Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hoy!

Har valgt Helse og Sosial på videregående, men nå angrer jeg noe sykt å vil bytte til Elektro (andrevalget). Long story short, er det lov med tatoveringer hvis du jobber som f.eks sykepleier? Vet at ikke arbeidgiver kan sparke deg pga. da (hvis du allerede har fått jobben), men de velger vel en annen hvis de har muligheten. Tenker på hele armen.

Å er det slik at hvis jeg får f.eks narkotikadom (la oss si hasj) for bruk av hasj så får jeg ikke lov å jobbe der? Tenker at hvis det eventuellt skjer, at jeg kan stille med positive pisseprøver i noen mnd?

Håper noen kan svare meg og skjønner frustrasjonen :)

Er det også en måte å bytte videregående linjer etter fristen som var 1.mai? Har ringt å spurt, de sier at det ikke går ann. Fordi det var mange som hadde søkt Elektro og HS, så de må sette opp en klasse, enten Elektro eller HS. Jeg tror det blir HS fordi det er der trengs arbeidkraft i fremtiden. Men hvis det blir Elektro, kan jeg hoppe over første skoledag HVIS det er flere plasser i den klassen. Og hvis jeg bytter, å det ikke er plasser blir jeg satt på tredjevalget som er Byggfag.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det absolutt lov med tatoveringer som sykepleier. At du har tatovert hele armen tviler jeg på at vil være et stort problem, selv om det beste nok er å ha tatoveringer som kan skjules (sykehustøy har ermer som går til albuen/midt på underamen) Det kommer litt an på hva du har tatovert, men så lenge du ikke har hakekors o.l. så tror jeg du får jobb så lenge du overbeviser på andre måter.

Du vil nok få jobbe der selv om du har en narkotikadom, men det kan komme an på dommen. Er du tatt for å røyke hasj er det en ting, men det kan hende at du blir fratatt rett til å bland/gi medisiner hvis du selv misbruker medisiner eller medisinlignende stoffer (+ mister tilgang til medisinrommet). Dette vet jeg ikke, men jeg tror.

Det lureste er å ikke bruke narkotika, da slipper du slike dilemmaer.

Husk også at HS ikke fører fram til sykepleier. Skal du bli sykepleier må du ha studiekompetanse og ta 3-årig utdanning på høyskole.

Tror ikke det går an å bytte linje etter søknadsfristen, men dersom du har havnet på feil hylle (etter skolestart), så vil nok skolens rådgivere prøve å få deg inn på den linjen du heller ønsker. Det er dog ikke sikkert dette går...

Skrevet

Ja, det absolutt lov med tatoveringer som sykepleier. At du har tatovert hele armen tviler jeg på at vil være et stort problem, selv om det beste nok er å ha tatoveringer som kan skjules (sykehustøy har ermer som går til albuen/midt på underamen) Det kommer litt an på hva du har tatovert, men så lenge du ikke har hakekors o.l. så tror jeg du får jobb så lenge du overbeviser på andre måter.

Du vil nok få jobbe der selv om du har en narkotikadom, men det kan komme an på dommen. Er du tatt for å røyke hasj er det en ting, men det kan hende at du blir fratatt rett til å bland/gi medisiner hvis du selv misbruker medisiner eller medisinlignende stoffer (+ mister tilgang til medisinrommet). Dette vet jeg ikke, men jeg tror.

Det lureste er å ikke bruke narkotika, da slipper du slike dilemmaer.

Husk også at HS ikke fører fram til sykepleier. Skal du bli sykepleier må du ha studiekompetanse og ta 3-årig utdanning på høyskole.

Tror ikke det går an å bytte linje etter søknadsfristen, men dersom du har havnet på feil hylle (etter skolestart), så vil nok skolens rådgivere prøve å få deg inn på den linjen du heller ønsker. Det er dog ikke sikkert dette går...

Bra skrevet! Takker og bukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...