Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i en bedrift i 5 år nå og siden butikken vår ble lagt ned, skal jeg nå bare jobbe ut oppsigelsestiden min til 1/6. Det jeg lurer på da er; jeg får jo vanlig feriepenger i juni, men siden jeg ikke har brukt noe av ferien min i år før jeg slutter skal jeg da ha utbetalt ferien i penger når jeg slutter? Ordner arbeidsplassen dette eller må jeg minne de på det....?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal ike ha utbetalt for ferie i år.

Du skal ha feriepenger for i fjor, og du har vel strengt tatt også rett på å få ut de opptjente feriepengene for i år. Særlig siden butikken skal legges ned og ikke er der ved vanlig utbetaling av feriepenger neste år. Så bruker du feriepengene til ferie i sommer, eller går rett i ny jobb og tar ferie senere på året.

Skrevet

Jeg har jobbet i en bedrift i 5 år nå og siden butikken vår ble lagt ned, skal jeg nå bare jobbe ut oppsigelsestiden min til 1/6. Det jeg lurer på da er; jeg får jo vanlig feriepenger i juni, men siden jeg ikke har brukt noe av ferien min i år før jeg slutter skal jeg da ha utbetalt ferien i penger når jeg slutter? Ordner arbeidsplassen dette eller må jeg minne de på det....?

Feriepenger som utbetales i år er "lønn for ferie". Dette skal du ha utbetalt når du slutter samt lønn frem til 1/6 samt feriepenger sluttoppgjør (dvs feriepenger av lønn opptjent i år.)

Jeg vil tro at arbeidsgiver passer på at du får utbetalt det du skal ha når du slutter.

Skrevet

Feriepenger du har tjent deg opp dette året må du da betale skatt for om du velger å ta de med når du slutter.

• 3 uker senere...
Skrevet

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190#N%C3%A5r_ferien_ikke_avvikles

Søkte litt på arbeidstilsynet sin nettside og fant dette. Det høres jo ut som at jeg har rett på å få utbetalt ikke avviklet ferie i penger når de ikke har bedt meg ta ut ferien i oppsigelsestiden=) Har sagt i fra til arbeidsgiver om det så da får vi bare se hva som dukker opp på sluttoppgjøret=)

Har du blitt trukket for ferie i 2011 da? Dette gjelder dersom du f.eks har måendslønn og har blitt trukket for ferien. Dersom det ikke er mulig å gå avviklet ferie i løpet av år 2011 skal ferietrekket tilbakebetales eller overføres til neste år. Siden du skal slutte vil jeg ikke tro at du har blitt trukket for ferie. Men , du skal ha utbetalt feriepenger nå samt at du skal ha feriepenger av lønn oppgjent i 2011.

Skrevet (endret)

Normalt ville du blitt trukket for ferie i juni. Dersom bedriften ble nedlagt etter juni, men før du fikk brukt din ferie, ville du hatt krav på å få etterbetalt dette trekket.

Siden du IKKE er trukket ferie i juni, har du heller ikke noe beløp til gode. Man får ikke betalt for ferie i Norge, men man får utbetalt et oppspart beløp fra fjoråret - feriepengene.

Du har krav på fulle feriepenger fra i fjor utbetalt ved sluttoppgjøret - skattefritt - samt feriepenger opptjent i år. Årets feriepengegrunnlag skatter du for ved utbetaling, men det er ikke noe tap for deg totalt sett.

Endret av Sissan9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...