Gå til innhold

Noen her som har tipset Lånekassen om stipendsnusk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg meldte fra til Lånekassen for en stund siden, om en student som i flere år har fått borteboerstipend til tross for at studenten bor hjemme. Jeg lurer rett og slett på om du/studenten fikk vite hvem som tipset Lånekassen? Hvordan ble saken lagt frem?

Jeg står for at jeg meldte i fra, men synes det kan være greit å høre om andre som har vært i samme situasjon.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har hørt om noe lignende?

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om flere som har meldt om dette... Men aldri hørt om noen som har mistet stipendet pga det.

Skrevet

Jeg tviler virkelig på at de får vite hvem som har tipset om det. Og ja, jeg tror nok Lånekassa sjekker det opp og at de får stipendet de har mottatt omgjort til lån igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Følte du deg bedre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri sladret på noen andre om noe sånt. :sukk:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri sladret på noen andre om noe sånt. :sukk:

Det hadde jeg gjort. Pengene kommer ikke fra et pengetre, de kommer fra statskassen og kunne dermed vært brukt på bedre ting enn å sponse snyltere.

• Liker 14
Skrevet

Det som skjer er at personen får et brev i posten der de ønsker en underskrift fra utleier om at søker bor på adressen. Om han ikke får underskrift fra utleier vil han få stipendet omgjort til lån.

AnonymBruker
Skrevet

Følte du deg bedre?

Jeg følte meg bedre ja, i den forstand at jeg vet om personen vet det var meg, dersom jeg treffer personen senere. Jeg har nok ikke dårlig samvittighet i forhold til at jeg har meldt fra, om det er det du lurer på.

Det hadde jeg gjort. Pengene kommer ikke fra et pengetre, de kommer fra statskassen og kunne dermed vært brukt på bedre ting enn å sponse snyltere.

Helt enig, det er derfor jeg gjorde det! Og, dersom flere får vite at Lånekassen har tatt grep, vil det virke preventivt på andre studenter som vurderer å gjøre det samme.

Det som skjer er at personen får et brev i posten der de ønsker en underskrift fra utleier om at søker bor på adressen. Om han ikke får underskrift fra utleier vil han få stipendet omgjort til lån.

Ok, takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er bra gjort av deg! Er alt for mange som ikke gjør noe med sånt, og nettop derfor det er mange snyltere der ute. Lurer på om det går ann å gjøre det samme med mennesker man vet snylter på NAV?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er bra gjort av deg! Er alt for mange som ikke gjør noe med sånt, og nettop derfor det er mange snyltere der ute. Lurer på om det går ann å gjøre det samme med mennesker man vet snylter på NAV?

Det gjør det nok helt sikkert.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har dårlig samvittighet, hvorfor er det da så farlig om personen får vite at det var deg eller ikke?

Har du forresten tenkt over at det ikke er sikkert personen har ræva full av penger SELV OM han bor hjemme og mottar stipend? Kanskje personen bruker pengene på transport osv? Kanskje det er nødvendig? Føler du deg ikke frekk?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har dårlig samvittighet, hvorfor er det da så farlig om personen får vite at det var deg eller ikke?

Har du forresten tenkt over at det ikke er sikkert personen har ræva full av penger SELV OM han bor hjemme og mottar stipend? Kanskje personen bruker pengene på transport osv? Kanskje det er nødvendig? Føler du deg ikke frekk?

Ehh, hallo? Det er ikke frekt å snylte til seg penger man ikke har rett på???

Er mange som har lite penger, skal alle snylte?

Tåpelig ting å si.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

TS har absolutt ingen grunn til å føle seg frekk, og har sitt på det rene.

Vanligvis ville jeg personlig ikke blandet meg opp i slike situasjoner, men når det er en som snylter seg til penger som norske skattebetalere bidrar til, så synes jeg det bare er herlig om de blir avslørt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så det betyr at man i praksis kan få en venn til å late som om han er utleier og signere, uten at det blir sjekket opp noe mer?

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg mener at sånt får gå på samvittigheten til den som gjør ugjerningen. Og at Lånekassen selv får nøste opp i slik stipendsnusk . Jeg er ikke enig i at det personen gjør er riktig og synes det er umoralskt, men jeg kunne ALDRI meldt ifra på den måten du har gjort. Så deg om det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg lurte, var fordi jeg lurte på om jeg kunne forvente at h*n visste at det var meg, om vi skulle snakke sammen en dag. Hvis h*n visste det, kunne vi godt ha snakket om det, hvis ikke hadde jeg ikke nevnt det.

Jeg har tenkt på hvilke omstendigheter studenten er i, og det er absolutt ikke slik du fremstiller det. Jeg føler meg ikke frekk. Hvem mener du har gjort noe galt i denne situasjonen, jeg eller studenten? Rett skal være rett, er du ikke enig? Hva rettferdiggjør i tilfelle denne studentens snusk, dersom jeg sier at h*n har ikke trenger pengene for å overleve?

Vel, jeg mener at sånt får gå på samvittigheten til den som gjør ugjerningen. Og at Lånekassen selv får nøste opp i slik stipendsnusk . Jeg er ikke enig i at det personen gjør er riktig og synes det er umoralskt, men jeg kunne ALDRI meldt ifra på den måten du har gjort. Så deg om det.

Ja, meg om det. Jeg føler virkelig ikke at jeg gjør noe galt, i forhold til studenten som har lurt til seg over 100 000 kr i stipend.

• Liker 2
Skrevet

Så det betyr at man i praksis kan få en venn til å late som om han er utleier og signere, uten at det blir sjekket opp noe mer?

Så lenge vennen er folkergistrert på adressen oppgitt i søknaden så ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...