Jimmi Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Hei! Dersom en bolig er tinglyst 100% på en av partene, vil dette kunne bli endret ved en skilsmisse? Det jeg mener er om parten som ikke har tinglysning kan kreve noen % ved en skilsmisse?
Gjest Lille-pus Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 (endret) Du mener registrert i grunnboken, ikke sant ? Bestill en ubekreftet utskrift fra Grunnboken og se etter hvem av dere som er oppført med hjemmel til grunn (og med hvor mange prosent. For ektepar er gjerne begge to oppført med hver sin ideelle 1/2 part. En ubekreftet utskrift får du i morgen på mail fra Norsk Eiendomsinformasjon, via infoland,dersom du bestiler den i kveld. Utover den informasjonen vil det være av viktighet om den ene har tinglyst særeie på eiendommen eller vil kreve skjevdeling basert på at eiendommen faktisk ble kjøpt før ekteskapets inngåelse, osv. Edit: Føler for å slenge på et råd om å kontakte advokat fort som f** for å få skiftet inn i ordnede former. Det kan nemlig fort bli skikkelig "møkkete" ! Ofte vil det være stor forskjell på oppfatningenen av hva den andre parten skal ha og hva vedkommende mener seg å "ha rett til". Dette råd gis i aller beste mening. Endret 19. mai 2011 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Det har ingen betydning så lenge dere ikke har avtalt særeie, eller den ene ektefellen eide eiendommen før ekteskapsinngåelsen. Har dere kjøpt boligen etter at dere giftet dere vil den være felleseie og skal deles likt. Obs! Dette er veldig forenklet fremstilling og jeg råder deg til å søke mer informasjon. Jeg er ikke enig i at du trenger advokat, men dersom dere ikke skal dele alt likt kan det være en god ide å bli enige om hvordan alt skal deles. Ektepakter kan registreres i Brønnøysund. Det er uansett avtalefrihet mellom ektefeller. Skal dere skifte, og ikke blir enige, kan du kontakte advokat. Det beste rådet jeg kan gi: IKKE SKRIV UNDER PÅ NOE DU IKKE ER ENIG I ELLER KAN KOMME TIL Å ANGRE PÅ! Og ikke overlat det økonomiske ansvaret til din ektemann. Vit hva du vil ha krav på, og ikke tenk at ekteskapet vil vare evig selv om det forhåpentligvis vil det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå