Gå til innhold

Noen som har fått stønader som enslig forsørger der far har har 40% samvær?


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Grunnen til avslaget var at jeg ikke kunne regnes som enslig forsørger da jeg ikke har vesentlig mer omsorg (60% versus far 40% )en far

Men barna er i praksis sammen når de er hos dere? DE er halve tiden hos dere hver i praskis og dette vet nav?, selv om avtalen er 60/40

Gjest Gjest
Skrevet

Men barna er i praksis sammen når de er hos dere? DE er halve tiden hos dere hver i praskis og dette vet nav?, selv om avtalen er 60/40

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+15-5+Enslig+mor+eller+far.147767.cms

En skal ikke se bort fra at avslaget til TS har fått er riktig. Leser dere linken så er det mer enn vanlig samvær hos Ts og Bf.

10 dager samvær i mnd. er under 40 prosent samvær.

Er ofte de som sier stopp som har rett, det er lettere for saksbehandler å skjule seg bak som det står i linken at når en søker og oppgir opplysninger går en ut fra at de er riktige og berettiget stønad.

Men ut fra praksis at mange nav kontor kun forholder seg til søknad, og avtale som ligger ved går mye lett gjennom. Har du/dere lagt ved avtale 60/40 er det over vanlig samvær, og dermed ikke berettiget stønader enslig forsørger i følge § 15-5 Enslig mor eller far

§ 15-5 Enslig mor eller far

Utarbeidet av Rikstrygdeverket, Familiekontoret 01.02.98

Sist endret 20.11.2009 av NAV Drift og utvikling, Pensjon og ytelser, jf overskriftene:

§ 15-5 Første ledd - ”mor eller far”

Spesielt om saksbehandlingen

”ikke har levd sammen med en person i 12 av de siste 18 månedene.

Har dere i tillegg flere barn og de har bosted hos dere begge, og de er sammen under samvær er det innlysende at dere har 50/50 i praksis. Har en av dere foreldre under samtale fortalt noe som kan ligne på 50/50.

Har jeg vært TS ville jeg klaget og fått svaret mer utdypet. Dette har du krav på etter forvaltingsloven

AnonymBruker
Skrevet

Hvor finner du det? I barneloven er standard samvær 8 netter i mnd samt 3 uker av ferien.....Eller har jeg gått glipp av noe?

Denne ble utvidet i fjor, så nå lyder lovteksten slik:

Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie.

Noe som tilsvarer ca 39 % samvær.

AnonymBruker
Skrevet

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+15-5+Enslig+mor+eller+far.147767.cms

En skal ikke se bort fra at avslaget til TS har fått er riktig. Leser dere linken så er det mer enn vanlig samvær hos Ts og Bf.

10 dager samvær i mnd. er under 40 prosent samvær.

Er ofte de som sier stopp som har rett, det er lettere for saksbehandler å skjule seg bak som det står i linken at når en søker og oppgir opplysninger går en ut fra at de er riktige og berettiget stønad.

Men ut fra praksis at mange nav kontor kun forholder seg til søknad, og avtale som ligger ved går mye lett gjennom. Har du/dere lagt ved avtale 60/40 er det over vanlig samvær, og dermed ikke berettiget stønader enslig forsørger i følge § 15-5 Enslig mor eller far

§ 15-5 Enslig mor eller far

Utarbeidet av Rikstrygdeverket, Familiekontoret 01.02.98

Sist endret 20.11.2009 av NAV Drift og utvikling, Pensjon og ytelser, jf overskriftene:

§ 15-5 Første ledd - ”mor eller far”

Spesielt om saksbehandlingen

”ikke har levd sammen med en person i 12 av de siste 18 månedene.

Har dere i tillegg flere barn og de har bosted hos dere begge, og de er sammen under samvær er det innlysende at dere har 50/50 i praksis. Har en av dere foreldre under samtale fortalt noe som kan ligne på 50/50.

Har jeg vært TS ville jeg klaget og fått svaret mer utdypet. Dette har du krav på etter forvaltingsloven

Lenka er ikke oppdatert i forhold til lovendringer som kom i barneloven i fjor.

Gjest Gjest
Skrevet

Lenka er ikke oppdatert i forhold til lovendringer som kom i barneloven i fjor.

Det er nok sikkert riktig, men vurderingen på hva som er vesentlig hovedforsørger er nok lik.

