AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Hei! Jeg flytter til Bergen snart, og skal bo sammen med en venninne, men vi blir ikke helt enige om hvor mye vi bør betale i husleie. Vi har lyst til å bo såpass sentralt at vi kan gå til skolene våre som begge ligger midt i sentrum av byen, og der kan jo det fort bli dyrt. Jeg vil helst ikke betale mer enn 4500-4900 i måneden, men venninna mi sender meg linker på dyre leiligheter til 5-6000 i måneden. Hvor mye mener dere det er forsvarlig å betale i husleie i måneden? Noen som bor i Bergen her kanskje? Hun har en del mer oppsparte midler enn meg, og jeg har en del høyere faste utgifter enn henne. Hun kjøper så og si ingenting, mens jeg er avhengig av flere ulike medisiner og linser blant annet. Hun har jobb, og jeg har planer om å skaffe meg, og det er også mulighet for at jeg kommer til å få 1000 kr i måneden hjemmefra det første året. Håper noen har noen innspill!
M0niq Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Sett deg opp et budsjett på utgiftene du har i dag og hvor mye du tror du kommer til og bruke på mat. Husk at du kun har 6500 kr i mnd fra lånekassen om du skal ha stipend + studielån. Det som blir igjen er det du kan betale i husleie. Hva vil være det billigste av å bo nær skole eller måtte betale utgifter for f.eks buss hver dag på en langsiktig plan? 1
Rosalie Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Kjem an på kor mykje du ønsker å jobbe ved sidan av studia, det. Eg vil seie maks 3.500 - 4.000 kr. Sats på å flytte inn anten på studentby eller i kollektiv med fleire andre. Ellers blir de nok boande langt frå skulen om de ikkje ønsker å jobbe mykje ved sidan av studia.
piapetrine Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 (endret) Jeg har bodd på Danmarksplass (tom 2010) og betalte 3200 i mnd for en ok/fin leilighet. Danmarksplass er vel max 15-20 min å gå fra universitetet eller 15 min fra Høyskolen i Bergen (avd økonomi/ingeniør). 5-6000 hørtes dyrt ut! Endret 19. mai 2011 av piapetrine
Gjest Serena Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Du kommer til å bo deg i hjel som student med 6000 kr i husleie. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Hvis du og venninnen din har tenkt å dele en treroms i bergen sentrum, så må du nok over 5000 pr pers i måneden. kan du bo litt utenfor blir det billigere, og er du villig til å bo i buss/bybaneavstand kan du få det for ca 4000 i måneden. Ellers er alternativet å finne seg et kollektiv. Det er også lurt å sette inn annonse selv, da mange utleiere liker å finne leietakere selv, fremfor å bli kontaktet av gud og hvermann.
Luppa Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Jeg bor på Nøstet (veldig sentrumsnært og fint) i en treroms som vi betaler 9500 for tilsammen. ALtså 4750 på hver. Det er absolutt mulig å finne noe ok til den prisen, men jeg må nesten advare deg om at dere kanskje må ta det dere får.. Det er MANGE om beinet, og jeg ville absolutt vurdert å lete litt utenfor sentrum. Jeg synes Bybanen er fantastisk, og bor du i nærheten av den kommer du deg kjapt til sentrum uansett:)
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 Er jo en drøss av leiligheter som er minimum 2 soverom som dere kan få for under 10 000,- totalt, og som er i sentrum.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #9 Skrevet 20. mai 2011 http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/result?sort=1&NO_OF_BEDROOMS=2&areaId=20465&PRICE_FROM=1&PRICE_TO=8999
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #10 Skrevet 20. mai 2011 TS her, takk for mange gode tips!! Det med budsjett skal jeg virkelig sette meg ned og lage. Du kommer til å bo deg i hjel som student med 6000 kr i husleie. Det er jo nettopp det jeg har prøvd å overbevise venninna mi om. http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/result?sort=1&NO_OF_BEDROOMS=2&areaId=20465&PRICE_FROM=1&PRICE_TO=8999 Alle de listede leilighetene der er jo bofellesskap? Vi trenger en tom leilighet med 2 eller 3 soverom, da vi har en del egne møbler fra før og helst ikke ønsker å flytte inn i etablerte kollektiv. Men om vi ikke finner noe annet må vi jo helt klart vurdere det også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå