Miss I.W. Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Når er det egentlig vanlig å slutte med tåteflaske med melk? Har en snart 1,5åring som får flaske med melk (ca 150-200ml) etter frokost og til kvelds. Får vann (melk i bhg) i tutekopp til alle måltid og øver på å drikke av vanlig glass. Har prøvd å kutte ut flaska med melk og gi melk i kopp til måltider og vann i mellom, men det endte i nesten tørre bleier. Jeg har liksom ikke gjort meg opp noen mening om når det er på tide å pakke bort tåteflaska, annet enn at det må bli før hun begynner å spørre om den selv, og lurer på hvordan dere gjør det.
flickan Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Nå har vi aldri gitt noe særlig flaske da, men da min sønn var ca 1,5 år klarte han fint å drikke av egen kopp. Nå gir vi kun fra tutekopp om det er viktig at han ikke skal søle (blir 2 år i juli) Personlig synes jeg det er på høy tid å kutte ut flaska og i det minste gå over til tutekopp. Jeg er overbevist om at ungen vil drikke når den blir tørst nok, og at det evt bare er i en veldig kort overgangsfase at bleiene blir tørrere. Jeg synes og det er på tide og trene mer aktivt med vanlig kopp fremover. Men det var bare min mening da..
Tussi! Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 Her slutta vi med flaske når hun ble ett år. Ga bevisst hele tiden kun MME på flaske og den sluttet hun jo med når hun ble ett, vann drakk hun alltid av tutkopp. Nå har hun hele tiden en tutkopp tilgjengelig med vann, mens hun til alle måltider drikker vann/melk av vanlig glass.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #4 Skrevet 20. mai 2011 Var vel ca året når vi sluttet med flaske her også. Det eneste hun noengang drakk fra flaske var vel MME. Fra hun var året drakk hun vann som tørstedrikke, og da fra kopp/glass.
Skylight Skrevet 20. mai 2011 #5 Skrevet 20. mai 2011 Min på godt over året drikker fortsatt fra tåteflaske, både velling, vanlig kumelk, vann, juice og saft. Jeg ser ikke noe grunn til å endre på dette før jeg selv merker at jeg og eller barnet er klar for noe annet. Alle barn og mødre er jo så forskjellige også at man må nesten bare følge sitt eget morsinnstinkt på hvordan man vil gjøre det. Våte tissebleier og riktig ernæring er vel så viktig som å avvenning fra å være baby :-)
FangeLiv Skrevet 20. mai 2011 #6 Skrevet 20. mai 2011 Det blir jo forskjell på barn som er blitt vant til å få flaske med kumelk i og de som ikke er det. Er en annen situasjon. Vi begynte heller aldri med flaske til jenta vår, hun fikk det når puppene var bortreist. Så når ammingen tok slutt da hun var litt over året var det slutt på flaska også. Etter det har hun fått flaske av og til når hun spør etter det, noe hun gjør gjennomsnittlig en gang i uka (to år nå). Men hun får ALDRI noe annet enn melk eller vann på tåteflaske. Bonusgutten min fikk som ditt barn flaske med kumelk to ganger om dagen fra han ble stor nok til det. Da han ble to år bestemte moren at det var på tide å slutte, noe som resulterte i ville protester fra besteforeldrene som mente "stakkar, han må jo få kose seg" Gikk veldig greit å slutte, men han hadde øvd på å drikke av kopp før han sluttet da. I din situasjon ville jeg ikke stresset med det. La ungen kose seg med flaske en stund til, h*n er så liten ennå. Når h*n bikker to år ville jeg gått mer aktivt inn for å slutte. 1
SummerJoy Skrevet 20. mai 2011 #7 Skrevet 20. mai 2011 (endret) Min på godt over året drikker fortsatt fra tåteflaske, både velling, vanlig kumelk, vann, juice og saft. Jeg ser ikke noe grunn til å endre på dette før jeg selv merker at jeg og eller barnet er klar for noe annet. Alle barn og mødre er jo så forskjellige også at man må nesten bare følge sitt eget morsinnstinkt på hvordan man vil gjøre det. Våte tissebleier og riktig ernæring er vel så viktig som å avvenning fra å være baby :-) Jo, det er en god grunn og det er at tåteflaske kan påvirke tannstillingen til barnet. Vår drakk av tåteflaske til hun var hvertfall 1,5 og jeg ser at hun har åpent bitt. Er sikker på det har mye med at hun fikk tåteflaske til all drikke å gjøre. Vi tenkte rett og slett ikke over at det var noe farlig med det... Heldigvis kan feilstillinger i bittet pga smokk og tåteflaske gå tilbake av seg selv om man slutter med all smokke og tåteflaskebruk før barnet er 3-4. Nestemann skal få minst mulig flaske. Endret 20. mai 2011 av SummerJoy
