Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Jeg fikk altså avslag da nav mener det ikke er nok til å kvalifisere til enslig forsørger da jeg ikke har vesentlig mer omsorg enn far. Jeg mener bestemt at jeg har lest at det er flere som har fått stønader ved et slikt samværsomfang. Da jeg ringte nav for å høre sa han at det ikke var nok og at det gjaldt alle navkontor. Jeg spurte da hvordan vesentlighetskravet oppfylles og hvor mange dager i mnd jeg har hatt barnet for lite ift lovens bokstav men det kunne han ikke svare på da det ikke står noe steder spesifisert i loven. Noen som har noe tips hva jeg skal skrive i en anke?
Sophie-Ann Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Så lenge du kan bevise med en samværsavtale at du har barnet flere dager i mnd enn han, så skal du få det. Jeg hadde 60/40 en periode, og da var det ikke noe problem Lykke til!
Gjest hovedinnlegger Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Takk for svar:-) Vel det var det jeg trodde men fyren på nav sa at 60/40 fordeling ikke er nok. Nå har far og jeg hvert vårt barn registrert på hver av oss med samme fordelingsbrøk på samvær. Er avslaget begrunnet i at man egentlig legger til grunn at foreldre i vår situasjon deler likt uansett samværsbrøk? Vet flere som har delt ungene slik vi har gjort "og sluppet unna med det". Søkte jo ikke obergangsstønad engang men kun støtte til barnetilsyn.
Sophie-Ann Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Har dere hvert deres barn registert på dere med 60/40??
Gjest hovedinnlegger Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 ja det stemmer. Fars søknad er ikke avgjort enda ( men det logiske må jo være at han også får avslagds vi også sogner til samme nav kontor)
Sophie-Ann Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Ok, da skal dere kunne motta stønad til barnetilsyn begge to. Men hvis dere bor for nære hverandre, oppfyller dere ikke kravene til enslig forsørger. Dere kan heller ikke se hverandre for mye. Jeg har googlet, så jeg er ikke 100% sikker på at jeg har rett her...
Gjest hovedinnlegger Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Vi bor i sammme bydel men likevel 10 min unna hverandre med buss. Vi ser hverandre minst mulig både da konfliktnivået oss imellom er høyt og at henting/bringing i mest mulig grad skjer i barnehagen
Sophie-Ann Skrevet 19. mai 2011 #8 Skrevet 19. mai 2011 Ok, da forstår jeg virkelig ikke hvorfor du ikke får det innvilget. Ring dem og få tid til å prate med en saksbehandler, det gjorde jeg og jeg kom til ganske fort. Lykke til!! har vært der hvor du er nå, og det er IKKE noe kjekt....
Gjest hovedinnlegger Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 takk for det:-) Det sureste er at man må klage skriftlig og at det betyr gjerne at man må vente nye 3-5 mnd før søknaden blir behandlet:-( Exen flytta ut i desember men det eldste barnet flytta ikke til han før i februar så jeg skal jo uansett ha refundert noe av utgiftene jeg hadde frem til den datoen hadde omsorgen for begge to. Det hadde de bare valgt å overse.
Wildrose Skrevet 19. mai 2011 #10 Skrevet 19. mai 2011 Jeg fikk beskjed om at hvis far har 40% og jeg 60% har jeg vesentlig mer omsorg enn han og fikk dermed status som enslig forsørger. Vi har i tillegg delt foreldrerett, og jeg har registret at jeg har hovedomsorgen. Mulig det står noe om dette på NAV sine sider? Lykket til med "kampen"!
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 Hvis dette er NAVs nye regnemåte så kommer de til å spare mye penger 40 % samvær er etter barneloven det som regnes som minimum/normalsamvær nå.
