AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Jeg har lenge gjort som alle andre. Nå er jeg utrolig lei av det, og vil gå min egen vei. Jeg vil gå med høye hæler, jeg vil bruke knallfarga leppestift, jeg vil kle meg annerledes. Det eneste problemet er bare at jeg ikke tør. Jeg sier til alle andre som sliter med dette at de bare må gi totalt blanke i det og kjøre på med sitt, men jeg klarer det bare ikke selv Har prøvd så mange ganger, men jeg gjør alltid noen endringer før jeg går ut av huset. Jeg bor ikke på verdens mest sentrale sted, og føler at alle vil snakke stygt om meg hvis jeg gjør noe annet enn de andre. Jeg føler meg ikke spesielt pen eller fin på utsiden, og blir lei meg når jeg ser andre kle seg og oppføre seg sånn som jeg føler meg innvendig. Noen som har tips å komme med?
Moscato Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Ta det gradvis. Er jo ikke nødvendig å kjøre på med full pakke rett over natta.
kulu-kulu Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Begynn gradvis,utfordre deg selv , drit i hva andre tenker,det er ditt liv du skal leve
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Begynn gradvis,utfordre deg selv , drit i hva andre tenker,det er ditt liv du skal leve Hvordan kan jeg gjøre det? Det føles helt umulig
Inx Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Begynn med sokker av forskjellig farge, derette sko. En gummistøvel og en joggesko feks... gradevis 1
Cleopatrah Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Jeg tenker at hvis du skal tørre dette fullt ut så må du gå for stil. Bruk litt ekstra penger på klærne og kle deg stilig i disse fargene, da får du plutselig en større selvtillit til å gå i de. Og gå ut sammen med venner du er trygg på..
Cookiemonster Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Hva med å starte med å kle deg slik du helst har lyst til hjemme da?? ta på deg knall lebestift, kle deg i de klærne du har lyst til, og bruk det som en "tilvenningsfase" hjemme. Så vil du etterhvert føle deg mer komfortabel med det. Så kan du etterhvert være slik når du får besøk, å om en stund da vil det sikkert føles helt naturlig for deg ! lykke til :-) 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 Hva med å starte med å kle deg slik du helst har lyst til hjemme da?? ta på deg knall lebestift, kle deg i de klærne du har lyst til, og bruk det som en "tilvenningsfase" hjemme. Så vil du etterhvert føle deg mer komfortabel med det. Så kan du etterhvert være slik når du får besøk, å om en stund da vil det sikkert føles helt naturlig for deg ! lykke til :-) Godt forslag! Ja, det er jo en mulighet det, men når jeg er hjemme føler jeg for å bare gå med komfortable klær som en sliten joggebukse og en singlet. Til vanlig kan jeg f.eks bruke jeans med høyt liv, men det orker jeg ikke hjemme. Jeg har minimalt med penger, og får ikke kjøpt meg noe nytt på lenge. Det er veldig vanskelig, for det er veldig mye forskjellig jeg har lyst på.
V.B. Skrevet 20. mai 2011 #10 Skrevet 20. mai 2011 Begynn gradvis er et godt tips. Når det gjelder hva folk tenker ville jeg prøvd å gjøre følgende. Sett deg ned og tenk over hvilke mennesker i livet ditt hvis meninger betyr noe for deg. Bryr du deg egentlig om hva tilfeldige forbipasserende tenker? Du kommer mest sannsynlig aldri til å se dem igjen, er det verdt det å ofre noe du ønsker deg bare fordi du ikke vet hva han eller hun tenker? For meg er det hva familie og gode venner synes om meg som betyr noe. Men selv da er det ikke deres meninger som er avgjørende. Det er jo ikke alt de tar på seg som jeg synes er veldig fint, så innimellom å man være enige om å være uenige.
Gjest *smak* Skrevet 20. mai 2011 #11 Skrevet 20. mai 2011 Hvis du tenker på hva andre tenker og tror om deg vil du aldri få fred inni deg.. Hva andre tenker og tror er langt utenfor din kontroll så der har du tapt allerede... Hva med å tenke at i dag tar jeg på meg en knall rød leppestift fordi jeg vil det. Og fokuser tankene på hvor fin du føler deg, fremfor å gjette hva andre tenker om deg.. Mye kjekkere skal jeg si deg.. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #12 Skrevet 20. mai 2011 V.B og *Smak* - dere får det til å høres så enkelt ut. Jeg vil ikke bry meg om hva andre tenker om meg. Jeg har alltid hatt lav selvtillit, så syns det er så vanskelig å bare gi blaffen nå. Jeg har prøvd, men mislykkes flere ganger. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre for å lykkes. Jeg kan kanskje klare å bestemme meg for å gi blaffen, helt til jeg plutselig ser en person som jeg syns ser bedre ut enn hva jeg selv gjør. At det skal være så vanskelig ...