  • Liker 1
Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Vi deler likt men hver 4 helg har vi kun samvær med et av barna. Dvs at jeg har yngste 18 dager i mnd og far 12 ( noe som skulle bli 60/40)

Og selv om vi i praksis hadde delt de 50% så kan jeg ikke se hvordan NAV kan bevise det da det er snakk om 3-4dager i mnd. Man må gjerne synse og mene at det er ulogisk at man ikke deler det 50/50 ,men tilnærmet umulig å bevise i praksis.

Den standard samværet som ble økt i fjor ble vel bare økt med 1 overnatting i mnd? Hvordan i all verden får dere det til å bli 40%

AnonymBruker
Skrevet

Vi deler likt men hver 4 helg har vi kun samvær med et av barna. Dvs at jeg har yngste 18 dager i mnd og far 12 ( noe som skulle bli 60/40)

Og selv om vi i praksis hadde delt de 50% så kan jeg ikke se hvordan NAV kan bevise det da det er snakk om 3-4dager i mnd. Man må gjerne synse og mene at det er ulogisk at man ikke deler det 50/50 ,men tilnærmet umulig å bevise i praksis.

Den standard samværet som ble økt i fjor ble vel bare økt med 1 overnatting i mnd? Hvordan i all verden får dere det til å bli 40%

Ble ikke ferien(e) og utvidet?

Skrevet

Det ble økt med en uke i sommerferien, i tilleg til en natt i uken, annenhver helg samt annenhver påske, vinter, høst og juleferie. Dette tar jo ikke bidragsveilederen hensyn til, den teller kun antall netter pr mnd....

Gjest Gjest
Skrevet

Lov om folketrygd (folketrygdloven).

Oversikt Hele loven Første Forrige Neste

Kapittel 15. Stønad til enslig mor eller far

Endret ved lover 28 feb 1997 nr. 20 (ikr. 1 jan 1998), 6 juni 1997 nr. 36 (ikr. 1 jan 1998).

Bestemmelser om

- formål står i § 15-1

- generelle vilkår for rett til stønad står i §§ 15-2 til 15-6

- overgangsstønad står i §§ 15-7 til 15-10

- stønad til barnetilsyn står i § 15-11

- utdanningsstønad står i § 15-12

- tilskott til flytting for å komme i arbeid står i § 15-13

- forholdet til andre folketrygdytelser m.m. står i § 15-14.

§ 15-5. Enslig mor eller far

Medlemmet må sannsynliggjøre at vedkommende er enslig mor eller far med aleneomsorg for barn. Som mor eller far regnes også den som på grunn av dødsfall har fått foreldreansvaret etter barnelova § 38.

En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene. Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen for barnet ved boforhold som nevnt i § 1-5 fjerde ledd, eller ved andre nære boforhold.

I et innlegg lenger oppe med link til NAV står det hvordan vesentlig mer omsorg regnes dvs. det utover ”vanlig samvær” .

Her har BF 40 prosent noe som er mer enn. 3 overnattinger annen hver helg og 1 natt i uken. Dvs. totalt 10 overnattinger. 40 prosent av 30 dager er 12 dager.

Dermed har foreldre her mer enn vanlig samvær selv på det ene barnet som er 18 /12 dager.

Mener derfor vedtak er riktig slik jeg forstår rundskriv fra NAV. Men vet ikke hvordan dette rundskrivet er forankret, men sannsynlig noe saksbehandler kan forholde seg til.

Kan nok virke rart dette vedtaket når mange andre har fått det gjennom som godkjent så sant det er avtale 60/40.

Ville klaget på vedtaket, også bare for å en bedre begrunnelse etter forvaltningsloven.

Gjest Gjest
Skrevet

Lovteksten sier at forsørgeren må sannsynliggjøre at vedkommende fyller vilkårene om å være enslig mor eller far med aleneomsorg for barn. Dette betyr at det er forsørgeren som må sannsynliggjøre at vedkommende fyller vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av foreldrene og vilkåret om å være alene om omsorgen for barn. Det er ikke NAV som skal ”bevise” at disse vilkårene for stønad ikke er oppfylte.

I Ot.prp.nr 76 2007/2008 sies det at det er ved krav om overgangsstønad at forsørgeren skal sannsynliggjøre at vedkommende er enslig forsørger. De nevnte inngangsvilkårene gjelder imidlertid for alle ytelser som gis til enslige forsørgere. Bestemmelsen gjelder derfor også eksempelvis for utdanningsstønad og stønad til barnetilsyn.