Sophie-Ann Skrevet 20. mai 2011 #12 Skrevet 20. mai 2011 Hvis dette er NAVs nye regnemåte så kommer de til å spare mye penger 40 % samvær er etter barneloven det som regnes som minimum/normalsamvær nå. Hvor finner du det? I barneloven er standard samvær 8 netter i mnd samt 3 uker av ferien.....Eller har jeg gått glipp av noe?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #13 Skrevet 20. mai 2011 Jeg bare lurer på en ting. Når man deler 40/60 er ikke det veldig upraktisk (og dumt?) for søsknene å splittes opp for at dere skal få mer stønad? For da må jo den ene være mer hos deg, og den andre mer hos faren. Eller har dere i praksis 50/50 og barna er like mye hos hver?
Gjest hovedinnlegger Skrevet 20. mai 2011 #14 Skrevet 20. mai 2011 Upraktisk og dumt for barna? Vel når alternativet er det som får det til å gå økonomisk rundt så er 3 dager alenetid med 1 av barna en liten pris å betale. Ingen barn har godt av å leve i et hjem hvor man må ty til kredittkort hver mnd for at det skal gå rundt økonomisk. I vårt tilfelle så er faktisk denne støtten det som få det til å funke selv om det selvfølgelig på langt nær dekker inntektstapet om man hadde en annen voksen å dele bolig med. Vel har ihvertfall formulert en klage hvor jeg anfører at dette feltet er er gråsone og at rettspraksis og sedvane har vist at 60/40 fordelig har vært nok til å defineres som enslig forsørger. Videre at antall dager ikkeer spesifisert i loven engang og at NAVs egne kunderådgivere ikke er istand tilå svare hvor denne magiske grensen ligger.
Rosalie Skrevet 20. mai 2011 #15 Skrevet 20. mai 2011 Og når eg les slike trådar, så skjønner eg kvifor folk klagar på at aleneforsørgarar misbruker systemet og at det snakkest høgt om endringar i stønadene frå staten. Eg spår om at aleneforsørgarstønaden blir heilt borte om ikkje lang tid sidan fleire og fleire no misbruker holet i lovverket som gjer at om ein har fleir enn ein unge, så kan begge foreldra få den her stønaden. 1
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2011 #16 Skrevet 20. mai 2011 Jeg fikk altså avslag da nav mener det ikke er nok til å kvalifisere til enslig forsørger da jeg ikke har vesentlig mer omsorg enn far. Jeg mener bestemt at jeg har lest at det er flere som har fått stønader ved et slikt samværsomfang. Da jeg ringte nav for å høre sa han at det ikke var nok og at det gjaldt alle navkontor. Jeg spurte da hvordan vesentlighetskravet oppfylles og hvor mange dager i mnd jeg har hatt barnet for lite ift lovens bokstav men det kunne han ikke svare på da det ikke står noe steder spesifisert i loven. Noen som har noe tips hva jeg skal skrive i en anke? Hva er den konkrete avslagsgrunnen ?
Gjest hovedinnlegger Skrevet 20. mai 2011 #17 Skrevet 20. mai 2011 Det er vel f....... ikke missbruk når man faktisk har skilt ungene noen dager i mnd. De pengene vi genererer utav det offentlige er uansett"småpenger" da vi ( dersom man får tittelen enslig forsørger )med loven i hånden kunne ha valgt å være hjemme eller jobbe redusert og fått både bostøtte, evnt støtte til utdanning osv.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 20. mai 2011 #18 Skrevet 20. mai 2011 Grunnen til avslaget var at jeg ikke kunne regnes som enslig forsørger da jeg ikke har vesentlig mer omsorg (60% versus far 40% )en far
Sophie-Ann Skrevet 20. mai 2011 #19 Skrevet 20. mai 2011 Så lenge loven åpner for denne løsningen, så er det jo ikke misbruk å benytte seg av den!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #20 Skrevet 20. mai 2011 Det er jo ikke missbruk så lenge det er lov. Så om anken din går inn og det er lov, så er det jammen det ikke regelbrudd. Har man skilt barna noen dager i mnd så har man det. Det er pokker ikke lett å bli aleneforsørger, og nei. Det kan ikke planlegges.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå