Gå til innhold

Bryte kontrakt med husbygging - hvordan gå frem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg signerte en kontrakte for en stund tilbake som gikk ut på at de skulle bygge hus til meg.

Jeg har betalt inn en liten sum som forskudd.

Jeg har vært i samtale med dem om hvordan det hele skal bygges og her dukker problemene opp! Jeg har blitt lovet at jeg skal få det slik jeg vil, men i ettertid har de til stadighet kommet med tilbakemeldinger om at det ikke gikk an å gjøre det slik allikevel.

Dette gjelder flere ting. Nå er huset bygd slik utgangspunkt tegningene var, og det var ikke det jeg ønsket!

En annen vesentlig ting er at jeg ble lovet innflytningsdato FØR påske, hvilket ikke skjedde. Jeg ble lovet en ny dato, hvilket ikke skjedde..Nå har jeg atter engang fått en ny dato i juni. Jeg var der og tittet i går, men jeg kan aldri i min villeste fantasi tro at de klarer å bli ferdig.

jeg har mistet hele gleden med dette huset. Det har ødelagt planene mine ettersom jeg ikke fikk flyttet inn slik de lovte. Dessuten er det ikke dette huset jeg bestilte, som de nå byger..

Jeg ønsker derfor å bryte kontrakten. Innser vel at jeg må betale noe, men jeg vil ut av kontrakten! Hvordan gjør jeg dette? Hvordan går jeg frem? Jeg vet ikke hvilken ende jeg skal begynne i en gang...Trenger virkelig noen gode råd!

Jeg er i tillegg til dette syk og ikke tilgang til å kjøre hit og dit og ordne opp..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh... Det tror jeg ikke du får til. Har du veldig mye penger eller? Kontakt advokat.

Skrevet

Du skriver du er "lovet å få det som du vil" - kan du utdype dette litt? Er det bare et muntlig løfte, eller har du konkrete planer på hvordan huset skal bygges, og så er ikke disse fulgt?

Skrevet (endret)

du har då vel bygningsteikningar som vert fulgt? Eller bygger dei etter gamle teikningar?

Endret av Rosalie
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenkte du å komme ut av kontrakten nå som huset nesten er ferdig? At du slipper å betale noe?

Du må har bedt om ting og så har du fått tilbakemelding på at det ikke lot seg gjøre. Da skulle du ha diskutert saken helt ferdig der og da. Fått vite hvorfor det ikke lar seg gjøre og hva som kan være alternativene. Har du ikke fulgt opp byggeprosessen så er det litt seint nå da.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du selger huset litt senere, kanskje får du litt egen kapital og kan se etter noe nytt? For sånn som det er nå så kan du miste både innskudd og huset. Er det så vesentlige feil at det ikke går an å bo i huset i det hele tatt eller er det små ting?

Vi bestilte også hus "fra tegninger" og hadde endringer, men alt gikk etter planen. Kan ikke skjøne hva kan være så feil med ditt hus. Kan du utdype litt?

AnonymBruker
Skrevet

okey, jeg skal utdype.

Sammen med byggeentreprenøren gikk vi gjennom tegningene. han sa at det var rom for å endre litt her og der. Jeg sa da hva jeg ønsket å endre på, det var en del småting som jeg ønsket annerledes. Helt ned i de små detaljer, som feks en egen spesiell vifte over stekeovnen. Men for hver ting jeg nevnte ringte han meg opp underveis og sa at det ikke lot seg gjøre. For meg virker det som han bukket og nikket da jeg kom med ideene før de bygde ( for å sikre meg som kunde) og når de setter i gang og kontrakten er skrevet under, så sier han at ingenting av dette lar seg gjennomføre......

Problemet her er bare det at endringene er gjort muntlig i mellom oss.

Huset er ikke helt ferdig bygd enda, men jeg mener nå da at dette er ikke det huset jeg bestilte....og jeg har hatt ulemper ved å ikke fått flyttet inn i det som jeg ble lovet.

AnonymBruker
Skrevet

okey, jeg skal utdype.