Gjest pysepusen Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 Jeg hadde sluttet. Merket det på bleiene til minsten da han sluttet med puppen (han gadd ikke mere). Det tok noen dager før han fant ut hvor mye vann han skulle drikke. Han drikker selv av tutekopp til alle måltider og ellers har han en drikkeflaske stående med fri tilgang til vann (à la Imsdalsflaske). Han har fått tutteflaske med vann til barne-tv om kvelden, men nå er den byttet ut med tutekoppen (han er ett år). Og snart skal vi begynne å øve på å drikke med vanlig kopp
SøsterLiten Skrevet 20. mai 2011 #9 Skrevet 20. mai 2011 Jeg tror jeg hadde øvd masse med tutekopp og glass. Som sommerjoy skriver så kan det forandre tannstillingen, men en annen ting er karies... kumelk har mye sukker i seg og det er ikke bra for tennene. Det anbefales kun vann på flaske etter fyllte 1 år eller noe... Men som noen andre sier så er jeg enig i at ernæring og våte bleier er viktigere enn noe annet. Tren sakte men sikkert på kopp og tutekopp så ordner det seg nok!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #10 Skrevet 20. mai 2011 Barnet mitt er 1 år nå og får flaske (mme) av og til. Jeg ser det an ved behov. Annen drikke har hun altid drukket fra glass. Det kan være lurt å gi drikke fra så små glass at de klarer å håndtere glasset selv. For eksempel snapsglass.
Miss I.W. Skrevet 20. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. mai 2011 Takk for deres tanker om saken! Jeg synes vel egentlig at det er på tide at hun slutter. Ser at flaska er til god trøst og til kos når hun er sliten og trøtt på kvelden. Får kanskje ta en myk overgang med å kutte ta bort morrasflaska først. Jeg tror nok at hun etterhvert vil drikke mere av tutekopp når hun ikke får dekket tørstebehovet med flaska. Hun tåler vel også å ha tørrere bleier i en overgangsperiode. Er fullstendig motstander av noe annet enn melk eller vann på flaska og grøsser når jeg ser tåteflasker med saft på.
~white lady~ Skrevet 21. mai 2011 #12 Skrevet 21. mai 2011 Barnet mitt er 1 år nå og får flaske (mme) av og til. Jeg ser det an ved behov. Annen drikke har hun altid drukket fra glass. Det kan være lurt å gi drikke fra så små glass at de klarer å håndtere glasset selv. For eksempel snapsglass. Det gjorde vi, og det fungerte fin-fint. Lettere for ei lita barnehånd å holde rundt et lite shotglass
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #13 Skrevet 21. mai 2011 Hun vai har nå sluttet med flaske ca 14 mnd gammel. Førstemann sluttet med kveldskoseflasken da han var nærmere to. Begge er flaskebarn.
Vibi Skrevet 22. mai 2011 #14 Skrevet 22. mai 2011 Min på godt over året drikker fortsatt fra tåteflaske, både velling, vanlig kumelk, vann, juice og saft. Jeg ser ikke noe grunn til å endre på dette før jeg selv merker at jeg og eller barnet er klar for noe annet. Alle barn og mødre er jo så forskjellige også at man må nesten bare følge sitt eget morsinnstinkt på hvordan man vil gjøre det. Våte tissebleier og riktig ernæring er vel så viktig som å avvenning fra å være baby :-) Juice og saft skal ikke gis fra flaske i det hele tatt, fordi det ikke er bra for tennene.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #15 Skrevet 22. mai 2011 Sluttet da hun sluttet med nan, da hun var et år. Har aldri fått noe annet enn melk og vann på flaske. Er da mye annet de kan kose seg med. Og syns det er en skikkelig uting å se store unger med flasker med juice/saft o.l i.
Skylight Skrevet 22. mai 2011 #16 Skrevet 22. mai 2011 Jeg synes ikke det er så ille med juice eller saft på flaske jeg. Det er ikke verre enn melk eller pupp. Det som er viktig er tannpuss og at saft, juice eller melk drikkes til et måltid og ikke innimellom.
Arkana Skrevet 22. mai 2011 #17 Skrevet 22. mai 2011 Vi sluttet med tåteflaske samtidig som vi sluttet med mme (her ville han ikke ha mer fra han var 10 mnd). Vi bruker ikke tåteflaske til annen drikke enn mm/mme og tåteflaske er det også slutt på samtidig med melken, all annen drikke får de i tutekopp når de kan drikke av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå