske spesifikk kompetanse, og har dermed belegg for å drive en helt annen type lønnsforhandling enn hun hadde som relativt nyutdannet. Blir mer komplisert jo mer spesifikk kompetanse man har, og hvilken verdi man klarer fastsette på den stillingen man skal ha. (som kan være helt irrelevant fra forrige stilling) Men TS; Det er en ting at de spør om lønn i forrige jobb, det er ikke veldig uvanlig i endel bransjer. Har hørt om mange som har blitt spurt om det. MEN; spørsmålet om hvorvidt du eier eller leier leilighet gjør at jeg hadde droppet å jobbe for dem, dersom det er arbeidsgiver selv som har gjennomført intervjuet. Dette er et tåpelig spørsmål. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #19 Skrevet 26. mai 2011 "Dette har jeg ikke lov å spørre om, men hvordan er helsetilstanden din?" Dette spørsmålet fikk jeg på et intervju...
Mynona Skrevet 26. mai 2011 #20 Skrevet 26. mai 2011 "Dette har jeg ikke lov å spørre om, men hvordan er helsetilstanden din?" Dette spørsmålet fikk jeg på et intervju... En venninne fikk "Dette har jeg ikke lov å spørre om, men er du gravid, eller planlegger å bli det?". Hun ble innkalt til 2. gangsintervju, men takket nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå