Gå til innhold

Utregning av lønnstrekk i forbindelse med feriepenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I bedriften min har vi blitt enige om å utbetale feriepenger i juni, og trekke for den femte ferieuka i juli. Hvordan regner jeg meg frem til hvor mye jeg skal betale ut i juli? Er det noen formel på det mon tro?

Hilsen fersk regnskapsmedarbeider

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til vanlig blir den femte ferieuka trukket fra feriepengene, og ikke fra lønna i juli...

Mange vil oppleve at det gjøres trekk i feriepengene for den ekstra ferien. Dette gjøres i de tilfellene virksomheten utbetaler feriepenger en fast måned, for så å utbetale vanlig lønn i ferien. Får man utbetalt feriepengene i for eksempel juni holder det ikke at arbeidsgiver holder igjen lønn for juni måned. Arbeidsgiver må trekke det beløpet som tilsvarer fem ukers lønn, slik at man kan få utbetalt vanlig lønn i alle fem ferieukene. I og med at det ikke er fem uker i en måned, trekkes de øvrige dagene av feriepengene. Satsen for feriepenger er forhøyet nettopp for å kunne dekke opp for lønnsbortfallet i den ekstra ferien.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar. Det er jo ikke noe problem å ta det fra feriepengene istedenfor, men jeg er fotsatt ikke noe klokere når det gjelder hvordan jeg skal regne ut trekket... :forvirret:

AnonymBruker
Skrevet

I bedriften min har vi blitt enige om å utbetale feriepenger i juni, og trekke for den femte ferieuka i juli. Hvordan regner jeg meg frem til hvor mye jeg skal betale ut i juli? Er det noen formel på det mon tro?

Hilsen fersk regnskapsmedarbeider

Du vil vel da få månedslønn minus 4 dager i juli.

Man regner så vidt jeg vet 21 arbeidsdager pr måned, noe som vil bety at du får 17/21 av din vanlige månedslønn.

Eksempel:

Månedslønn = 30.000,-

Juli måned - 30.000 / 21 x 17 = 24.276,-

4 dager kommer av forskjellen mellom den lovbestemte 4 uker og 1 dag ferien og den lokalt avtale 5 uker ferien.

AnonymBruker
Skrevet

Takk! :)

AnonymBruker
Skrevet

Å, men det er et annet problem også.

En av de ansatte ble ansatt i august 2010. H*n jobber 80 %. H*n skal ha 5 ukers ferie i 2011. Skal jeg regne ut etter helt samme formel (bortsett fra at det er 80 % selvsagt) eller hvordan blir det når opptjeningsgrunnlaget er bare for et halvt år?

Skrevet

Her er ett eksempel på utbetaling av feriepenger og samtidig 5 ukers ferietrekk.

La oss si at du har en månedslønn på 30.000 og opptjente feriepenger utgjør 40.000

Månedslønn: 30.000 30000

Trekk ferie: 30.000 *30/26 = -34615

Feriepenger 40.000

Utbetaling: 35.385

Dersom arbeidsgiver trekker de siste dagene på juli lønn vil du bli trukket 4/26 deler av lønna di - dvs 4.615 kr.

Skrevet

Å, men det er et annet problem også.

En av de ansatte ble ansatt i august 2010. H*n jobber 80 %. H*n skal ha 5 ukers ferie i 2011. Skal jeg regne ut etter helt samme formel (bortsett fra at det er 80 % selvsagt) eller hvordan blir det når opptjeningsgrunnlaget er bare for et halvt år?

[/quote

Det blir selvfølgelig samme formel her selv om opptjeningsiden er mindre og det er 80% stilling.te

Måndeslønn *30/26 = ferietrekket.

Vedkommende vil ved ferietrekket komme ut med negativ lønn og blir antakelig trukket dette igjen neste måned. Dette da h*n ikke har så mye i opptjente feriepenger men har/vil få dette fra tidliger arbeidsgiver.

Skrevet

Opptjeningsgrunnlaget gir ham lavere feriepengeutbetaling i juni, men ikke noe annerledes ved trekket i juli enn de andre arbeidstakerne.

Det som skjer er jo bare at man ikke får lønn når man har ferie. Men for å slippe mye mas på lønningskontoret, trekker man alle for 5 uker samtidig, og så får man vanlig lønnsutbetaling når man faktisk tar ut ferien.

Når mannen tar ut fem uker i år, er det fem uker i år han skal trekkes for i år. Men han får bare feriepenger basert på 5 måneder fra dere, siden han ikke har fullt feriepengegrunnlag fra i fjor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...