I utgangspunktet anses forsørgeren for å ha sannsynliggjort at vedkommende er enslig forsørger ved å fylle ut kravblanketten og gi den dokumentasjonen som er nødvendig i henhold til denne.

I Ot.prp.nr 76 for 2007/2008 står det følgende:

”Dersom det er mistanke om eller konkrete haldepunkt for at opplysninga ikkje er riktig, for eksempel ved at ein ved ein utlendingskontroll (av andre personar) har funne ut at den andre forelderen ikkje bur på oppgitt adresse, blir det eit spørsmål om stønadstakaren i tilstrekkeleg grad har sannsynleggjort at vilkåret er oppfylt.”

Med andre ord er det i de tilfellene der NAV har mistanke om eller konkrete holdepunkter for at opplysningene fra forsørgeren ikke stemmer med de faktiske forhold at det blir aktuelt å vurdere om forsørgeren i tilstrekkelig grad har sannsynliggjort at vedkommende er enslig forsørger.

I Ot.prp.nr 76 for 2007/2008 står det videre:

”I praksis vil regelen om kven som skal føre bevis innebere at desto fleire indikasjonar ein har på at han eller ho ikkje er einsleg forelder med eineomsorg, desto større krav til dokumentasjon må ein stille til stønadsmottakaren for at han eller ho skal kunne reknast å ha sannsynleggjort kravet”.

Det må individuell vurdering til i hvert enkelt tilfelle om brukeren har sannsynliggjort tilstrekkelig. Det må settes større krav til dokumentasjon jo flere holdepunkter NAV har for at de faktiske forhold ikke stemmer med opplysninger gitt av forsørgeren. Forholdene må legges frem for forsørgeren som må komme med dokumentasjon som kan sannsynliggjøre retten til stønad. Ofte vil det være slik at forholdene hver for seg ikke er tilstrekkelig til å avslå, men sammen vil de kunne peke i retning av at det er mer sannsynlig at vedkommende ikke er enslig forsørger.

Når en skal vurdere sannsynliggjøringen, må en legge det alminnelige overvektsprinsippet i sivilprosessen til grunn. Det vil si at når alle forhold er tatt i betrakting, fremstår det ene som mer sannsynlig enn det andre( dvs mer enn 50 prosent). Det er derfor tilstrekkelig at det er mer sannsynlig at retten er tilstede enn at den ikke er tilstede.

Ot.prp. nr 76 for 2007/2007 omtaler tre typer tilfeller som det kan være vanskelige å avgjøre om vilkårene om aleneomsorg og samliv er oppfylte:

”Departementet vil peike på at dersom det er konkrete haldepunkt for at opplysninga om bustad ikkje er riktig, vil etaten kunne kome til at stønadstakaren ikkje i tilstrekkeleg grad har sannsynleggjort retten sin, dersom ho eller han ikkje har gitt ei fullgod forklaring om tilhøvet.”

På bakgrunn av de konkrete holdepunktene Nav har, må Nav be forsørgeren forklare/dokumentere forholdene. Ut i fra forsørgerens forklaring, må Nav vurdere om vedkommende har i tilstrekkelig grad har sannsynliggjort at vedkommende er enslig forsørger med aleneomsorg for barn.

Det som går i disfavør av TS her er at barna har forskjellige bosted, dvs et hos far og et hos mor og at de er sammen i samværet i praksis 50/50.

Det har vært interessant og sett hvordan denne saken ender etter ebn klage. En slik praksis vil føre tilen del endringer for noen.

Mange bidragsytere vil nok se seg enig i at det lille barn er hos bidragsmottaker ikke skal føre til de ekstra ytelser, de selv får ingen ytelser og har nesten like mye samvær med barnet. Tenker da på der barnet er 12-15 dager i mnd, og de har samværsavtale. Bidragmottaker får overgangsstønad, foreldre sammarbeider godt og nav er ikke innblandet i barnebidrag. Stønad som overgangsstønad er ikke tenkt til barnet, men til den som er "enslig forsørger" derfor må en ikke blande regler om barnebidrag inn i dette. Det er egne regler om barnebidrag.

Så kan godt tenkes dette vedtaket er slik det skal være mye pga.barn i praksis er tilnærmet like mye med begge foreldre.

Dette fordi i værtfall det ene barnet er like mye, mens det andre 18/12 dager.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

[

Så kan godt tenkes dette vedtaket er slik det skal være mye pga.barn i praksis er tilnærmet like mye med begge foreldre.

Dette fordi i værtfall det ene barnet er like mye, mens det andre 18/12 dager.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...