Sammen med byggeentreprenøren gikk vi gjennom tegningene. han sa at det var rom for å endre litt her og der. Jeg sa da hva jeg ønsket å endre på, det var en del småting som jeg ønsket annerledes. Helt ned i de små detaljer, som feks en egen spesiell vifte over stekeovnen. Men for hver ting jeg nevnte ringte han meg opp underveis og sa at det ikke lot seg gjøre. For meg virker det som han bukket og nikket da jeg kom med ideene før de bygde ( for å sikre meg som kunde) og når de setter i gang og kontrakten er skrevet under, så sier han at ingenting av dette lar seg gjennomføre......

Problemet her er bare det at endringene er gjort muntlig i mellom oss.

Huset er ikke helt ferdig bygd enda, men jeg mener nå da at dette er ikke det huset jeg bestilte....og jeg har hatt ulemper ved å ikke fått flyttet inn i det som jeg ble lovet.

Jeg vet ikke hvilken lov dette går under, men jeg mener å ha lest at feks ved kjøp og slike ting, så kan det være en hevingsgrunn dersom levering ikke finner sted når det er avtalt.

Hva med at du ringer til jussbuss ? Det er studenter som bistår deg med råd, gratis. Ta en tlf til de og hør.

Skrevet

Hm, når vi gjorde endringene, fikk vi brev med endringene og hva det skulle koste, så måtte vi bekrefte, at vi godtok beløpene og virkelig ville ha endringene. Altså alt var skriftlig. Så ja, de som bygger huset ditt virker litt useriøse... Men jeg tenker allikevel at det er bedre å ha huset og da kreve avslag i prisen, enn å bare gi det fra seg... men ja, prøv studentete fra jussbussen og skriv gjerne hva de svarte! Dette er en spennende tråd - greit å vite sine rettigheter i sånne viktige og kostbare saker!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg signerte en kontrakte for en stund tilbake som gikk ut på at de skulle bygge hus til meg.

Jeg har betalt inn en liten sum som forskudd.

Jeg har vært i samtale med dem om hvordan det hele skal bygges og her dukker problemene opp! Jeg har blitt lovet at jeg skal få det slik jeg vil, men i ettertid har de til stadighet kommet med tilbakemeldinger om at det ikke gikk an å gjøre det slik allikevel.

Dette gjelder flere ting. Nå er huset bygd slik utgangspunkt tegningene var, og det var ikke det jeg ønsket!

En annen vesentlig ting er at jeg ble lovet innflytningsdato FØR påske, hvilket ikke skjedde. Jeg ble lovet en ny dato, hvilket ikke skjedde..Nå har jeg atter engang fått en ny dato i juni. Jeg var der og tittet i går, men jeg kan aldri i min villeste fantasi tro at de klarer å bli ferdig.

jeg har mistet hele gleden med dette huset. Det har ødelagt planene mine ettersom jeg ikke fikk flyttet inn slik de lovte. Dessuten er det ikke dette huset jeg bestilte, som de nå byger..

Jeg ønsker derfor å bryte kontrakten. Innser vel at jeg må betale noe, men jeg vil ut av kontrakten! Hvordan gjør jeg dette? Hvordan går jeg frem? Jeg vet ikke hvilken ende jeg skal begynne i en gang...Trenger virkelig noen gode råd!

Jeg er i tillegg til dette syk og ikke tilgang til å kjøre hit og dit og ordne opp..

Om du ser i kontrakten din, så skal det stå noe om hva utbygger må betale deg ved vesentlige forsinkelser.

Har de bygd huset til det opprinnelige, uten å ta hensyn til endringene dine? Du har vel tegninger på det du endret?

Skal mye til å få hevet dette,men du kan legge det ut på salg før det er ferdig.

Du kan kontakte advokat, ta med tegninger på hva dere ble enig om å endre, forsinkelser ved innflytting osv

Noe annet tør jeg ikke si, for jeg kan ikke regelverket,så beste er å kontakte advokat.

Skrevet

Hadde jeg vært deg, ville jeg heller solgt huset etter det er ferdig, framfor å bryte kontrakten... Vi kjøpte oss hus i oktober, som skulle bygges.. Når vi var på møte med megler + utbygger, så gikk vi gjennom et skjema med alle mulige paragrafer, lover etc etc.. Og dersom vi hadde brutt avtalen med utbyggeren, hadde vi måttet betalt 129 000,- for det! - Da lønner det seg vel heller å la huset bygges ferdig, for så å selge det i ettertid - så du slipper å måtte ut med masse penger for ingenting! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...