V.B. Skrevet 21. mai 2011 #13 Skrevet 21. mai 2011 Det er min erfaring at om man tenker negtive tanker om seg selv, blir det plutselig mye viktigere hva andre synes om en, fordi man er redd for at de tenker det samme som man selv tenker. Jeg vet ikke hva din lave selvtillit har opphav i, så det er vanskelig å si noe om hvordan du evt. kan bedre den. Uansett håper jeg at du klarer å oppnå bedre selvtillit, for livet blir så mye vanskeligere uten det. Angående det siste du sa, om at du føler deg bra til du ser noen som ser bedre ut, så må jeg nok skuffe deg. Det kommer alltid til å være noen som ser bedre ut enn deg, uansett hvor vakker du er. Sånn er det bare, så å gå rundt og sammenlikne seg med menneskene man har rundt seg kommer aldri til å være noen god ide.
V.B. Skrevet 21. mai 2011 #14 Skrevet 21. mai 2011 Kom akkurat over dette http://byanika.com/2011/05/20/the-art-of-not-feeling-threatened-by-the-beauty-of-others/ Kanskje det kan være til hjelp? (Anika bor i Norge, men skriver på engelsk.)
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #15 Skrevet 21. mai 2011 Kom akkurat over dette http://byanika.com/2011/05/20/the-art-of-not-feeling-threatened-by-the-beauty-of-others/ Kanskje det kan være til hjelp? (Anika bor i Norge, men skriver på engelsk.) Vakker kvinne! Den dårlige selvtilliten min kommer av at jeg tidligere har blitt mobbet for blant annet klesstilen min. Jeg har alltid likt spesielle klær, men etter at jeg ble mobbet som liten har jeg ikke tørt og gjøre sånn som jeg selv vil i klesveien. Jeg har følgt etter saueflokken, men nå har jeg innsett at jeg ikke vil det lenger. Problemet er bare hvordan jeg skal klare å gi blaffen i alle andre og gå på med mitt.
Miss Violet Skrevet 21. mai 2011 #16 Skrevet 21. mai 2011 Føler jeg må kommentere:) Det første jeg hadde tenkt å si var å finne ut hvorfor du ikke tørr.. Og da nevnte du mobbing relatert til klær/stil. Da skjønner jeg at det vansklig å endre de tankene som du har blitt proppet full av. Mennesker rundt oss merker hvis vi er usikre, nervøse etc.. så det viktigste er å vise du ikke bryr deg, for da er sjansen for andre heller ikke gjør det. Det har med tankegangen å gjøre, forandre fra positive til negative tanker. Du kan ta på deg fine klær og alt det overfladiske, men hvis du går ut av døra og begynner å sammenligne deg med andre, kunne du like godt gått i pysjamas til matbutikken. Jeg har selv hatt problemer med dette, så jeg sier dette av erfaring. Når jeg klarte å gå ut av døra uten å tenke på å måtte skifte for å gå til butikken var jeg ett skritt nærmere å gi f****. Når jeg gikk på vgs. brukte jeg de samme klærne som ALLE andre, men det var ikke meg, så det var som å fortrenge min personlighet for å " glede" andre. Etterhvert har jeg funnet min stil som representerer meg selv , uten å la det påvirke det å faktisk se og føle seg bra. Det som også hjalp meg var å bruke tid med positive mennesker, de ga meg glede og overskudd. Og plutselig var jeg mer interessert i å være en blid person enn å proppe meg med negative tanker. Det andre var å unngå å bruke for mye svarte klær. Vet at det høres helt vilt ut , men lyse klær og farger gjorde meg mer positiv. Det å finne styrken til å skille seg ut, blant alle andre som er en av flokken er vansklig, men klarer du å være deg selv , gir det mye mer glede. For det er ingen andre som kan være det:D Lykke til!!
V.B. Skrevet 22. mai 2011 #17 Skrevet 22. mai 2011 Ja, da skjønner jeg jo at dette er vanskelig for deg! Før jeg skriver noe annet, vil jeg bare nevne at du ikke kan forvente å aldri bekymre deg for hva andre tenker. Det modige er å gå sin egen vei, til tross for at man vet at ikke alle rundt en er enig i det man gjør. Jeg vil råde deg til å begynne i et små, som andre har nevnt. Ta på deg et par kjempekule sko, eller en herlig topp, eller hva som helst annet du har lyst til. Og når du går rundt i dette (og dette er viktig) ikke fokuser på at det "bare" er en ting! Tenk på at dette er en seier i seg selv, uansett om du bare tør å ha det på deg en halv time den første dagen. Noe tid i klær/sko du digger er 100% bedre enn ingen tid. En annen ting å tenke på, er hvor utrolig tøff du er som tør å gjøre dette, til tross for at du har blitt mobbet for liknende ting tidligere! Det synes ihvertfall jeg, og det er jeg sikker på at de aller, aller fleste andre som vet om dette vil synes. Jeg ønsker deg masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå