AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Jeg lurer på hvorfor dere som teller kalorier her inne har valgt det? Ser dere for dere å telle kalorier resten av livet, eller er det et middel på vei mot å bli lykkelig? Hva skjer i så fall når dere er ferdige med å passe på kaloriene? Jeg hadde følt meg fryktelig ufri ved å forholde meg til kalorier, og ikke på vei mot å bli lykkelig i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Jeg valgte å begynne å telle slik at jeg vet sånn ca hva jeg får i meg. Jeg teller ikke nå lenger, men jeg har en mye større oversikt enn før. Lett å få i seg 1000kcal mer enn forventet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 Jeg lurer på hvorfor dere som teller kalorier her inne har valgt det? Ser dere for dere å telle kalorier resten av livet, eller er det et middel på vei mot å bli lykkelig? Hva skjer i så fall når dere er ferdige med å passe på kaloriene? Jeg hadde følt meg fryktelig ufri ved å forholde meg til kalorier, og ikke på vei mot å bli lykkelig i det hele tatt. Det er greit for å ha en kontroll på hva jeg putter i kroppen. Kan spise det jeg vil,men med måte Feks om jeg vil spise is en dag er det helt greit, og da kan jeg heller kutte ned på noe annet! Har holdt vekta på denne måten i ca 5 år, og det handler ikke om å telle,men å være bevisst på kcal i forskjellige saker. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #5 Skrevet 20. mai 2011 Hei Jeg har telt kalorier og er ikke flau over det! Men jeg teller for å lære meg hvor mye jeg kan spise av hva før det blir for mye =) F.eks tror man kanskje man spiser greit, men så får man seg en kraftig overraskelse f.eks når man teller nøttene man spiste og ser at jammen var det ikke bra med en halv kilo peanøtter osv. For meg hjalp det å lære meg hva mat inneholder, og lærte hva som er ok mengder av hva og hva som er direkte usunt. Jeg teller ikke nå lenger, fordi nå har jeg jo lært det, og velger sunne matvarer og mengder jeg vet er ok. Det er en del av bevisstgjøring. Hvis det kan hjelpe folk, slik som det hjalp meg å ha gått ned 10 kg nå, hva er problemet? Jeg teller ikke lenger, koser meg med øl og vin i helgene og sunt resten av uken, uten å føle noen restriksjoner (godteri og potetgull har jeg aldri vært spesielt glad i, ikke brus heller) så det føles ikke som noe fengsel. Det er et middel for å gjøre seg selv bevisst på hva man egentlig spiser, og mot lærdom om hva som er sunne alternativer. Greit at du vet om at du hadde blitt trist av dette, men for meg har det hjulpet meg, ikke bare ned i vekt, men mer kunnskap om matvarer! Dobbelt glede altså =) 2
Gjest Pantherinae Skrevet 20. mai 2011 #6 Skrevet 20. mai 2011 Jeg er også en kaloriteller. For meg har det vært helt nødvendig, for å lære meg selv om porsjonskontroll og måltidssammensetninger. Etterhvert som man har holdt på, så lærer man seg fort hva mye ligger på, og man behøver dermed ikke være så nøye på loggføring. Jeg anbefaler alle som vil ned i vekt (eller opp for den saks skyld) å telle kalorier for en periode, for å bevisstgjøre seg hva man faktisk får i seg. 2
sequin Skrevet 20. mai 2011 #7 Skrevet 20. mai 2011 man teller jo til det går automatisk, altså etterhvert lærer man seg jo sånn ca hva alt inneholder. 2
Dragonfly84 Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 Jeg telte til jeg fant ut ca hva som var passe for meg å spise
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå