Gå til innhold

Gule svetteflekker på linskjorte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått noen stygge gulbrune flekker etter deodorant på min nye linskjorte. Jeg har prøvd nylonvask og sprayet på med biotex spray men ingenting av det hjelper. Er det noen som har tips til hva jeg kan bruke? Har ikke lyst til å legge bort skjorta uten å ha fått bort flekkene. Eller er det sånn at det blir svetteflekker uansett, og at det er umulig å få bort? Klor er ikke noe alternativ tror jeg, har ikke lyst til å ødelegge skjorta. Håper noen har gode tips til meg!

AnonymBruker
Skrevet

Går det an å bruke sitronsyre mon tro?

Gjest Nanne70
Skrevet

Går helt fint å bleke skjorta i klor, har gjort det selv med min bunadskjorte i lin. Bland iflg anvisning på Klorinflaska, og la skjorta ligge maks etpar timer i klorløsningen. Vask deretter som vanlig.

Skrevet

Min mor henger alltid lintøyet ut i sola når de har stygge flekker. Da solblekes det. Tror det holder med en dag. Prøv det :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Glemte vel å presisere at det er en bunadsskjorte, så tror ikke jeg kan kjøpe ny når den bare er 6 mnd gammel og koster over 8000 kr :fnise:

Jeg prøvde med gallesåpe, og det ble litt bedre.

Skrevet

Takk for tips! Glemte vel å presisere at det er en bunadsskjorte, så tror ikke jeg kan kjøpe ny når den bare er 6 mnd gammel og koster over 8000 kr :fnise:

Jeg prøvde med gallesåpe, og det ble litt bedre.

Det er min 50 år gamle bunadskjorte mamma pleier å henge ut i solen. Stoffet er så gammelt og slitt at hun ikke tør å bruke noe flekkfjerner eller sterke saker. Men sola tar seg av det hver gang. Til og med ketchupflekk har gått av i sola :)

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, Mynona-83! Henges skjorta ut tørr eller våt i sola?

Skrevet

Tørr tror jeg.. Er ikke sikker. Den henger jo der hele dagen, så det spiller vel ikke noen rolle..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...