Gå til innhold

Skal du bytte etternavn?

zmurfette

Skal du bytte etternavn når du gifter deg?  

1. 1. Skal du bytte etternavn når du gifter deg?

• Ja, tar hans etternavn
      21
    • Ja, vi tar begge et annet etternavn
      3
    • Ja, tar hans etternavn i tillegg til mitt eget
      20
    • Nei, vi beholder de etternavnene vi allerede har
      11
    • Nei, han tar mitt etternavn
      2

Anbefalte innlegg

Altså, nå har jeg et fornavn, et mellomnavn og et etternavn. Når jeg da skal ta navnet hans, må jeg altså ofre et navn, hvis jeg ikke skal ha noen navn med bindestrek eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *marte*, unplugged
Forskjell på fornavn og mellomnavn marte' date=' du kan ha så mange fornavn du vil men bare ett mellomnavn og ett etternavn.[/quote']

De fleste skjemaer har da plass til ett fornavn, og mange mellomnavn... Med mindre du har bindestrek mellom fornavnet f.eks Anne-Lise, så heter du Anne til fornavn og Lise til mellomnavn.

Dersom du heter Anne Lise Hansen Olsen har du to mellomnavn, mens dersom du heter Anne-Lise Hansen-Olsen har du ingen. Vi blir vel ikke enige om dette Tex... :lol:Har vi gått tom for ting å diskutere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *marte*, unplugged
Altså' date=' nå har jeg et fornavn, et mellomnavn og et etternavn. Når jeg da skal ta navnet hans, må jeg altså ofre et navn, hvis jeg ikke skal ha noen navn med bindestrek eller noe?[/quote']

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte kjære venn, Lise er ikke et mellomnavn!!!

Du kan ha så mange fornavn du bare gidder, Kronprinsesse Victoria av Sverige har fire, mine barn har tre.

Min datter heter Lise Susanne Marie som fornavn, Fredriksdatter som mellomnavn og Hansen som etternavn. Det er kun lov å ha ett mellomnavn og ett etternavn.

Hvis du heter Marte Cecilie Lindbekk Larsen har du Marte Cecilie som fornavn, Lindbekk som mellomnavn og Larsen som etternavn. Enkelt og greit.

Så Linsi- Ja du må kutte et navn. Eller ha bindestrek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *marte*, unplugged

Og her står det om forholdet mellom fornavn og mellomnavn. Det står derimot ikke noe om hvor mange man kan ha av hver, så har ikke noe "bevis" for hverken det ene eller andre Tex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 9. Mellomnavn

Navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn.

Dette er sakset fra navneloven.

Det står ingenting om antall, men fornavn er ikke mellomnavn, så heter du Anne Lise, er begge fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat snakket m folkeregisteret, og de bekrefter min påstand,

det er ikke mulig å ha ex Lise som mellomnavn.

Bindestrek eller ikke er helt uvesentlig.

Du kan ha så mange fornavn du vil,

Lise Cecilie Ingrid Maria Desiree Augusta Linn Olivia osv

Som mellomnavn kan du ha et hvilket som helst etternavn

du har tilknytning til

eller mors eller fars navn med -datter -dotter /-sønn -son bak.

Som etternavn, eller egentlig heter det slektsnavn,

kan du ta hva som helst, men ikke et fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *marte*, unplugged

Dette er sakset fra navneloven.

Det står ingenting om antall, men fornavn er ikke mellomnavn, så heter du Anne Lise, er begge fornavn.

Jeg ser at vi ikke kommer noen vei med dette, selv har jeg ingen mellomnavn, så jeg har ingen personlig erfaring med det. Men det påstås av flere venner og bekjente at de har mellomnavn, når de har navn (som er fornavn), som de ikke bruker.

F.eks Ola Kim Andre Frimann (kamuflert navn) sier han har Kim Andre som mellomnavn, og Lise Charlotte Nilsen sier hun har Charlotte som mellomnavn. Skal ikke krangle mere på dette nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hva folk kaller mellomnavn og hva som etter loven er mellomnavn kan være to forskjellige ting..

mange sier at de har to etternavn også.. selv om et av dem etter loven er et mellomnavn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...