Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter og leser til eksamen, og ser at sporadisk i forelesninger o.a står det n = 4 eller 5 eller et annet tall. Foreleser har nok tatt for gitt at dette er noe vi kan, og jeg har ikke tenkt på å spørre... Hva betyr det? Det er ofte nevnt i forbindelse med eksperimenter.

Skrevet

Det pleier vel som regel å bety antall målinger eller forekomster av noe. Hvilket fag er dette?

Gjest Smørbukk
Skrevet

Hvis det er tall som har hentet fra en undersøkelse mener jeg å huske at n betyr det antallet som har svart. Hvis det er flere alternativer hvor 60% har svart alt. a og 40% har svart alt. b, og n=6 på alt a betyr det at 6 stykker har svart alt. a.

Ofte står det også under statistikken n=10, da betyr det at 10 har svart på spørsmålet.

I alle fall sånn jeg husker det fra da vi hadde vitenskaplig metode på høgskolen, og hvis det er dette du mener selvfølgelig :)

Skrevet (endret)

n er som regel antall populasjonstørrelse (sample) som har svart...

Det er vel statistikk du leser? Det pleier å være introduksjon i lærebøkene om dette.

Endret av JumboJenny
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Nei, det er ikke statistikk, men statistikk som er metoden antagelig. Er et biologifag. I et forsøk var n = 5, men vi målte to eksemplarer hver, og jeg er ikke sikker på hvor mange grupper vi var som målte, men ikke 5 i hvert fall. Men jeg synes også det høres relativt logisk ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...