Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har ikke dyr navlestreng??? Eller har de det??? Hvem kutter den isåfall???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde moren bet den av. De pleier jo ofte å spise morkaken også.

Skrevet

Dyr har navlestreng, men moren spiser/tygger den av når de blir født.

Skrevet

Hvor er den plassert da? Midt på magen som hos mennesker? Ville jo trodd at primater har den der ihvertfall!

Skrevet

Navlestrengen er plassert midt å magen som hos mennesker. Har tatt imot mange dyr jeg og da har jeg hjulpet til med navelstrengen. Man lar det være en liten stump igjen som tørker inn.

Skrevet

Hmmm.....ja sånn kan man spørre....vi som er fra byen...... :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis de ikke hadde navlestreng - hvor skulle de da få luft og næring fra??? :sjarmor:

Skrevet

Hvis du leter litt under pelsen på magen, så vil du finne ut at dyr faktisk også har navle :blunke:

Skrevet

Har lett og lett og kjent etter på pusen min uten å finne noe.....var sånn jeg kom til å tenke på det.......... :-?

Skrevet

Hos større dyr, som kalver eller føll, kan man se navlestrengen henge som en lang, sort, inntørket tråd en tid etter fødselen.

Skrevet

Vi har fått endel kattunger hjemme og da kan vi alltid se rester etter navlestrengen når de er nyfødte. Men den er ikke så stor akkurat.

Skrevet

Mange dyr står oppreist når de føder, og navlestrengen rives da av idet kalven. f.eks kommer ut. Hos hunder så ligger hver valp i en egen fostersekk, og tråden går fra navlen deres ut gjennom sekken og til livmorveggen. Når hvalpen fødes, kommer den deisende i sekken, mens navlestrengen slites av fra livmoren. Moren slikker ren hvalpen, og spiser alt kliss, som fostersekk og morkake. Hvalpene har en stump hengende under maven i en ukes tid, den tørker og faller av av seg selv etterhvert.

Grunnen til at pusen din ikke har en synlig navle er kanskje fordi den ikke har en knute på magen? Bare et lite arr? Det er jo derfor mennesker har ganske pussige navler.

Skrevet

Grunnen til at pusen din ikke har en synlig navle er kanskje fordi den ikke har en knute på magen? Bare et lite arr? Det er jo derfor mennesker har ganske pussige navler.

Menneskers navleform/utseende har overhode ingenting å gjøre med at navlestrengen får knute, strikk, hyssing eller annet ved fødselen. Vi har større navle rett og slett fordi vår navlestreng er større/tykkere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...