Perth Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Jeg var spent og glad når det først ble snakk om nøkkelhullmerket. Endelig et bra stempel på det som faktisk er sunt for meg. Men nå har både McDonalds fått nøkkelhullmerket på noen av burgerne sine og grandiosa på en av pizzaene. Hvordan i alle dager fikk de til dette? Det kan det ikke være sunt å ha til middag?
Gjest Consensio Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Neh, tror nok ikke så mye av det er sunt. Sunnere er det sikkert, men ikke sunt nok.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 Det betyr ikke sunt, bare en smule bedre valg fremfor sine konkurrenter. 4
Susan Sto Helit Skrevet 20. mai 2011 #4 Skrevet 20. mai 2011 Nøkkelhullmerket sier ingenting om noe er sunt eller ikke. Det sier at det er bittelitt sunnere enn tilsvarende produkter som ikke har merket. Det er ganske liten forskjell på den merkede og den umerkede grandiosaen. Den ene er såvidt utenfor kravet, og den andre så vidt innenfor. Ser ikke på nøkkelhullet når jeg handler mat. Om jeg skal spise sunt lager jeg maten fra bunnen av, med rent kjøtt og mye grønnsaker. 5
Brunhilde Skrevet 20. mai 2011 #5 Skrevet 20. mai 2011 Neh, tror nok ikke så mye av det er sunt. Sunnere er det sikkert, men ikke sunt nok. Det var da et lettvint svar? Har du satt deg inn i hva nøkkelhullmerket betyr? Det betyr at det er det sunneste alternativet på det området, og det stilles enkelte krav til varen som får merket mtp innhold av fiber og fett. Det at en vare er nøkkelhullsmerket betyr ikke at man kan spise ubegrenset av den (heller). Dere kan jo google og lese mer selv, men som sagt, nøkkelhullet viser bare at en vare er sunnere enn en annen vare i samme produktgruppe. 3
Gjest Consensio Skrevet 20. mai 2011 #6 Skrevet 20. mai 2011 Jeg vet hva nøkkelhullmerket er ja. Selv om svaret mitt er lettvint så er det nå en gang det jeg følte for å svare da. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #7 Skrevet 20. mai 2011 Jeg var spent og glad når det først ble snakk om nøkkelhullmerket. Endelig et bra stempel på det som faktisk er sunt for meg. Men nå har både McDonalds fått nøkkelhullmerket på noen av burgerne sine og grandiosa på en av pizzaene. Hvordan i alle dager fikk de til dette? Det kan det ikke være sunt å ha til middag? Nøkkelhullmerket betyr at det er mindre fett og sukker, og mer fiber og proteiner enn tilsvarende produkter, derfor er det nøkkelhullmerke på både grandiosa og McDonalds, slik at du kan da velge den "sunneste" burgeren eller pizzaen..:) 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 Til bare 20kr ekstra! : D Nei, lag maten selv.
Perth Skrevet 31. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 31. mai 2011 Så betyr nøkkelhullmerket at det er sunnere enn alternativene (med minimumskrav) eller regnes det ut etter innhold per porsjon eller x gram?
Audrina Skrevet 31. mai 2011 #10 Skrevet 31. mai 2011 Hva jeg tror om nøkkelhullmerket? Tullball. De som ikke har vett nok til å lese på innholdet i maten de kjøper, bør IKKE få et grønt merke plassert på produktene iallefall. Bjørnetjeneste spør du meg! For min del kan de klistre hva som helst av merker på maten, jeg VET hva som er bra for meg og min kropp, og det klarer jeg å lese meg frem til. Det er ikke noe hokus pokus! Dessuten er råvarer alltid det beste. Kjøtt, fisk, grønsaker osv. Blir ikke bedre enn det! <3 1
illuminate Skrevet 31. mai 2011 #11 Skrevet 31. mai 2011 (endret) Jeg var spent og glad når det først ble snakk om nøkkelhullmerket. Endelig et bra stempel på det som faktisk er sunt for meg. Men nå har både McDonalds fått nøkkelhullmerket på noen av burgerne sine og grandiosa på en av pizzaene. Hvordan i alle dager fikk de til dette? Det kan det ikke være sunt å ha til middag? Hei. Ser det har kommet en del halvsanne svar i denne tråden. Produkter merket med nøkkelhullet har ikke fått det bare fordi de er litt sunnere enn like typer produkter fra konkurrenter. Med tanke på det norske markedet, så er faktisk de fleste produktene fra 3-5 hovedprodusenter. Nøkkelhullsmerket gis derimot på grunnlag av en vurdering hvor fettinnholdet, typer karbohydrater (sukkerinnhold), og næringsstoffer blir vurdert. Men det er korrekt at nøkkelhullsmerket ikke gir deg som kunde et komplett sunt valg/alternativ. Sammenlignet med like produkter, så gir disse varene deg mindre fett, sukker og/eller salt, eller gir deg mer fiber. Derfor er det riktig å ta en del av disse produktene med en klype.. salt. :gjeiper: For dersom du tar for deg en gitt matvaregruppe, så lager du et sunnere alternativ enn mange andre produkter innen denne kategorier, og da kan du få det nøkkelhullsmerket. Slik som med McDonald's. Men som sagt, så er det allikevel rammer som bestemmer dette. Det er en maksgrense på fettinnholdet å forholde seg til, og det samme gjelder sukker- og saltinnholdet. Derfor er disse produktene sunne alternativer likevel, selv om de igjen ikke nødvendigvis er så sunne som de liker at du skal tro de er. Endret 31. mai 2011 av illuminate
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå