Gå til innhold

Hvordan få hunden til å slutte å bjeffe ?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Miracleikkelogget

Jeg har fått en dasch hund på 6 månder. Hver gang vi er ute å går tur å den ser andre hunder eller mennesker. Ja da begynner han å bjeffe. Ikke bare litt men han skriker nesten.

Hvordan skal jeg få han til å slutte med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å avlede hunden når du ser hunder som nærmer seg. Med å snakke livlig med ham, slik at han er oppmerksom på deg. Klarer hunden å holde fokus på deg forbi hunden så gir du den en liten hundesjokolade og skryter vilt og uhemma av ham. Etter en stund vil den fokusere på deg når den treffer hunder, i håp om at den vil få belønning, men det kan du slutte med etterhvert.

Hvis den ikke fokuserer så nykk i båndet og si kraftig nei, uten å bruke navnet hans. Den skal aldri forbinde navnet med noe negativt. Håper dette lykkes, vær konsekvent, den er bare 6 mndr. gammel og kan lett formes enda. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunder bjeffer fordi det er naturlig for dem å bjeffe..

og de klarer ikke la vær

når de blir ivrige og ser noe spennende..

prøv å slutte å snakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tid er brukt på miljøtrening og sosialisering av denne hunden da?

Her må man gå frem på riktig måte - ellers er faren stor for at man får seg en hund som ikke takler andre hunder.

Å irettesette når den er fokusert på andre hunder er ikke bra - for hunder lærer ved assosiering og vil da forbinde smerte med hunder.

man må trene på kontakt når det ikke er forstyrrelser til stede- og så gradvis introdusere forstyrrelser.

Man må trene på å omgås hunder løse. Og man bør passe på å trene på å unå bjeffingen ved at man er så langt unna et den ikke begynner å bjeffe . Man roser hunden rolig. Gradvis over lengre tid minsker man avstanden- og roser .....- målet er å kunne komme nær andre hunder uten at den bjeffer. Dette kan ta litt tid.

på www.canis.no vil du garantert finne andre som spør om det samme - og du vil finne ekspertsvar.

Men uanset bør noe gjøres

jeg rekker ikke skrive mer nå.

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du ikke har hatt hunden din borti så mange andre hunder, kanskje ... for hunder blir som regel sånn, hvis de ikke har hatt så mye kontakt med andre hunder.

Så for det første, ville jeg prøvd å sosialisere hunden din med andre hunder. La den løpe med andre hunder, la den leke. Og som lurven også sa - det er naturlig for hunden å bjeffe, det er akkurat det samme som om du skulle stoppe å snakke når du møter folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir ikke det samme om man har en hund som hver gang den ser andre hunder går i stramt band og bjeffer .......Det kan faktisk bli svært så slitsomt i lengden - for ikke å snakke om flaut for alle snur seg jo og ser forargelig på gneldrebikkja ......... Mine foreldre har en som er sånn - han er dessuten redd - så det høres jo ut som om han har tenkt å myrde den andre hunden - (iallefall om de hadde møtts)- og de blir så sinte og leie og irriterte! For det er jo håpløst.

Så derfor er det lurt å gjøre noe med saken mens hunden er valp- ikke la dårlige vaner få feste seg ... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode råd. Han har blitt litt bedere nå. Hvor mye som har blitt brukt på sosial trening vet jeg ikke for jeg har bare hatt han en uke. Men jeg lot han leke med hunden til mamma i dag å det gikk fint. Han har hilst på nabohundene og godtar de. Jeg er flink til å gå tur med han og vi har begynt med godbit metoden.

Men nå bjeffer han bare når han er alene hjemme. Håper han gir seg med det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med du har hatt den bare en uke, KAN det kanskje ha noe med det å gjøre også!

Min hund bjeffet på alt som "rørte seg" rundt huset de første dagene jeg hadde den. Nå er det ikke hver dag den kommer med et eneste "bjeff...".

Lykke til med hunden, håper dere får masse kos sammen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk ugla. Jeg er storm forelsket i hunden allerede. Han gir meg så mye livsglede og posetive opplevelser. Han er såååååååååå søt og selvsagt for meg verdens nydeligste hund. Hans navn er JaZ. Han er en 6 mnd gammel strihåret dasch str standar. Farge rød. Og han veier 10 kg :ler2: Han må nokk trimme litt den nydelige hunden min,

På fredag skal vi til dyrlegen og vaksinere hand. Håper det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...